• mikissen

    Ont efter kejsarsnitt?

    Hej!

    För 15 dagar sedan gjorde jag ett akutsnitt då sonen låg i säte. Jag blev sydd med en sån tråd som löses upp av kroppen. Snittet har läkt fint och ser bra ut, ingen rodnad och blödde minimalt efteråt.

    Jag har levt på Alvedon, 1000mg om dagen ungefär var 7e timma sedan dess för att jag har såpass ont i själva snittet och huden runtomkring.. Är detta vanligt? Ni som gjort kejsarsnitt, hur länge hade ni ont i snittet, och kan ni förklara själva smärtan?

    Tacksam för svar :) 

  • Svar på tråden Ont efter kejsarsnitt?
  • junilycka

    Jag hade ont några dagar efter...kanske en vecka. Men den "riktiga smärtan" när man knappt kan gå försvann på 2 dagar. Kanske ska kontakta MVC om du är orolig? Hoppas det släpper snart!

  • eliten

    Jag gjorde också akutsnitt och hade riktigt ont 2-3v och sedan blev det bättre och bättre. Om du är orolig är du alltid välkommen att ringa tillbaka till förlossningen eller till MVc för att prata och ställa frågor!

  • Mercurialis

    Jag hade ont i ungefär en vecka. Det gjorde inte ont i själva snittet utan snett upp till höger ovanför det. Det var en starkt brännande smärta. Det kändes som om någon satt och försökte slita loss insidan på mig. Citodon hade ingen verkan på den smärtan. Den försvann efter ca fem dagar och först därefter kunde jag uppfatta att det ömmade lite i själva snittet. Jag tog Panodil i 1-2 dagar och sedan var det bra.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Lovisa09

    Jag hade jätteont i ett par dagar, men en ömmande och brännande smärta i upp till två veckor, dottern hade en förmåga att alltid ligga och sparka på magen med! Men kolla med mvc eller ring förlossningen, de borde ju helt klart veta men tror säkert att det är helt normalt att ha ont två veckor efter! Vi har alla olika smärttröskel!

  • lightfish

    Fast om du klarar dig på Alvedon låter det ändå som normal smärta efter ett snitt. Jag kan fortfarande få lite ont och snart är det 1 år efter mitt snitt. De skär ju trots allt igenom väldigt många lager med vävnader och vi läker alla olika snabbt.

  • Atamon

    Gjorde akutsnitt och hade inte ont, inte ens dagarna efter. Var lite öm och det kändes skumt att ta på på magen eftersom jag inte hade någon känsel var liksom bortdomnad, det känslolösa höll i sig några månader. 

  • Lovisa09
    Atamon skrev 2012-03-07 09:23:43 följande:
    Gjorde akutsnitt och hade inte ont, inte ens dagarna efter. Var lite öm och det kändes skumt att ta på på magen eftersom jag inte hade någon känsel var liksom bortdomnad, det känslolösa höll i sig några månader. 
    själv har min känsel inte kommit tillbaka än och det är snart två år sedan jag snittades, tror aldrig den kommer att komma tillbaka. Men det är ju olika likaså med smärta.
    Skönt att du inte hade nått ont..=)
  • mikissen

    Det börjar gå åt rätt håll nu - jag kan klara mig utan alvedon så det känns superbra.. :)
    Tack för alla svaren, ni är guld värda som tar er tid till att hjälpa! 

  • Anna jkp

    Jag hade snor ont efter snittet. Fick morfinsprutor i drygt 1 v. Då var jag så dålig att jag inte kunde sköta om dottern. När det väl började klinga av så gick det bättre för varje dag. Väntar nu på en ny snitt tid.


    Synlig gör kvinnovåldet
  • katrine83

    jag gjorde också akutsnitt pga barn i säte, 8 feb. har precis slutat göra ont!!! gör bara ont om jag rör runt och på ärret.. åt värktabletter i typ 10 dagar.

  • Älskarlivet

    Hade inte ont alls (tog panodil i kombination med en annan tablett som jag inte kommer ihåg vad det heter...).

    Tog tabletter ca 1,5 vecka efter snittet. Snittet var plnaerat.

  • Bling1975

    För mig gjorde det riktigt ont i 2-3 dagar men då fick jag bra smärtlindring på sjukhuset. När jag kom hem blev det bättre och bättre och efter 1 vecka så tog jag bara tabletter ibland. Då var det snarare rygg och bröst som gjorde fruktansvärt ont av amningen och jag tar fortfarande efter 17 dagar alvedon mot bröstsmärtorna.

    Visst känns det om jag rör mig oförsiktigt och ibland gör det lite ont men inte alls farligt. Hur ser ditt snitt ut? Håll koll på feber och om snittet blir varmt så du inte har en infektion.


    Stitch längtar efter Lilo
Svar på tråden Ont efter kejsarsnitt?