• Anonym

    Min femåring vägrar bajsa på toaletten..

    Har en son på fem år som vi har lite bekymmer om.
    Han vägrar nämligen att bajsa på toaletten! Vi har verkligen försökt, tro mej, men det kan gå flera dagar utan att han bajsar, och sen får han tillslut ta på sej en blöja, och då bajsar han direkt,

    Har lovat honom en skördetröska den dagen har faktiskt bajsar på toa, och även hans farmor ska köpa en överraskning till honom. Men trots detta så går det inte!

    Har provat att han både får sitta på potta och toalett.
    Att vi läser/tittar i böcer eller tidnignar tillsammans med honom.
    Att han får vara ensam...

    Har frågat honom varför han inte vill, och han säger att han är rädd, för han vet inte vad som ska hända.
    Har försökt förklara vad som händer och vart bajset tar vägen, men han säger att han är rädd ändå.
    Han har aldrig varit med om att något händer i samband med bajsandet annars, så jag förstår inte var rädslan kommer ifrån.

    Vi har nu tillsammans med honom kommit fram till att vi tar en liten paus. Han får använda blöjan när han ska bajsa, men att vi sen om några veckor gör ett nytt försök.
    Förövrigt är han helt torr och använder inga blöjor, och den prceduren gick utan problem.

    Han har en lillebror som använder blöjor, och nu till sommaren tänkte vi börja pottträna honom lite mer intensivt.
    Hoppas att storebror då kommer att inse att även han bör sluta med blöjor.
    Men jag hoppas så klart att han ska ha slutat redan innan.

    Har du några tips på vad vi kan göra och säga för att han inte ska vara rädd?
    Finns det några böcker att läsa, eller filmer att se som tar upp detta?

    Tacksam för svar!

Svar på tråden Min femåring vägrar bajsa på toaletten..