• adina01

Tips angående åldersdöv och troligtvis senil katt

Min gamla katt har uppenbarligen blivit i princip döv vilket gott gradvis under det senaste allvaret.
    Han hör inte längre när man ropar på honom, och blir lika förvånad varje gång man kommer fram till honom om han sett inte mig.
    Han reagerar inte ens när han sover, inte alls på sin vakt längre.
    Han reagerar  heller inte på de tydlig verbala signaler den andra katten ger ifrån sig när de brottas och jagar varandra, vilket leder till att den andra katten också bli förvirrad över att kompisen inte slutar när han säger ifrån.

Han är ute och inte, ute går han bara lite omkring i trädgården, ligger och sover någonstans i en buske eller lövhög, ett av problemen med detta att han numera sover väldigt djupt och inte alls är vaksam, det andra problemet är att hitta honom när jag ska gå lägga mig, 
    I princip går jag runt med ficklampa och lyser vid de ställen han brukar finnas,han brukar då ta väldigt lång tid på sig att fatta vem jag är var han är och att vi ska gå in, enda sättet är med hjälp av mat och sedan bära in honom vilket han avskyr.

Han kan inte vara bara inne då får han  panik dessutom kissar han överallt, när han klämde foten och bara gick på tre ben gick han att ha inne dyn, ett dygn där han kissade i fåtöljer, skor osv, då fick han gå ut haltandes på tre ben.

Han har även börjat leka med leksaker som han aldrig gjort (ingen riktig kontakt med varken andra katter eller   människor förrän han var 8 månader, då han klev in i huset).precis som en kattunge, ja han uppför sig mycket som en kattunge, rusningar så att mattorna flyger.

Förövrigt är han pigg, har börjat jama väldigt mycket vilket han aldrig gjort tidigare då alltid använt de tysta jamen, verkar som han "glömmer" bort saker som händer, när man lägger upp mat behöver han att man tydligt visar matskålen.

Så lite tips att vara observant förändringar vad gäller demsutvecklingen så man kan ligga steget för.

• Svar på tråden Tips angående åldersdöv och troligtvis senil katt
  • nemo1

Hur gammal är katten? Jag tycker du ska prova att låta katten vara inne, det kanske går bättre nu. Sedan tycker jag att du ska ta katten till veterinären för en seniorkoll, där kan du även få råd.

Svar på tråden Tips angående åldersdöv och troligtvis senil katt