• Anonym (Hur gör man?)

Vett & etikett bröllop?

Hej.

Hur fungerar det egentligen med bröllopsgåvor vid överraskningsbröllop? Min bror och hans flickvän hade dop i helgen. Jag kunde tyvärr inte medverka pga arbetsresa. Men efter dopet hade dom även gift sig. Ingen visste såklart något. Och efteråt var det dopfest med tårta.

Nu fick vi frågan vad vi skulle ge dom i bröllopspresent. Jag hade väl egentligen inte tänkt att ge något alls, då det var dop vi var bjudna på och gav såklart doppresenter. Dom ska inte ha någon fest eller lunch eller dyl heller. Och endast familj var inbjudna.

Hur gör man? Ska man ändå köpa en present och åka dit med bara sådär? Dålig på sånt här hehe. Vill göra rätt såklart. :)

• Svar på tråden Vett & etikett bröllop?
  • Anonym

Är så svårt sånt där, men jag känner att eftersom det var dop ni var inbjudna till förväntas det nog inga presenter. Sen eftersom det är din bror kanske man vill ändå! Min syster gifte sig hemligt och vi gav inte dom något....Men svårt att veta vad som är det "rätta" att göra!

• Anonym (du)

Du avgör väl själv om du vill ge nåt eller inte. Finns inget rätt eller fel.
    Själv skulle jag väl ge nåt men bara nåt litet symboliskt.

• straw2008

Skulle absolut ge något till mitt syskon vare sig de är en överraskning eller ej!

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Nyfiken gul

eftersom dom gift sig "hemligt" så förväntar dom sig givetvis inga presenter - men eftersom det är närmaste familj så känner jag att det tillhör vanligt hyfs att man givetvis gratulerar.  sen HUR och VAD spelar egentligen ingen roll, köp en blomma och en trisslott. Det kan räcka.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Ms H

Jag skulle uppmärksamma deras 1års-bröllopsdag med någon liten gåva.

• Anonym

Om det är familj eller nära vänner som gift sig i hemlighet så hade jag ändå gett en symbolisk present.

• Mynta

Jag hade köpt en present, men jag tror inte att det finns några rätt eller fel i ett sådant här fall.

• Friedegard

En bröllopspresent ger man för att man vill lyckönska paret och förr var det mer som hjälp till det nya hemmet. Det är inte som vissa verkar tycka ett tack för att man blir bjuden på fest. 

Det är din bror klart att du ska ge present, det kan ju vara en upplevelse, t.ex ett presentkort på fin restaurang och en barnpassning.  

• U never saw me
    Friedegard skrev 2012-03-07 17:52:28 följande:
    En bröllopspresent ger man för att man vill lyckönska paret och förr var det mer som hjälp till det nya hemmet. Det är inte som vissa verkar tycka ett tack för att man blir bjuden på fest. 
  • Anonym (Hur gör man?)

Ja dom har ju bott tillsammans i ca 9-10 år, 3 barn sedan innan. Så något till hemmet behöver dom ju inte. :) Dock har vi bestämt för att ta med dom ut på en kväll på stan. Vi ska fixa så mina föräldrar passar barnen, sedan ska vi boka bord på något fint ställe och fira dom på så vis.

Givetvis menar jag inte att man köper en present endast som tack för mat och sprit. Det jag syftade på var att dom inte ville uppmärksamma bröllopet och mest få det gjort. Och jag tänkte att då kanske man helst inte vill ha gåvor osv heller.

Tack för alla svar. :)

• Anonym (Vi)

Vi gifte oss i samband med vårt barns dop. Bröllopspresenter var absolut inget vi  förväntade oss

Nu dök det upp ett par presenter i efterhand från ett par av de närmsta ändå. Bla en flaska champagne och presentkort på en finare resturang, en blomma och en finare ugnsform.

OM ni vill ge något tycker jag det räcker med en blomma och ett kort.  

• Anonym
    Anonym (Hur gör man?) skrev 2012-03-08 07:50:49 följande:
    Ja dom har ju bott tillsammans i ca 9-10 år, 3 barn sedan innan. Så något till hemmet behöver dom ju inte. :) Dock har vi bestämt för att ta med dom ut på en kväll på stan. Vi ska fixa så mina föräldrar passar barnen, sedan ska vi boka bord på något fint ställe och fira dom på så vis.

Givetvis menar jag inte att man köper en present endast som tack för mat och sprit. Det jag syftade på var att dom inte ville uppmärksamma bröllopet och mest få det gjort. Och jag tänkte att då kanske man helst inte vill ha gåvor osv heller.

Tack för alla svar. :)
    Köp en flaska årgångsvin som de kan spara till firandet a bröllopsdagen om några år!
  • Anonym (fräckt?)

Jag kan tycka att det är lite fräckt att överraska alla med ett bröllop, under ett dop och sedan säga "nå, vad får vi av er då?". 

• Mynta

Tycker att barnfri middag på stan var ett utmärkt och alldeles lagom förslag!

• Anonym (joo)
    Anonym (fräckt?) skrev 2012-03-08 11:21:41 följande:
    Jag kan tycka att det är lite fräckt att överraska alla med ett bröllop, under ett dop och sedan säga "nå, vad får vi av er då?". 
    Verkligen! Jag tycker det är otroligt fräckt! Brudparet kan inte förvänta sig det, men de kan uppskatta om de får nåt.
Svar på tråden Vett & etikett bröllop?