• Anonym

Har jobbiga problem med kisseriet och blåsan. HJÄLP!

Jag skäms för att säga att jag haft det så här i fem år, utan att söka hjälp eller berätta om det för någon. När jag var gravid blev det som för de allra flesta, man kissar oftare ju mer bebisen trycker på urinblåsan.
    Efter förlossningen kissade jag på mig i ett halvår. Stygnen hade läkt som de skulle, jag gjorde knipövningar på rätt sätt flera gånger om dagen.
    Nu till dagens problem: När jag kissar måste jag ta i för att få ut något och böja mig fram samtidigt som jag tar i för att tömma hela blåsan. Jag blir kissnödig ungefär var 10:e minut. Ofta tänker jag att jag ska försöka hålla mig, men då kissar jag på mig i stället. Var 10:e minut dag som natt alltså. När jag trycker på magen hugger det till i urinblåsan samtidigt som jag känner en värk som påminner om träningsvärk.
    Jag kan heller inte hålla tätt, utan kissar på mig om jag nyser, lyfter tungt etc fast jag precis har varit och kissat.
    När jag går på toa var 10:e minut är blåsan full.
    Någon som kan hjälpa mig med vad detta handlar om?     

• Svar på tråden Har jobbiga problem med kisseriet och blåsan. HJÄLP!
  • Anonym

Varför har du inte säökt hjälp hos gynekologen för detta???

• Anonym (SSK student)

Låter lite som att du kan ha fått förträngningar i urinvägarna. Har du något annat som du känner när du går på toa som tex att det svider eller så? 

Kan vara så enkelt isåfall att du har en UVI, Dock om de är så pass är det väldigt bra att få de uppkollat då de kan bli illa i längden.

Jag vet själv att det inte är så kul att söka hjälp för problem med urinvägarna. Jag vart skickad på en cytoskopi där de skulle gå in med en kamera in i min urinblåsa. INTE det trevligaste jag gjort, kändes inte så kul heller. Men jag fick tänka som så att läkaren har ju gjort minst 100 tals sådana hära undersökningar och vad ska det vara för speciellt med mig? Finns alltid dem som har det värre.

Mitt råd är iaf att du ringa, vågar du inte ringa till vårdcentralen ring till sjukvårdsupplysningnen iallafall och prata med dem så att du har pratat med någon sjukvårdspersonal om detta och det är ett steg i rätt riktning för att sedan kunna söka vården.  

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-06 14:56:59 följande:

Varför har du inte säökt hjälp hos gynekologen för detta???

För att jag har fobi för gynekologi
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-06 16:06:58 följande:

För att jag har fobi för gynekologi

Ta tag i din fobi och gå till en gynekolog.
  • Anonym
    Superolga skrev 2012-03-06 16:25:48 följande:
    googla: interstitiell cystit
    Tack! Allt stämmer in precis, synd bara att det finns något botemedel. Jag ska ta tag i det här
  • Superolga

Hej inte botemedel men hjälp att få, jag själv fick töja ut blåsan ( under narkos) efter det behöver jag inte gå på toa så ofta, dock har jag fortfarande väldigt ont periodvis. ska snart träffa läkare igen som skrev om nåt alternativt behandling, jag vet inte riktigt än vad det innebär, ska träffa han i slutet av mars.

jag lider med dig. Men du kan ju hoppas att det inte är det, börja med lämna urinprov till VC som dom kan ta en odling på. Sen be dom remittera till en urolog.

Svar på tråden Har jobbiga problem med kisseriet och blåsan. HJÄLP!