• CCA

Ska jag ta bort blöjan för min 2,5åring?

Jag tror egentligen inte på att tvinga ett barn sluta med blöja men har nu hamnat i en situation då jag inte vet hur jag ska gör. Jag har en 2,5 åring som visa dagar gärna går på toaletten och som andra dagar inte vill alls.  Det märks att hon känner av när hon är kissninödig och hon är bra på att hålla sig.

Hit in tills har hon fått välja själv vilka dagar hon vill ha blöja och inte eftersom det blir skrik och gråt då man försöker sätta henne på toa om hon inte vill (låter man henne vara kan hon gå till toan själv 10minuter senare) . Nu har vi dock kommit till en situation där hon blir ledsen även när hon kissar i blöjan. Det är inte det arga/ledsna som när det är något hon inte vill. Utan hon blir "ledsen ledsen" och säger att hon kissat ner sig.  Ska vi låta henne fortsätta att ha blöja när hon vill. Eller är det bättre att bara plocka bort blöjan eftersom hon blir ledsen när hon gör ngt i den?

• Svar på tråden Ska jag ta bort blöjan för min 2,5åring?
  • Loreena

Jag tycker att ni kan prova att ta bort blöjan helt. Säg att blöjorna är slut helt enkelt och gör ingen stor affär av det. Ge henne trosor som hon kan ha istället, eller om hon är rädd för små olyckor så kan ni köpa trainingpants som hon kan ha på sig istället för blöja. Det verkar ju som att hon egentligen vill/kan vara utan blöja men behöver lite hjälp att ta sista steget. Uppmuntra henne, påminn ibland men tjata inte om hon inte vill, och förmana givetvis inte om det råkar hända en olycka någon gång.

Lycka till :)

Här finns en intressant artikel i ämnet, men den vänder sig främst till föräldrar vars barn inte vill bajsa på toan/i pottan.

www.viforaldrar.se/Barn-2-5-ar/Sluta-med-bloja

• skogsvitter

Ta bort blöjan helt och hållet. Säg att de är slut helt enkelt. Bättre förr än senare!

Svar på tråden Ska jag ta bort blöjan för min 2,5åring?