• Anonym (Skyltmakerskan)

Vilka namn på dörren?

Hej! Jag ska göra en namnskylt till dörren och kom plötsligt på ett dilemma. Jag och sambon har två barn som har bådas efternamn (sambons namn som mellannamn och mitt som efternamn). Sen har min sambo en dotter på 15 år som har hans efternamn. För 3-4 år sen gifte hennes mamma om sig och tog sin nya mans efternamn, varefter dottern lade till detta namn som mellannamn. Det används dock sällan annat än i officiella sammanhang (och tydligen också av mamman som ibland väljer att utesluta min sambos efternamn). Nu till dilemmat: vilka namn ska stå med på skylten jag tänkte snickra till ytterdörren? Vi kallar oss alltid "familjen sambons-namn/mitt namn", och jag tvivlar på att våra gemensamma barn ens skulle förstå vem det extra (bonusdotterns mellannamn) namnet syftar på. Det skulle på något sätt kännas märkligt att även ha det namnet på dörren.

Hur skulle ni göra/hur har ni gjort?

(Oj, jag beskrev det krångligare än jag kanske hade behövt, hoppas ni fattar ändå.)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-07 09:38
    Skylten skulle dessutom behöva vara enormt stor för att få plats då samtliga namn är långa! ;)

• Svar på tråden Vilka namn på dörren?
  • ius lexis

Hemma hos oss står vårat gemensamma efternamnnamn på postlådan, barnens namn är ett annat och de får posten till sin mamma så det namnet är därför inte med.
    På dörren står alla förnamn med inkusive min hund :). Jag tycker man kan strunta i efternamnen på dörren utan köra med allas förnamn.

• pluvdo

Jag tycker du skall skriva familjen (din sambos namn/ditt namn) på skylten. Men för att inte skapa onödiga konflikter, om du oroar dig för att styvdottern skall ta illa upp eller så, så kan du ju prata med henne om det och förklara läget och att du hoppas att hon inte tar illa upp när hennes mellannamn/andra efternamn inte tas med. Det gör hon förmodligen inte egentligen, för det är ju "bara" hennes styvpappas efternamn och han bor ju inte hos er, så varför skall hans efternamn stå med? Det vore bara konstigt. Men ja... 15-åringar har ju en tendens att vara lite hormonella ibland och bli upprörda över allt möjligt, så då är det som sagt bra kanske att prata med henne. :)

• Oldie
    pluvdo skrev 2012-03-07 10:05:43 följande:
    Jag tycker du skall skriva familjen (din sambos namn/ditt namn) på skylten. för det är ju "bara" hennes styvpappas efternamn och han bor ju inte hos er, så varför skall hans efternamn stå med? Det vore bara konstigt. Men ja... 15-åringar har ju en tendens att vara lite hormonella ibland och bli upprörda över allt möjligt, så då är det som sagt bra kanske att prata med henne. :)

Håller med!!
    Då bonusen har din sambos efternamn också (som riktigt efternamn)är hon ju inkluderad i skylten.
    Kör på Familjen Sambons/ditt!

Tack för era svar, jag tror jag gör som ni säger och kör på sambons och mitt namn bara. Om jag snackade med bonusdottern misstänker jag att hon skulle säga att det var helt ok, oavsett vad hon egentligen kände. Hon är inte särskilt öppen med vad hon känner om man säger så. Men jag kanske ska prova ändå :)

(appropå att ha husdjurens namn så tänkte jag ha med hundarna, men gissar att det inte duger för mina barn utan att även kaninen och fiskarna och snäckorna ska stå med..haha)

• BioBonus

När mina killar var små så hade alla fiskarna i akvariet namn. Och de gjorde således en skylt till dörren med även deras namn på...  Så kör på det Skrattande

• Anonym

Allas efternamn..men alla är skrivna hos oss och posten går hit:)

• Anonym

mellannamn har man väl inte på skylten..men självklart 15åringens efternamn..

• BioBonus

Vi har, precis som alla andra nyfamiljer, en massa eftenamn i vår familj. Jag o min make har samma mellannamn o efternamn, ena sonen har mitt mellannamn och pappans efternamn, den andre sonen har bara pappans efternamn och min bonusdotter har min mans (och numera även mitt då) efternamn... Så allt som allt så har vi tre efternamn i olika konstellationer. Så vi skrev dem allihop, så vet alla att något av alla dessa namn bor här i lite olika konstellationer...

• Anonym (Välkommen!)

Vi har också en massa olika efternamn och valde den enkla vägen, Välkommen till Oss!
    Tycker inte man måste ha en massa efternamn på en skylt, det räcker att det är på brevlådan. 

Anonym skrev 2012-03-07 10:42:34 följande:
    mellannamn har man väl inte på skylten..men självklart 15åringens efternamn..
    Det har du rätt i, låter logiskt. Och 15-åringens efternamn är ju samma som min sambos, och våra gemensamma barns efternamn är samma som mitt, men eftersom deras pappas efternamn är deras mellannamn kommer det ju att stå med ändå... herre jösses vad rörigt! :) Kanske bäst att bara gifta sig helt enkelt, om bara sambon kunde förstå att han självklart måste ta mitt efternamn eftersom det är finare, hehe
Svar på tråden Vilka namn på dörren?