Vilka namn på dörren?
Hej! Jag ska göra en namnskylt till dörren och kom plötsligt på ett dilemma. Jag och sambon har två barn som har bådas efternamn (sambons namn som mellannamn och mitt som efternamn). Sen har min sambo en dotter på 15 år som har hans efternamn. För 3-4 år sen gifte hennes mamma om sig och tog sin nya mans efternamn, varefter dottern lade till detta namn som mellannamn. Det används dock sällan annat än i officiella sammanhang (och tydligen också av mamman som ibland väljer att utesluta min sambos efternamn). Nu till dilemmat: vilka namn ska stå med på skylten jag tänkte snickra till ytterdörren? Vi kallar oss alltid "familjen sambons-namn/mitt namn", och jag tvivlar på att våra gemensamma barn ens skulle förstå vem det extra (bonusdotterns mellannamn) namnet syftar på. Det skulle på något sätt kännas märkligt att även ha det namnet på dörren.
Hur skulle ni göra/hur har ni gjort?
(Oj, jag beskrev det krångligare än jag kanske hade behövt, hoppas ni fattar ändå.)
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-07 09:38
Skylten skulle dessutom behöva vara enormt stor för att få plats då samtliga namn är långa! ;)