• Michan

Ingen köksfläkt!

Hej
    Undrar om någon kan hjälpa mig lite, vi funderar på att köpa ett hus men i detta hus som vi vill ha finns ingen köks fläkt. Det är ett två våningshus så det går ju inte direkt att göra en ny kanal för detta men det är uppvärmning från köket i från vedeldad kökspanna och elpatron.

Hur fungerar det lagligt? Måste det finnas en köksfläkt?
    Någon som "lever" utan köksfläkt?

• Svar på tråden Ingen köksfläkt!
  • BrödernaBus

Mina föräldrar har inte heller köksfläkt utan bara ventilation som går ut i skorstenen för dem har vedspis. Ingen har sagt nåt om det och dem har ändå bott i huset sen -91...

• Rigmor Mortis

Ni kan ju alltid sätta in en kolfilterfläkt. Jag levde utan fläkt i en lägenhet och det var ganska jobbigt när jag stekte mat.

• Skogis

Man behöver inte ha en fläkt med fläktkanal. Det är inget som det är lag på så vitt jag vet. Vill man ha en köksfläkt så kan man skaffa en kolfilterfläkt och sätta in, den behöver ingen fläktkanal. 

• Michan

Okej tack så mycket. Man blir ju lite fundersam om inte annat :)

• Zixi

Jag har bott i en lägenhet utan fläkt men med ventilation (funkade bra), i en lägenhet med fläkt kopplad till utsug (funkade oxå bra) och bor nu i en lägenhet med kolfilterfläkt (funkar oxå bra). Vi är dock vegetarianer så jag vet inte riktigt hur det hade funkat om man stekt bacon...

Men som redan sagts kan ni alltid installera en kolfilterfläkt.

2010-07-20 3040/50
  • babyväntar
    Michan skrev 2012-03-08 12:51:19 följande:
    Okej, är det godkänt att ha så?

Ja det är hsb öängenheter och eet är fler än 130st
  • knivskrik

Jag har ingen fläkt i min lägenhet. Det fungerar, men jag brukar se till att ha fönstret öppet om jag ska steka något.

• Mumin80

Vanliga köksfläktar är egentligen väldigt ineffektiva, effekten är väl mest psykologisk (för att verkligen samla ånga m.m. effektivt och hindra det från att spridas utanför fläkten, så behöver man en kåpa av "restaurang-stil" som omsluter hela spisen, med ordntliga kanter runt hela spisområdet och rejält utsug...). Men vill man ha fläkt så finns det ju kolfilterfläktar, som andra har sagt.

Svar på tråden Ingen köksfläkt!