• IngentingAlls

Kan jag lämna spisen på?

jag ska göra en gryta idag som behöver stå och koka på koka på låg värme under en ganska lång period. Jag är väldigt nojig och försiktig av mig och vill ogärna lämna något hemma. Men tänkte ändå fråga om det finns någon möjlighet att lämna spisen på? Är det farligt? :/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-06 16:28
    Nu menade jag självfallet att låta den stå på om jag går hemifrån.

• Svar på tråden Kan jag lämna spisen på?
  • La Lola

Hur länge blir du borta då?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    IngentingAlls skrev 2012-03-06 16:29:42 följande:
    Någon timme kanske två.
    ok.

Är det bara tillräckligt med vätska så funkar det nog.
    Men jag är som dig, lämnar ogärna hemmet vid långkok.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • IngentingAlls
    La Lola skrev 2012-03-06 16:30:52 följande:
    ok.

Är det bara tillräckligt med vätska så funkar det nog.
    Men jag är som dig, lämnar ogärna hemmet vid långkok.
    Ja, jag tänker på min svärmor som alltid lämnar saker både i ugn och på spisen ibland. Dock vet jag inte hur länge eller vilken temperatur. Jag är ju mest rädd för att något ska börja brinna.
  • Gotlandsbagaren

Jag hade sett till att det är rejält tilltaget med vätska i grytan och ganska låg värme samt lock på.

Då vi är iväg på barnens träningar på helgen brukar vi sätta in kött i ugnen på låg temperatur men det känns inte alls lika riskfullt som att ha en gryta igång.

Men som sagt var. Se bara till att du har ordentligt med vätska. Det är ju bättre det än att bränna allt och riskera något.

Nu vet jag iofs inte hur mycket tid du har innan men ett annat alternativ skulle ju kunna vara att du  kokar grytan före du sticker iväg och sen drar av den av plattan då du går hemifrån. Då har du ju färdig mat när du kommer hem och behöver eventuellt bara värma det lite.

• IngentingAlls

Vad tror ni om att koka upp det på plattan och sen köra in lergrytan i ugnen på 150 grader. är det säkrare?

• Sweet life
    IngentingAlls skrev 2012-03-06 16:46:18 följande:
    Vad tror ni om att koka upp det på plattan och sen köra in lergrytan i ugnen på 150 grader. är det säkrare?
    Så kan du absolut göra om du inte har en gryta/kastrull du kan slänga in i ugnen.. Brukar köra min emaljerade gjutjärnspanna i ugnen om jag åker bort några timmar...
  • Joddan

Torrkokning är den vanligaste brandorsaken i sverige.
    Jag skulle inte våga för mer än en stund, och då på lägsta värme och mkt vätska!

• Skogsstjärna

Jag skulle inte göra det, tänk om det hände något som gjorde att du inte hann hem i tid? Bilköer eller vad som helst... Ugnen skulle jag ev. våga lämna en stund, känns lite säkrare.

• P  P  Potatisgris

Jag tycker de flesta spisar är opålitliga, dvs de heller inte den värmen som man önskar hela tiden.
    Och där med förstöra själva grytan.
    men någon fara för ditt hem ser jag inte om det är på väldans låg nivå.

Är det i princip bara kött och vatten som du lämnar, så ser jag det som liten risk att grytan ska bli förstörd.
    Dock kan du sätta in grytan i ugnen, under förutsättningen att det inte finns plast detaljer på grytan som inte gillar var i ugnen.

Eller gör du som jag och köper en slowcooker/crokpot.

Svar på tråden Kan jag lämna spisen på?