• Anonym

Så torr i munnen pga medicin

Jag äter antideppressiva och enda sen jag börjar med dem är jag så torr i munnen. Har provat salivstimulerande tabletter från apoteket men inget hjälper. Har ni några andra tips?

• Svar på tråden Så torr i munnen pga medicin
  • PruttPottan

Tuggummi? Dricka lite mer oftare?

ADHD-Bipolär-Borderline- Mamma till en Solstråle
  • Zileah

jag började dricka mer vatten. Jävla springande på toa vart det men muntorrhet påverkar tänderna också så det var bara att gilla läget. Tuggummi och vatten. Inte äta onödigt, ha en godisdag i veckan osv för tändernas skull. Använda även flour, och ha extra koll..

Men vatten och tuggummi. Det är det bästa. För mig fungerade inte salivstimulerande heller.

• Anonym

ok, ja jag dricker mkt vatten men det är som ni skriver jobbigt att springa på toan så ofta... och tuggummi har jag läst att man blir gasig i magen av och det har jag också lite problem med så det vill jag egentligen inte. Finns kanske inte så mkt att göra. Konstigt det inte fungerar m salivstimulerande. Jobbigt också när man ska ha sex och kyssas och bli så torr efter en liten stund.

• Anonym (torris)

har inga direkta råd mot torrheten men va glad att du har uppmärksammat det! jag åt antidepresiva förut och ingen hade sagt till mig om salivet, vilket resulterade i 10 hål i tänderna vid nästa tandläkarbesök. så mitt tips är också att du är extra rädd om tänderna tex fluorsköljer varje dag för att undvika hål!

• Kimona

Har du testat sugtabletter? Typ Extras

• Jeff

Finns en fuktande mungele som heter Saliva eller något sådant, finns på Apoteket.

• Anonym
    Jeff skrev 2012-03-10 21:56:46 följande:
    Finns en fuktande mungele som heter Saliva eller något sådant, finns på Apoteket.

Ja jag köpte faktiskt den igår hoppas den hjälper!har ju provat allt annat... t

Tack för era tips!! 
  • OliviaP

Det finns en munspray som tillverkas av proxident som även innehåller lite solrosolja och fluor, smörjer slemhinnorna lite. Den brukar vara omtyckt av mina muntorra patienter. Viktigt att du nu är jätte noga med munhygienen och tillför mycket extra fluor.

• Anonym
    OliviaP skrev 2012-03-10 23:13:02 följande:
    Det finns en munspray som tillverkas av proxident som även innehåller lite solrosolja och fluor, smörjer slemhinnorna lite. Den brukar vara omtyckt av mina muntorra patienter. Viktigt att du nu är jätte noga med munhygienen och tillför mycket extra fluor.
    precis vad jag skulle skriva Glad
  • mamita64
    OliviaP skrev 2012-03-10 23:13:02 följande:
    Den har jag. Jag har ingen saliv alls och använder den sprayen när det känns för jobbigt
  • Anonym

Ja den har jag proxident spray men har inte märk någon skillnad? kanske sprayat för få gånger..jag verkar vara ett hopplöst fall.

Svar på tråden Så torr i munnen pga medicin