• Mariohn

Vad är "tjejaktiviteter" och "killaktiviteter"?

...Kan någon förklara för jag vet verkligen inte? I alla "hen-trådar" som florerar läser jag om dessa tjej och killaktiviteter som alla är sååå för att båda könen "får" utöva. Jag skulle vilja veta vilka dessa aktiviteter är och vad det är som utmärker dem som särskilda aktiviteter anpassade för det ena eller det andra könet enligt dem som resonerar så. I min värld leker ungar med allt som är roligt. Så vilka är aktiviteterna? 

Notera att denna tråden INTE handlar om huruvida det är rätt eller fel att använda benämningen "hen". Det svämmar över av sådana trådar redan.  

• Svar på tråden Vad är "tjejaktiviteter" och "killaktiviteter"?
  • Emmi27

Min teori är att man använder sig av uttrycket "killaktivitet" för att det kanske är flest killar som utövar detta, tex hockey har ju alltid varit en typisk killsport och då vill man väl betona att tjejer faktiskt också kan ägna sig åt hockey. Har inte läst i dessa trådar så mycket, diskussionen går mig på nerverna så utgår bara ifrån vad du skrev i TS nu =)

Egentligen så borde många aktiviteter vara bättre lämpade för tjejer, killar behöver ju susp för att skydda snorren, sånt trams håller inte tjejer på med

• Mariohn
    Emmi27 skrev 2012-03-06 13:30:36 följande:
    Min teori är att man använder sig av uttrycket "killaktivitet" för att det kanske är flest killar som utövar detta, tex hockey har ju alltid varit en typisk killsport och då vill man väl betona att tjejer faktiskt också kan ägna sig åt hockey. Har inte läst i dessa trådar så mycket, diskussionen går mig på nerverna så utgår bara ifrån vad du skrev i TS nu =)

Egentligen så borde många aktiviteter vara bättre lämpade för tjejer, killar behöver ju susp för att skydda snorren, sånt trams håller inte tjejer på med
    Ah, du tänker så. Jag tänkte mer på förskolenivå. Det är ganska ovanligt att en ett eller tvååring sysslar med hockey
  • Mariohn

Ah, du tänker så. Jag tänkte mer på förskolenivå. Det är ganska ovanligt att en ett eller tvååring sysslar med hockey
  • Machapuchare

Vi har en vikarie på förskolan som tror att allt som har med pärlor att göra är "tjejaktiviteter".

• Mariohn
    Machapuchare skrev 2012-03-06 13:36:19 följande:
    Vi har en vikarie på förskolan som tror att allt som har med pärlor att göra är "tjejaktiviteter".
    Vi har en som tror att det är "tjejigt" att gå balansgång. 
  • Machapuchare
    Mariohn skrev 2012-03-06 13:39:46 följande:
    Vi har en som tror att det är "tjejigt" att gå balansgång. 
    På äldsta barnets förskola tyckte en av pedagogerna (ordinarie personal) att de skulle ha "en genusdag där alla pojkarna fick prova på att hoppa hopprep"...
  • Mariohn
    Machapuchare skrev 2012-03-06 13:48:31 följande:
    På äldsta barnets förskola tyckte en av pedagogerna (ordinarie personal) att de skulle ha "en genusdag där alla pojkarna fick prova på att hoppa hopprep"...
    Hahahahahahaha för helvete :´)
  • Lusing

En typisk grabblek i förskolan är krigslekar och brottning. Det är förstås inga bra lekar men de avbryts när pedagogerna ser att det förekommer. Det slutar alltid att det går över styr.

• Daeminimon

...Och så undrar folk varför det är mest killar som spelar hockey! Det blir ju självuppfyllande till sist!
  • Knävelborren
    Machapuchare skrev 2012-03-06 13:48:31 följande:
    Men fyfan vad dyster jag blir av att läsa sånt. :(((((((((((((((((((((((((( Jävla värld.
Svar på tråden Vad är "tjejaktiviteter" och "killaktiviteter"?