• Snowstorm

Hur föra över filmer från DVD-RW till datorn??

Jag har en Samsung videokamera. Jag har spelat in film direkt på skivtypen DVD-RW (8cm). Jag vill nu spara över till datorn för att ha dubblett. Hur gör jag? När jag stoppar in skivan i datorn och går in på min dator o väljer CD-skivan står det att den är tom??

Eller finns det nåt annat sätt att spara över dessa filmer? Enkelt sätt för en som inte är så teknisk

Tacksam för alla svar!!!

• Svar på tråden Hur föra över filmer från DVD-RW till datorn??
  • Ash

Är du säker på att du har något inspelat på skivan?

Om du kan koppla kameran till datorn via USB så testa sätt i skivan i kameran och se om du hittar materialet den vägen. 

Photoshop. Inte bara klippa och klistra.
  • Isfjord
    Ash skrev 2012-03-08 16:16:58 följande:
    Är du säker på att du har något inspelat på skivan?

Om du kan koppla kameran till datorn via USB så testa sätt i skivan i kameran och se om du hittar materialet den vägen. 

Har de börjat med USB på videokameror? De har envisats med att bara köra firewire. Men nya kanske har både USB och HDMI. Jag är inte så uppdaterad på videokameror.
  • Ash

Ingen aning, aldrig haft en videokamera. Försökte bara hjälpa till.

Photoshop. Inte bara klippa och klistra.
  • Hackad på FL

Finns det film på skivan så ska det ju gå på något sätt, följde det med något program med kameran, ibland kan dessa vara det smidigaste sättet att föra över direkt från kameran.

Ibland måste en skiva vara "finalized" för att den ska kunna läsas av DVD-läsaren, kolla om det finns en sådan funktion eller liknande i kameran.
    Har Du manual till kameran så bör det stå beskrivet där hur man gör. 

• Calle

Går det att sätta i skivan i datorns CD-läsare? Rent allmänt när det gäller DVD-skivor kan man om innehållet är okrypterat kopiera över filerna till datorn. Om filerna är krypterade (t.ex. skivor som man spelat in på med inspelningsbar dvd/hårddisk) kan man föra över innehållet med hjälp av programmet DvdEncrypter (freeware) (för Windows). När det gäller katalogstrukturen brukar det finnas en katalog som heter VIDEO_TS och som innehållet upp till fem stora datafiler med ändelsen .vob. De innehåller film i formatet mpeg2. Men när det gäller videokameror som spelar in på skivor antar jag att det är meningen att man ska koppla in dem med USB eller kanske Firewire och att det följer med något program.

• hummelgard

När man spelar in på dvd-rw skivor på kameror är det vanligast att du måste göra följande
    1. Stäng skivan genom de inställningar som finns på kameran. Det är inte alltid så men många har så att man måste gör detta först.
    2. När du sen sätter i den i datorn är den byggd för att visas upp dvs det är två kataloger på skivan. Dessa går inte bara att kopiera utan du måste Rippa dvd,n till en fil. Detta kan du göra med tex pinnacle eller annan videoredigeringsprogram eller så laddar du hem nått från download med sökord rip dvd.

Lycka till.

• Hackad på FL

Nu verkar ju TS måttligt intresserad av svaren men i alla fall, man kan knappast läsa en DVD i en CD-läsare

Visst kan man kopiera filerna direkt till datorn från en DVD utan att rippa dem, man kan även spela upp dessa filer direkt utan någon konvertering, men förutsättningen är ju att man kan läsa skivan vilket TS hade problem med

Svar på tråden Hur föra över filmer från DVD-RW till datorn??