• Alvi

    Ska vi avliva vår nymfparakit?

    Vi har en nymfparakit, hane, som är cirka 17 år. Han är väldigt trevlig, visslar tillbaka när man visslar till honom, släpper man ut honom kommer han flygandes och vill bli kliad i nacken och så.

    Dock tror vi att han är ensam, så för cirka 2 år sedan köpte vi en till parakit, hona, unge, som bara vägrar bli som han. Vi har inte haft tid eller möjlgihet att närma oss henne så intensivt som kanske hade behövts, men hon är väldigt skygg och skrikig. Så fort hanen lämnar buren skriker hon och ibland skriker hon även när han är i buren. Enda gången hon inte skriker är när vi har buren övertäckt, men då känns det som att vår hane har det jättetråkigt!

    På det stora hela känns det inte som att hanen har det utbyte ALLS, som vi hade trott skulle bli med detta köp av en till fågel.

    Jag pluggade hemma i 2 år, och under dessa år, och bur öppen, kom honan till mig TRE gånger, men då satt hon bara på mitt huvud. Vågade inte gå omkring på golvet, flög så fort jag rörde mig och så. Hon kommer inte att få "bättre" än hon är nu tror jag. Vi har dessutom 2 katter och 3 barn nu.

    Vad säger ni? Ska vi ta bort henne? För som det är nu får hanen ALDRIG komma ut (Eftersom honan bara skriker då) men är hon borta kan han vara med oss varenda gång vi tittar på tv, vilket är nästan varje kväll.


  • Svar på tråden Ska vi avliva vår nymfparakit?
  • Moratösen

    Jag skulle nog ha kollat efter en ny ägare till honan innan ev avlivning.

    Tråkigt läge för hanen nu när han inte får vara så social som han är van vid.

  • Ellikapellika

    Avliva tycker jag är lite överdrivet om fågeln är frisk. Omplacera däremot är kanske en bra idè.
    nymfkakadua.se kan du få råd, både om omplacering och annat.
    Att hon ropar på honom är helt naturligt, det gör våra också men det kan vara rätt störigt.
    Hon är nog lite osäker och vill ha honom nära.
    Våra ropar mest om någon flyger ut i köket eller hallen där de inte får vara.

    Det är svårt att få dem tama om man har flera. Krävs jättemycket jobb.
    Ska ni ha en kompis till hanen så välj en äldre omplaceringsfågel som redan är tam istället så har både ni och han utbyte av det.
    Egentligen ska de vara minst två, men en äldre fågel som visar att den inte vill ha sällskap och där ni människor har mycket tid för den kan jag tycka har det bra ändå som ensamfågel.

Svar på tråden Ska vi avliva vår nymfparakit?