• MammaMalinS

Rödhårig mamma - rödhåriga barn?

Hej,

Jag har nu med mitt 3e barn börjat fundera på det här med genetiken. I mitt fall är det lite märkligt... jag är rödhårig. Men de generna sitter väldigt långt tillbaks i vår släkt, min mammas mormor var rödhårig, men sen ingen mer.

Varken mina föräldrar är ens lite rödhårga, min pappa blir rätt brun o har centrehårfärg. mamma däremot har blond hår och lite fräknar på sommaren.

Nu till det märkliga. Jag trodde våra barn skulle bli rödhåriga eftersom den genen är så STARK sägs det.
    Men min första pojke blir brun på sommaren och har blond hår (nästan åt det lite kalla hållet) Min andra son har mer gulblond hår, men kritvitt på sommaren..

Pappan till barnen är brunhårig, men inte utländsk eller speciellt mörk.

Mina syskon däremot är 2 helt blonda ( i stil med min första pojke) och en syster har alldeles rött hår som mig.

Vi syskon är jättelika och det finns inget tvivel om att det skulle vara olika föräldrar. Är det inte lite konstigt hur det kan bli så?!

Någon med samma story??

Hälsn.
    Malin              

• Svar på tråden Rödhårig mamma - rödhåriga barn?
  • Familjen L

Jag är själv rödhårig mamma. Ingen av mina föräldrar har rött hår. Inte ens mina syskon har tillskymmelse till rött hår. Mitt röda hår kommer långt tillbaka från båda mina föräldrars sidor.

Mina barn har inte alls det röda håret som jag har, även fast jag så gärna vill det men dottern har fått mer ljusbrunt hår med lätt rödton i sig och sonen är en lintott.

Jag tycker det ska bli kul att se mina barns hårfärg när dom är lite äldre, är nu bara 4 och 1 år. Mycket kan ändra sig.

Men det jag har hört är att få rödhåriga barn ska genen finnas på både mammas och pappas sida, därav är vi rödhåriga en art på väg att dö ut. Vi är rätt unika och ovanliga med vår röda hårfärg, så jag vill verkligen sprida mina rödhåriga gener vidare. Vill inte att äkta rött hår ska dö ut

Lite historia från en annan rödhårig

• MammaMalinS
    Familjen L skrev 2012-03-08 11:09:04 följande:
    Jag är själv rödhårig mamma. Ingen av mina föräldrar har rött hår. Inte ens mina syskon har tillskymmelse till rött hår. Mitt röda hår kommer långt tillbaka från båda mina föräldrars sidor.

Mina barn har inte alls det röda håret som jag har, även fast jag så gärna vill det men dottern har fått mer ljusbrunt hår med lätt rödton i sig och sonen är en lintott.

Jag tycker det ska bli kul att se mina barns hårfärg när dom är lite äldre, är nu bara 4 och 1 år. Mycket kan ändra sig.

Men det jag har hört är att få rödhåriga barn ska genen finnas på både mammas och pappas sida, därav är vi rödhåriga en art på väg att dö ut. Vi är rätt unika och ovanliga med vår röda hårfärg, så jag vill verkligen sprida mina rödhåriga gener vidare. Vill inte att äkta rött hår ska dö ut

Lite historia från en annan rödhårig
    Tack så jättemycket för att du delade din historia!

Jag vet inte om det framgick men jag är också väldigt stolt över min hårfärg. När jag var liten blev jag dock lite retad och det var inte så roligt, men å andra sidan är det många barn som blir retade av olika anledningar.

Killar har jag dock inte haft svårt att få inte någon gång, tvärtom finns det massvis med killar som gillar oss rödhåriga ;)

Jag har faktiskt också hört att det finns någon rödhårig på min pappas sida, men långt tillbaks.. så där har du rätt i!

:) Hälsningar

Malin              
  • nillanG

måste vara två rödhåriga för att barnet ska bli rödhårigt. Är bara en förälder det kan däremot barnen få fräknar men inte rött hår.
    Läste det i någon tidning för inte alls länge sedan. Det var någon läkare eller forskare som uttalat sig.  

• nillanG
    nillanG skrev 2012-03-08 16:24:49 följande:
    måste vara två rödhåriga för att barnet ska bli rödhårigt. Är bara en förälder det kan däremot barnen få fräknar men inte rött hår.
    Läste det i någon tidning för inte alls länge sedan. Det var någon läkare eller forskare som uttalat sig.  
    Eller rättare sagt båda föräldrarna måste väl bära på genen
Svar på tråden Rödhårig mamma - rödhåriga barn?