• NelSel

Trotsig 5-6 åring! Hur hantera?

Hej, undrar hur ni hanterar era trotsiga 5 eller 6 åringar. Min dotter har hamnat i en fas då jag ständigt måste tjata och upprepa saker och ting för att hon ska till slut göra det jag säger. Känner ibland att jag inte orkar, tar all kraft från mig. Hon är väldigt envis, dominant (vill gärna stå i centrum) och har temprament.
    Ska man förbjuda något om barnet inte lyssnar, vad ska man använda för knep förr att barnet ska bättra sig?
    Jag börjar bli orolig att hon kommer att bli ignorerad av andra barn också på grund av hennes dominanta sätt.
    Har en 2 årid dotter till som kan ta efter sin stora syster.
    HJÄLP

• Svar på tråden Trotsig 5-6 åring! Hur hantera?
  • mianyckelpiga
    NelSel skrev 2012-03-07 14:07:35 följande:
    Hej, undrar hur ni hanterar era trotsiga 5 eller 6 åringar. Min dotter har hamnat i en fas då jag ständigt måste tjata och upprepa saker och ting för att hon ska till slut göra det jag säger. Känner ibland att jag inte orkar, tar all kraft från mig. Hon är väldigt envis, dominant (vill gärna stå i centrum) och har temprament.
    Ska man förbjuda något om barnet inte lyssnar, vad ska man använda för knep förr att barnet ska bättra sig?
    Jag börjar bli orolig att hon kommer att bli ignorerad av andra barn också på grund av hennes dominanta sätt.
    Har en 2 årid dotter till som kan ta efter sin stora syster.
    HJÄLP
    Känner så väl igen vår situation med vår 5,5-åriga son på sin beskrivning. Har dock själv inget råd, utan är mest matt. Hoppas nån kan komma med förslag!
  • Ellen Dellen

KÄnner också igen mig. Vår son som är drygt 6 år har alltid haft temperament och varit krävande. Det har kommit i vågor och oftast är han mysig och glad men när han är arg är han så otroligt arg och envis. Iskallt lugn är det som fungerar bäst för oss även om det är svårt ibland. Förbud funkar inte alls, han bara säger "det struntar väl jag i". Men som sagt, när vi förblir lugna och säger att "vi pratar inte med dig när du skriker/beter dig", så brukar han lugna sig efter en stund.

• fantasia

Hon testar dina gränser vilket barn i denna åldern gör, vissa mer vissa mindre! Ta ett djupt andetag och gå i från situationen om du e riktigt arg.....Tydliga gränser och var bestämd tillbaka! Välj dina fajter, ta dom som verkligen e värda att ta!

Ge henne mkt kärlek, omtanke, beröm och uppmuntran när hon gör bra saker! Fokusera på det och ge henne egentid varje dag! En halvtimme med en mysig bokstund, pysselstund ex. Fokusera på det som är positivt, det finns ju där eller hu?! Även om det inte känns så i de jobbiga stunderna! Jag vet!

• kutiom

Min snart sexåriga dotter trotsar inte mycket alls men då hon inte vill lyssna hjälper det mycket att förklara varför något måste ske (eller varför jag tycker så). Hon behöver förstå resonemanget bakom.

Hennes glade lille kusin som är lika gammal funkar däremot inte den tekniken alls på. Inte när jag vill få honom till att göra som jag tycker. Då är det klara alternativ som gäller och så extremt mycket tjat, känns det som. Tror inte alls att tjatet hjälper dock utan det är väl bara jag som blir lite lätt frustrerad. Klara alternativ och så vetskapen om att jag menar vad jag säger hjälper i hans fall men det tar på krafterna ändå.

Rutiner är också till hjälp, har han gjort en sak en gång är det lättare till att få honom att göra samma sak igen.

Finns säkert många olika varianter av barn så vad som passar din dotter kan ju vara något helt annat

Svar på tråden Trotsig 5-6 åring! Hur hantera?