• Clear1

Dagmammor i Malmö, finns det?

Jag undrar hur det är med Dagmammor i Malmö.
    Privata eller "kommunala" finns det?
    Vad kostar det, och Privata dagmammor kontrolleras de på någotvis så att det är en säker miljö för barnen?

Jag letar efter en dagmamma, eftersom jag är ensam mamma, och jag skulle helst vilja ha min lilla tjej hos en dagmamma de första året eller så...

Någon som har erfarenhet eller kan rekommendera en Dagmamma i Malmö trakten?
    Och vad är det för åldersgräns på att få ha ett barn hos dagmamma, 1 år som dagis?

• Svar på tråden Dagmammor i Malmö, finns det?
  • äcklet

Kommunala dagbarnvårdare finns i vissa stadsdelar. Jag tycker att det är jättebra. Verksamheten består inte av en massa pedagogiska aktiviteter men en dagmamma har tid att prata med barnen, lyssna på barnen och anpassa verksamheten efter hur barnen känner sig, vad de har lust att göra. Annars funkar det precis som dagis dvs ettårsgräns. Ofta "öppet" 7-17.

• Clear1

Men hur hittar man en då? Har ni någon ni kan rekommendera?
    Har tittat på Malmös hemsida men får liksom inte rätt på det.. 

• äcklet

Du ställer ditt barn i den vanliga kön till barnomsorgen och önskar dagbarnvårdare. Sedan kan det vara bra att ringa och ligga på och säga att du verkligen vill ha just dagbarnvårdare. Du ringer till den som har hand om barnomsorgskön i din stadsdel. Du får en plats hos den dagmamma som har en ledig plats. Tror inte att du kan välja om det inte finns många lediga platser (vilket det sällan finns eftersom en dagmamma har 4 barn och det finns inte så många dagmammor kvar, ofta bara 2-4 stycken i en stadsdel).

• Siranbiran

Finns några privata dagmammeföretag i Malmö, ska själv börja jobba inom det ena efter sommaren :)

• Knallen12

Hej

Jag har ett privat företag där jag har anställda dagmammor i Malmö och i resten av Skåne.  Vi har samma riktlinjer och regler som den kommunala barnomsorgen. Avgifterna är densamma och alla dagmammor är noga kontrollerade av både mig och kommunen. Jag skulle aldrig anställa någon som jag inte själv kunde tänka mig att ha mina barn hos. Om mina barn vill följa med på hembesök innan anställning får de gärna det för att se hur dagmamman förhåller sig med barn. Alla dagmammor ska ha utbildning och/eller erfarenhet av arbete med egna eller andras barn. Detta är olika i olika kommuner vad som ställs som krav. I Malmö ska man ha utbildning inom barnomsorgen för att kunna arbeta som dagmamma även om man ska jobba privat.

Svar på tråden Dagmammor i Malmö, finns det?