• Hoppsansa

Ni som vet erat beta-hcg och papp-a värde efter Nupp se hit!

Ber först om ursäkt för jag vet egentligen inte skillnaden på nupp och Kub. Ialla fall tog jag blodprov i 9+0. Beta-hcg var 149, någonting... och Papp-A värdet var 0,87 eller något sådant.

Gjorde ultraljud idag i 11+6 och allt såg bra ut med spalt på 1,1 ca och risk för DS 1:7890 och 1:20000 på de andra. Så jag är bara glad. Jag har dock en undran. Har inte sett någon som haft så högt betahcg som jag. Kan detta vara ett mått på hur dåligt man mår? Jag spyr hela tiden och mår fortfarande skit. Tänker att det kan bero på höga betahcg värden....eller är jag ute och cyklar???  

• Svar på tråden Ni som vet erat beta-hcg och papp-a värde efter Nupp se hit!
  • cozmoz

B-hcg är den hormon som gör att du mår illa. Vet inte exakt vad mitt värde låg på. Jag mår också vändans illa och klöktes o hade mig under kub testet. Då sa BMW att det berodde på det höga värdet på b hcg Grattis till dina fina värden

• Hoppsansa

Ja, kanske har jag rätt i mina aningar då....hittar dock inte många som vet sitt värde så det är svårt att veta hur högt det är....hittade någonslag referenssida som sa att det mättes upp till 150....och jag hade ju då 149...då e de ju skithögt Jag hatar att må illa

• vixtoria

150 i vecka nio är väl inte speciellt högt, vid mitt utomkveds som skedde i vecka 8 hade jag omkring 100 långt EFTER att graviditeten stötts ut. Variationerna kan hursomhelst vara jättestora, i länken kan du se att normalspannet är enormt stort:
    Här kan du se mer info  http://www.niomanader.se/content.asp?id=149

• kaffetanten

Vad jag förstått så är inte beta-hcg och hcg samma sak?

Mitt beta-hcg var 4,65 (306 g /l) ocg Papp-a var 1,06 (1588mU/l)

mitt hCGb var högt, mycket högt, normalt skall det vara kring 1 MoM, båda två. Detta drog antagligen ner mitt risktal, som blev 1:240.

Men kan det vara så att du alltså hade kring 1? dvs att ditt beta hcg var 149 g/l, för det ligger ju säkert då nära normalvärdet? Ditt Papp-a värde var ju helt normalt.

hitta inget på svenska nu om detta men här är en engelsk sida
    http://geneticsmadeeasy.com/preguntas/pregunta46.html

citat från sidan:

Free beta hCG or hCG (total human chorionic gonadotropin or its free beta fraction). Foetuses with chromosomal abnormalities can present altered free beta hCG or hCG values. Overall, in Trisomy 21 these values are higher, those higher than 2.5 MoM indicating a possible pathology. In Trisomies 13 and 18, these values are generally low, with suspicious values being those below 0.4 MoM.

• Hoppsansa
    vixtoria skrev 2012-03-07 10:56:59 följande:
    150 i vecka nio är väl inte speciellt högt, vid mitt utomkveds som skedde i vecka 8 hade jag omkring 100 långt EFTER att graviditeten stötts ut. Variationerna kan hursomhelst vara jättestora, i länken kan du se att normalspannet är enormt stort:
    Här kan du se mer info  www.niomanader.se/content.asp?id=149

Du pratar om vanligt HCG och det ska ligga på flera tusen....det vi pratar om här är betahcg....Har man höga värden av det vanliga HCG.t man mäter så mår man mer illa men frågan är om det gäller betahcg.t som är det värde man mäter vid KUB.
    kaffetanten skrev 2012-03-07 12:21:42 följande:

mitt hCGb var högt, mycket högt, normalt skall det vara kring 1 MoM, båda två. Detta drog antagligen ner mitt risktal, som blev 1:240.

Men kan det vara så att du alltså hade kring 1? dvs att ditt beta hcg var 149 g/l, för det ligger ju säkert då nära normalvärdet? Ditt Papp-a värde var ju helt normalt.

geneticsmadeeasy.com/preguntas/pregunta46.htm...

citat från sidan:

Free beta hCG or hCG (total human chorionic gonadotropin or its free beta fraction). Foetuses with chromosomal abnormalities can present altered free beta hCG or hCG values. Overall, in Trisomy 21 these values are higher, those higher than 2.5 MoM indicating a possible pathology. In Trisomies 13 and 18, these values are generally low, with suspicious values being those below 0.4 MoM.

Jag ser att du fått ditt värde i MOM och jag vet inte hur man räknar om sitt värde....jag tror mitt värde var typ i IU elelr något sådant....Det stämmer med det jag läste om att det skulle ligga upp till 150...där var det samma mätmått....

Hoppas att det gick bra med ditt barn trots ditt riskvärde! Mådde du väldigt illa?  
  • vixtoria
    kaffetanten skrev 2012-03-07 12:21:42 följande:

geneticsmadeeasy.com/preguntas/pregunta46.htm...

citat från sidan:

hcg är en slarvig benämning på beta hcg
  • vixtoria

För att förtydliga, hcg är när man pratar om graviditetshormonet är närvarande eller inte, när man mäter de exakta nivåerna pratar man om beta hcg, men hormonet är samma!

• Hoppsansa

Måtten är inte desamma.när man mäter hcg tex om man håller på o få mf eller så,så kan ju hcg.t vara jättehögt.man kan ju ha 50 000 i hcg-värde.beta hcg är inte i de summorna,har läst mig till att 150 var mesy i den enhet mitt var mätt.det finns två olika kedjor av hcg...alfa och beta...ibland mäts väl båda ibland den ena.i vilket fall hade jag inte 1499 i det hcgvärdae du pratar om för i de låga nivåerna har man knappt en synlig grav vid vul.jag har mätt det hcgvärdet du pratar om o då hade jag 200 vid mitt missfall och 30000 vid pågående graviditet.

• kaffetanten
    Hoppsansa skrev 2012-03-08 07:06:33 följande:
    Måtten är inte desamma.när man mäter hcg tex om man håller på o få mf eller så,så kan ju hcg.t vara jättehögt.man kan ju ha 50 000 i hcg-värde.beta hcg är inte i de summorna,har läst mig till att 150 var mesy i den enhet mitt var mätt.det finns två olika kedjor av hcg...alfa och beta...ibland mäts väl båda ibland den ena.i vilket fall hade jag inte 1499 i det hcgvärdae du pratar om för i de låga nivåerna har man knappt en synlig grav vid vul.jag har mätt det hcgvärdet du pratar om o då hade jag 200 vid mitt missfall och 30000 vid pågående graviditet.
    Måste säga att jag inte blir klok på dessa värden, de anges ju i olika former på olika ställen.. förstår ingenting...
    de flesta använder väl MoM. Är du säker på att du inte fått det värdet också? för ditt Papp-A värde måste ju vara i MoM.. Fick du ingen pappers utskrift?

OM jag förstår rätt är hcg och Beta- hcg samma hormon, men beta-hcg bara en liten del av hcg:t... Obestämd

Human chorionic gonadotropin hormone is produced by the placenta, and is used to test for the presence of pregnancy. A specific smaller part of the hormone, called the beta subunit, is increased in Down syndrome pregnancies.

detta citat från sidan http://www.ds-health.com/prenatal.htm

Jo, allt var bra med flickan :) eller hon har inte något av de vanligaste kromosomfelen i allafall.  Vi tog ett fostervattensprov. Nej, jag mådde inte alls illa, dvs jag mådde illa men inte mer än jag gjort tidigare under mina andra graviditeter.

• Hoppsansa

Men jag kan ju inte fått det i MoM då det stod 149....då borde det ju stått 1,49....eller?

Ja, betahcg är en del i HCG....så har jag med fattat det...åh vad svårt

• kaffetanten

Vad jag menar var att du fick det inte i två olika "siffor" värdet?

jag fick ju tex värdet på beta hcg i både MoM (4,65) och i formatet 306 g/l 

Det är det där g/l värdet som jag inte fattar, hittar inget om vad som är normalt värde för det formatet...

Ja, man tycker ju att det borde vara lättare att hitta info om detta KUB - test resultat än vad det är, så utbrett som det ändå är idag att man gör det!

Tex i Finland (där jag bor) så erbjuds ALLA gravida detta test....

Sen när vi tagit det och fick resultatet så kunde ingen ge ett riktigt bra svar på vad detta höga hcgb värde kunde betyda.. Inte sa de ens när vi fick resultatet att det var just beta-hcg värdet som drog ner det för mig. Det fick vi luska ut själva via internet.... suck..

• sweasmamma

HJÄLP !!!!

1:36 på KUB, 30 år! frisk dotter sen tidigare!

2.2 nackspalt i v 12+4

hcg 83.2

papp-a 1,07... kan NÅGON hjälpa mig att tyda detta???

fvp nästa tisdag  

Svar på tråden Ni som vet erat beta-hcg och papp-a värde efter Nupp se hit!