• Nasrin

Får man hissa andra länders flaggor?

Ja, finns det några regler gällande att flagga, får man hissa andra länders flaggor ? Är det provocerande att göra det?

• Svar på tråden Får man hissa andra länders flaggor?
  • Toppen9

Det finns väl visst regler om det i Sverige.

Jag har för mig att man får hissa andra länders flagga men att det då ska vara tex nån högtidsdag.

• Erica80
    Toppen9 skrev 2012-03-07 19:58:34 följande:
    Det finns väl visst regler om det i Sverige.

Jag har för mig att man får hissa andra länders flagga men att det då ska vara tex nån högtidsdag.
    Men om man är från ett annat land så måste man ju få flagga den flaggan... eller?
  • Toppen9

Tror inte man får flagga ett annat lands flagga i flaggstång varje dag. Vimpel kanske.

• Toppen9

Fel av mig:

Regler om tillstånd för bruk av utländska flaggor skiljer sig mycket åt mellan olika länder. I Sverige finns inga regler om flaggning med utländska flaggor. Var och en har alltså rätt att flagga med de utländska flaggor man finner lämpligt. Vid svenska flaggdagar hissar främmande länders beskickningar och konsulat, samt utländska medborgare vanligen sitt eget lands flagga

• Colisa

Har läst att man inte ska flagga med två länders flaggor samtidigt, t ex den svenska överst och t ex den polska under, och tro att man är artig mot utländska gäster eller något, för det var tydligen så man gjorde när man ockuperat ett land för att visa att det landet är under det andra... Vet inte hur sant det är dock, men det är kanske säkrast att hålla sig till en flagga per stång!Glad

• Rataxes

Förr brukade vi alltid hissa sydstatsflaggan när det var fest på gång.

I suffer, therefore I am...
Svar på tråden Får man hissa andra länders flaggor?