• Anonym (anonym)

hårbotten flagnar av torrhet, även sårigt!

Jag har sedan över en vecka tillbaka haft så oändligt med problem med min hårbotten!
    kan knappt sova om nätterna.
    det kliar och kliar, och det är torrt som aldrig förr. det flagnar, både stora och småsmå "flingor".
    Har inte ens kunnat ta mig till jobbet idag för det vita täcker hela mitt hår!

Har provat schampo från apoteket som jag blev tipsad om
    OCH Fungoral, det blir ju bara värre.

Vad sjutton ska jag göra??
    Måste ju kunna ta mig till jobbet :( 

• Svar på tråden hårbotten flagnar av torrhet, även sårigt!
  • Anonym (anonym)

OCH nu har det blivit röda sår i huvudet på mig.. 

• LexxieLee

Psoriasis? Jag har psoriasis i hårbottnen och det är som du beskriver det stora hudflagnor, och när man kliar ser det ut som man har massa mjäll...finns speciellt receptbelaggda schampoon för det, men då måste du först gå till en hudläkare och få det konstaterat..Finns det psoriasis i din släkt?

• Anonym (anonym)

nej finns ingen som har psoriasis i släkten..
    jag ringde min fam.läkare imorse men fick tid på måndag.
    hur ska man stå ut tills dess?
    känns som att jag skulle behöva doppa huvudet i en hink olja :/
    börjar bli trött på detta nu.
    vad ska chefen tro?
    "jag har torr hårbotten, kan inte jobba idag.."
    låter inte så jobbigt.. 

• Anonym (Jag vet)

Jag fick som stora skorpor i hårbottnen som jag kunde dra av, och så blev det som sår. Köpte ACO dubbelverkande mjällschampoo och det gjorde det hela faktiskt lite bättre! Gnuggar även in babyoil i hela hårbottnen en gång i veckan och sover med, det hjälper faktiskt!

• Anonym (Släkt)
    Anonym (anonym) skrev 2012-03-07 13:16:34 följande:
    nej finns ingen som har psoriasis i släkten..
    jag ringde min fam.läkare imorse men fick tid på måndag.
    hur ska man stå ut tills dess?
    känns som att jag skulle behöva doppa huvudet i en hink olja :/
    börjar bli trött på detta nu.
    vad ska chefen tro?
    "jag har torr hårbotten, kan inte jobba idag.."
    låter inte så jobbigt.. 
    Jag har psoriasis och vet ingen i den närmsta släkten som har det. Inga syskon, föräldrar, mor- och farföräldrar eller deras föräldrar. Det kan ligga väldigt långt bakåt. 
  • LexxieLee
    Anonym (Släkt) skrev 2012-03-07 13:19:18 följande:
    Jag har psoriasis och vet ingen i den närmsta släkten som har det. Inga syskon, föräldrar, mor- och farföräldrar eller deras föräldrar. Det kan ligga väldigt långt bakåt. 
    Nej men det är lättast att misstänka att det handlar om psoriasis om någon i släkten har det, men såklart kan det ligga längre bak i släkten. Skulle det nu vara psoriasis måste du ha kortisonkräm för att få bort det.. 
  • Anonym (anonym)

hm okej..
    ja jag får hålla ut till på måndag.

• Anonym (tips)

Finns en hårbottengelé på apoteket som min man använder, funkar även bra på torra ögonbryn.

• Anonym (anonym)
    Anonym (tips) skrev 2012-03-07 13:29:19 följande:
    Finns en hårbottengelé på apoteket som min man använder, funkar även bra på torra ögonbryn.
    tack! då ska jag prova den
  • Anonym

Har du ändrat något, t.ex. bytt schampoo, balsam eller liknande, eftersom de här problem uppstod så hastigt.

Jag har liknande problem som du, det som har hjälpt mig bäst är att använda Neccins mjällschampoo i håret (har provat otaliga schampoon annars, även mjällschampoon, men inget har fungerat). Men till slut blev håret "van" vid det med. Nu exprimenterar jag mig fram. Har olivolja i hårbotten en gång i veckan. Sköljer med utspädd äppelcidervinäger och vatten efter hårtvätt, för att få rätt pH. Hjälper inte det ska jag nog kolla upp psoriasis, tror jag. För detta har jag levt med läääänge nu...

Svar på tråden hårbotten flagnar av torrhet, även sårigt!