• Johan70

Jobb till följd av spontanansökan?

Många företag skriver på sina hemsidor, att man gärna får skicka in en intresseanmälan, en spontan jobbansökan, även om de inte har några aktuella rekryteringsprocesser igång. Jag har ofta skickat in ansökan på det viset, men aldrig fått något positivt svar. Oftast får jag inget svar alls (möjligen ett standardmail bara att de har tagit emot ansökan).

Hur vanligt är det egentligen att någon får jobb efter en sådan spontan ansökan? Kan det vara olika i olika branscher?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Jobb till följd av spontanansökan?
  • Selaine

Jag har fått alla mina tidigare jobb i butik genom spontanansökningar.
    Mina två senaste fick jag genom jobbannonser på Arbetsförmedlingen.

• Äppelpaj80

Det beror säkert på bransch, person och erfarenhet. Om man är eftertraktad på något vis är det väl troligare att man får ett jobb på det viset. Jag har aldrig sökt så men däremot har det lönat sig att göra så för min man som fått flera jobb på det sättet.

• joseeffin

Jag gjorde det i oktober 2009. Mailade och en vecka senare kallades jag på intervju. jag fick ett vikariat på 100% och är nu tillsvidareanställd. Tidigare har jag fått iaf 4 av 6 jobb på det viset.

• joseeffin

Ska tillägga. jobbet jag fick (och har idag) fick jag utan erfarenhet. Hade dessutom 30 hp kvar på min utbildning, vilken jag avslutade då jag jobbade :)

• before

Inte precis en oriktad intresseanmälan, men alla mina senaste jobb har jag fått genom att jag kontaktat företagen direkt och tagit reda på att de hade ett behov av att anställa.

• before

Jobbet jag har nu fick jag delvis pga att jag vid en kaffeautomat på förra jobbet började prata med en konsult som jobbade där, och han berättade att en gemensam bekant, X, hade börjat jobba på mitt förrförra företag efter att ha sagt upp sig från företaget Y. Jag kontaktade då företaget Y och har nu jobbet som mycket riktigt just hade blivit vakant. Hade jag tagit kaffet 5 minuter senare hade jag gjort något annat idag.

• Vanilla ice queen

Jag har två jobb just nu det första fick jag genom att maila ut ett spontant CV. Fick svar efter 2timmar och inbokad intervju följt av anställning. Mitt andra extrajobb blev jag uppring och tillfrågad om jag kunde tänka mig att jobba hos dem (en bekant tippsade företaget om mig). Jag har haft tur

• annca

Alla mina fasta jobb har jag fått genom att anmäla mitt intresse, inte genom att svara på en specifik tjänst. Ocah AF?! Pffft!

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • knäckehäxa

ja, mitt nuvarande jobb fick jag genom att jag skickade en spontanansökan.
    fick först som sjukvikarie men jag hade tur för efter bara 4 månader så sa två stycken upp sig, och två månader senare även en till, så nu har jag en fast tjänst på ca 60%. (är väldigt svårt att få över 80% i mitt yrke, har jag fått höra)
    jag har dessutom ingen erfarenhet eller utbildning inom detta. fast det är inget svårt yrke.. ;)

• Johan70

Det är i alla fall några som har fått jobb så, uppenbarligen. Kul. Jag trodde att det var extremt ovanligt.

• Bambi07

Jag fick en intervju på det sättet. Det var min värsta arbetsintervju någonsin, huah!

• Kinya

Jag ringde spontant och frågade om det fanns något jobb åt mig. Jag hade inte sett någon annons men visste att de brukar söka säsongspersonal vid den tiden på året. Det ledde till ett föräldravikariat och sen skapades en tjänst som jag fick. Så ajg får väl rösta ja tror jag även om det inte passar in helt eftersom jag inte tog första kontakten via brev utan via telefon.

• Fannypack

Jag fick börja jobba som timvikarie inom hemtjänsten efter att ha ringt till områdeschefen och frågat om det fanns något. Jag tror det fungerar bäst i brancher där personalomsättningen är stor (vården, handel...), då finns det ofta chans att få testa på som vikarie.

• Fannypack

Jag tror också på att ringa. Skickar man in CV blir det lätt liggande på hög, och om man bara knallar in är det inte så troligt att chefen har tid med dig.

• Mint

Jag har fått flera, korta och längre, vikariat genom spontanansökningar. På ett av dessa jobb har jag nu varit från och till i två år och står därför först i tur när det blir en ledig tjänst.

Förra året hade jag tre erbjudanden om sommarvikariat till följd av spontanansökningar. 

• Johan70

Det jag främst tänkte på när jag skrev mitt inledande inlägg, var när man registrerar sina personuppgifter och CV i en databas som ett företag (t.ex. en bank) har på nätet. Där kan man alltså göra en intresseanmälan. Har någon fått jobb på det viset eller känner något som har fått det? Borde man ringa företaget också, t.ex. några dagar efter att man har registrerat sina uppgifter?

• Nelia82

När jag var runt 18-19 skrev jag en intresseanmälan till Shell och efter bar anågon månad ringde stationschefen och bjöd in mig på en spontanintervju. De behövde nya timanställda. Jag fick jobbet.

Även inom olika myndigheter sker det på det här viset, där de ofta använder sig av timanställda i alla fall. Det kan ju vara en fot in till en fast anställning. Så var det för mig, började som timanställd (fick jobbet tack vare en som rekommenderade mig) inom en myndighet och nu har jag varit fast sedan -07.

• hoppipannkakan

Jag har fått alla mina extrajobb under pluggtiden så, nog för att det inte var heltid det handlade om men ändå.
    Så fortsätt ts! :) 

• MickeN1973

Du vinner mera på att skicka ansökan till en person.
    Så ring företaget och luska ut mail-adressen på relevant kontaktperson.
    Sen skickar du din ansökan.
    Sen ska man komma ihåg att kända företag får många ansökningar.
    Söker man hos små och medelstora företag blir man inte en i mängden

Svar på tråden Jobb till följd av spontanansökan?