• evelayna

"fylla" i gräsmattan.. tipsa en nybörjare

i höstas flyttade jag och sambon till hus och nu till våren tänkte jag ta tag i ute miljön.

de som bodde här förut bekämpade ogräset i plattorna med nåt medel. tyvärr tog dom me närmare en meter runt om plattorna ut i gräset så det fattas massor. något jag inte gillar..

så hur gör jag för att fylla i gräset? ska man raffsa upp jorden före eller efter fröna lägga dit?

tyvärr har gräsmattan även växt ut en meter på grusplanen å jag tänkte även försöka få bort detta. kan man använda nåt medel? isf vilket eller hur gör man där?

snälla hjälp mig då jag inte har nån aning om hur man ska göra så jag har lite koll när det blir dax...

• Svar på tråden "fylla" i gräsmattan.. tipsa en nybörjare
  • Diablo

Kratta jorden runt plattorna och så i lite gräsfrön. Se till att hålla fröna fuktiga hela tiden.

Grusgången kan du antingen spruta med Roundup, men se då till att det är vindstilla, annars blåser giftet och lägger sig på ställen där du inte vill ha det. Du kan även bränna bort gräset, men då får man upprepa detta flera gånger. Sist men inte minst så kan du ta ett skyffeljärn och mekansikt rensa bort gräset.

Att så gräset kan du göra direkt nu på våren när det har blivit plus grader. Rensa kan du göra så fort du kan sätta spaden i jorden.    

Har man tur behöver man inget vett!
  • Pappa G

Beroende på vad de använt för bekämpningsmedel mot ogräset i plattorna så kan ytjorden behöva bytas där det växer dåligt med gräs. För att bekämpa ogräset i plattorna rekommenderar jag ogräsättika.

Gräset på grusplanen tar du lämpligen bort mekaniskt (med kratta/spade/grep) och lägger dit nytt grus.

Bekämpningsmedel som Round-Up tycker jag man ska undvika så långt det går.

Svar på tråden "fylla" i gräsmattan.. tipsa en nybörjare