• Anonym

ADHD! HJÄLP! Ersättning(!) för adhd, i vuxen ålder genom holmia/ trygghansa

2010 fick jag min adhd diagnos, 19 år gammal, skulle bli 20 år den sommaren.
    6 månader gammal tecknade mina föräldrar den dyraste försäkringsen som fanns då hos holmia (numera trygghansa.
    1990 va de ju helt andra villkor och de fanns ju ingen PLUS FÖRSÄKRING vilket dom kräver idag.
    Jag anmälde adhd:n idag, aldrig tänkt på att man kan göra de tidigare ? Dumma mej...
    (jag har fortfarande den barnförsäkringen eftersom den gäller tills 25års ålder)

Till frågan då!
    Är de någon som suttit i samma sits? o fått ersättning?

Dom ska skicka hem massa papper för att en utredning / undersökning ska starta.. Dom vill ha papper o skit sen LÅÅÅÅÅÅNGT tillbaka... typ BVC... o alla möjliga.

• Svar på tråden ADHD! HJÄLP! Ersättning(!) för adhd, i vuxen ålder genom holmia/ trygghansa
  • Anonym

Får man verkligen ersättning? Låter helt sjukt.

• Anonym

Varför skulle de vara sjukt?
    Ja, jag har hört att folk fått ersättning, men vet inte om de är från trygghansa i vuxen ålder.

Handläggaren ville varken säga bu eller bä.

• Anonym

Ring Folkets ombud. Dom är jättebra! lycka till. 

• Gabzan

Jag har trygg hansa å ringde dom bara för någon dag sen för att fråga om just adhd o ersättning. Dom är det enda bolaget som ger ersättning för sen typen av diagnos tror jag. Ev att Länsförsäkringar gör det oxå. Ersättningen är 130.000 kr.

• Anonym
    Gabzan skrev 2012-03-07 17:58:31 följande:
    Jag har trygg hansa å ringde dom bara för någon dag sen för att fråga om just adhd o ersättning. Dom är det enda bolaget som ger ersättning för sen typen av diagnos tror jag. Ev att Länsförsäkringar gör det oxå. Ersättningen är 130.000 kr.
    Ville dom ha alla dina journaler osv?
    Hur snabbt fick du utbetalningen?
  • Gabzan

Jag har inte adhd. Men jag har den försäkringen på mina barn. Jag kollade runt bland olika bolag för att ev byta till ett annat så det va därför jag kollade upp just diagnoser så jag har ingen aning om hur det går till när man fått diagnosen. Det ska komma hit en kille från trygg hansa på tisdag för att prata om våra försäkringar så jag kan kolla med honom om du vill

• izzibizz

Det klart att försäkringsbolaget vill ha in journalkopior och andra intyg. De vill ju veta att du verkligen har den diagnosen du begär ersättning för.

• Anonym
    izzibizz skrev 2012-03-07 18:18:08 följande:
    Det klart att försäkringsbolaget vill ha in journalkopior och andra intyg. De vill ju veta att du verkligen har den diagnosen du begär ersättning för.
    De är klart jag förstår att dom vill ha intyg på att de är sant..
    Men fick ju diagnos 2010..
    O dom ska ha journaler sen jag föddes,
    BVC,
    PSYK.
    VÅRDCENTRAL.
    KURATORER.
    UNGA VUXNA.
    etc.etc..
  • Anonym

Oj!
    Visste inte att de betalade ut ersättning pga det! Ska genast skicka in allt om dottern.

• pixie mason

Vi har också trygghansa + försäkring. skriv gärna sen hur det gick när väl utredningen är klar

• maken

Hej,

Du måste ha Trygg Hansas tilläggsförsäkring för just ADHD: n ska gälla.
    Tyvärr sluten den även att gälla vid 18 års ålder, finns alltid många klausuler.

Det ända företaget som inte har liknande klausuler är faktiskt Folksam, där behöver du
    ingen tilläggsförsäkring, och den gäller till 25.

Hos Folksam får du runt 150-220 000 på ADHD.

Har ni andra bolag och inte har tilläggsförsäkring behöver ni inte skicka in några papper,det är kört.
    Läs ALLTID igenom det finstilta.

Hos IF,SKANDIA,LF slutar tilläggsförsäkringen vid 12 års ålder,många som inte tänker på det. SÅ skulle ditt barn få ADHD vid 13 års ålder får du inget.

Hos IF å Skandia gäller heller inte många medfödda sjukdomar fram till man är 6 år, och det va det fallet som vi såg på sofias änglar om barnet som inte fick ersättning.

Mycket man ska veta!

Hoppas det hjälpte er

Svar på tråden ADHD! HJÄLP! Ersättning(!) för adhd, i vuxen ålder genom holmia/ trygghansa