• Linuss89

Hur påverkar snus magen/tarmarna

Hej. Har snusat sen jag var 12 år gammal. Som jag minns det, har jag sen ungefär då, haft problem med magen. Konstant magknip, gaser i magen, toabesök flera gånger om dagen osv. Jag har velat bli snusfri för att se om det beror på det, men det har varit lättare sagt än gjort. Jag undrar om någon här, kanske kan bistå med lite information, om det kan vara så att det är snuset med dess innehåll som kan vara boven till mina besvär? Har i stort sett snusat 1 dosa om dagen, och har även sovit med snus inne på nätterna.. 

Tips och råd tack?

Linus 

• Svar på tråden Hur påverkar snus magen/tarmarna
  • Afterlife

Snus kan säkert påverka magen.
    Jag blir skitrisig i kistan när jag snusar. (Har testat att sluta röka ett par gånger genom att trappa ner med snus)
    Men det låter ju lite skumt om magen din inte "vant" sig efter så många år. Jag blev jätterisig av mentolcigaretter förr, men senare vande sig magen vid det.

Kan du inte ha som mål att gå utan ett par dagar bara och se om det har någon effekt, Jag har alltid tyckt det varit lättare att sluta röka om man vet att man "får" cigaretter igen efter några dagar (sedan går det av bara farten att sluta, för mig iallafall)
    Byta till nikotinfritt eller med lägre nikotinhalt skulle ju kunna vara värt att testa också.

• SteveBuscemi

Snus kan påverka åt båda hållen eller inte alls. Jag vet folk som blir förstoppade av snus och en del som får diarré och gaser.
    Själv tycker jag inte att det påverkar min mage alls.

• principessan

Testa med laktosfritt... Tror inte det är snuset.

• Nicolas70

läste en artikel om snus som kan vara intressant.
    sök på ( testfakta - gifter i snus )
    har själv problem med den sorten jag snusar och ska prova sluta eller byta sort.
    hoppas informationen är till nytta

Svar på tråden Hur påverkar snus magen/tarmarna