• mellieB

Hur mkt olja och hur ofta?

Hej, vi ger våran dotter på 2v Nan 1, vi hade semper den första veckan men hon skrek sig gul och blå och jag fick hjälpa henne att bajsa m.m.. så vi gick över till Nan och blev mkt böttre,, dock inte helt bra.. har kört nan i en vecka nu men hon är fortfarande hård i magen, inte så jag måste hjälpa henne men ändå väldigt hård..

Så vi började ge rapsolja i ersättningen,, men tycker inte de blivit nåt bättre,, så frågan är tar vi kanske för lite? Hur mkt olja ska man ha i?,, Hon äter ca 70-100ml per måltid (va 3tim)..  Sen hur länge kan man ge henne olja?,, Har kört med olja i varje flaska nu i 3dar,, är de nån fara att ge så hela tiden? 

• Svar på tråden Hur mkt olja och hur ofta?
  • kastanj

Hej! Rådet ja fick på bvc va 2 tsk 2 gånger/ dag men behövde ge något mer i början innan magen kom i gång. Hoppades de blir bättre med magen snart.

• Maariiia

Hej! Om jag minns rätt så gav jag 1 tsk 1-2 ggr/dag, men behöver hon mer så testa med att ge 3 ggr/dag.
    Det kan ta ett par veckor innan magen vänjer sig vid ersättning, vår dotter var hård i säkert 3 veckor när vi började ge Nan. Så testa att ge lite extra med olja, det blir nog snart bättre :) 

• mellieB

Ja de har ju blivit bättre med nan så sätt.. med semper skrek hon ju och jag fick trycka upp bena mot magen för bajs skulle komma,, nu bajsar hon själv men får verkligen kämpa och hon gnyr lite och de kommer bara små hårda pluppar och då har ja ändå gett henne olja i varje flaska haha,, men ska ge de några dar till,, men kanske trappa ner på oljan ändå?,, kanske itne bra att ge i varje flaska?

• stjierna

När det var som värst här så gav vi 1 tsk olja INNAN varje matning, dygnet runt. Alltså inte i flaska, då di små inte får i sig all olja då.

• mellieB

De är i o för sig sant,, hon brukar lämna en skvätt ibland,, kanske ska ge henne på tesked innan då?

• Maariiia

Ja, testa på teskes innan maten. Ger du i flaskan kräver det nästan att hela flaskan dricks upp eftersom oljan lägger sig ovanpå ersättningen. Hon kan börja hosta av oljan, inget farligt, det gjorde (och gör!) min lilla när hon fick det rent på sked.

Svar på tråden Hur mkt olja och hur ofta?