• Hallon4

    Går inte finmotorik att öva i åk 1!!? Lärare hjälp mig!

    Talade idag med en av sonens lärare. Han går i åk 1 och har varit lite ledsen sista tiden. Jag frågade honom och han sa att alla var arga på honom. Lärarna var arga och vi med. Jag frågade honom om han visste varför. Han sa att det var för att han pratade för mycket. Försökte säga att han måste tänka på att lyssna och inte störa andra. Frågade läraren idag om han var väldigt besvärlig just nu. Han är pratig och okoncentrerad ganska ofta. Och hon sa att de inte alls var arga på just honom. Så besvärlug var han inte. Men han har svårt att koncentrera sig och har svårt med finmotoriken. Så nu skulle de sluta med vanlig mattebok till honom och ha en på datorn istället!! Ja, fattar inte alls! Då får han ju inte alls träna finmotoriken! Hon sa att han kommer att ha problem med det hela livet och kanske troligtvis aldrig kommer att kunna skriva ytan begränsning. Hur kan man säga så redan i åk1? Han var sen med att börja rita och höll pennan fel till 4 års ålder. Nu ritar han mycket och väldigt detaljerat. Färglägger fint utan att rita utanför. Hans handstil är krokig och skakig och skriver väldigt löst. Men hur vet man att han aldrig kommer att träna upp handstilen? Ska man inte träna på att skriva? Han läser väldigt bra. Läser själv kapitelböcker själv, så så dålig koncentration har han väl inte då? Det enda han kunde träna på enligt läraren var att använda både höger och vänster hand på tangentbordet. Dela in i två sidor. Det var ett bra råd förstås. Men är man dömd redan i åk1 om man har dålig finmotorik? Grovmotoriken vet jag att den är dålig. Sen på att lära sig gå, cykla mm. Han är inte typen som. klättrar och springer i onödan.....

  • Svar på tråden Går inte finmotorik att öva i åk 1!!? Lärare hjälp mig!
  • CallGirl

    Det sägs att finmotoriken utvecklas mycket mentalt och att flera skolor därför tagit bort handskrivning i de yngre klasserna. De menar att finmotoriken utvecklas senare så i lägre åldrar får barnen använda datorer och koncentrera sig på att lära sig bokstävernas utseende istället. Den teorin talar då emot det din sons lärare säger, för det var ett väldigt korkat uttalande.

  • norrlandsflicka

    Klart det går öva sig på, däremot är det så att det kan vara bättre skriva på datorn för att det ska bli roligare för din son. Är inte meningen att det ska bli så stor press, han kommer lära sig skriva med penna ändå. Ni kan ju öva lite hemma om du vill? 
    Att skriva sig till läsning är en metod som fler och fler skolor kör efter. Det går ut på att barnen lär sig läsa genom att skriva på datorn. De använder främst datorn för barnen då, de skriver inte för hand.

    Det var klumpigt sagt av läraren. Datorn får han ju för att det ska vara roligare jobba i skolan, inte att han kommer ha problem med skriva när han blir äldre.

  • skånegås

    Är han så sen med finmotoriken att läraren tycker det är ett problem och har koncentrationsproblem i skolan så tycker jag du ska kontakta skolhälsovården för att få en bedömning av dem. Kanske behöver han extra stöd, kanske finns en diagnos i bakgrunden, kanske är allt helt normalt bara att läraren är grinig... Oavsett så tror jag det leder till en bättre situarion i skolan för din kille och mindre oro för dig. OM det skulle vara något är det bäst att få hjälp så tidigt som möjligt och SJÄLVKLART kan man ALLTID träna upp finmotoriken!!! Det kan även vuxna...

    Koncentrationssvårigheter är mest uttalade då man inte är så intresserad själv, som t.ex. i skolan. Då kan man ju behöva stöd och förståelse i just de situationerna. Det är inte så att problem behöver finnas i alla situationer.

  • Hallon4

    Tack för era svar! Jag har aldrig tänkt förut att han skulle ha en diagnos. Han har alltid lekt bra och har inte varit bråkig på något vis. Läser jättebra och kan fakta om alla världens flaggor och höga berg mm. Det kanske är som ni säger att de använder datorn för att inte lusten att lära ska bli hindrad pga sent utvecklad finmotorik. Efter jul tog han hem matteboken och räknade 15 sidor på två dagar! Så han kan ju... Jag har bara inte förstått att han skulle ha sådana koncentrationssvårigheter! Är kanske helt blind när det gäller mitt eget barn?! Han har alltid gillat att jag läser högt mm. Jag vet däremot att han inte gillar högljudtt stoj. Gillar inte innebandyträningen för att alla skriker. Han har många kompisar som gärna leker med honom. Så då tänker jag att om han skulle ha ADHD eller liknande skulle problemen vara mer omfattande. Eller så är det så att problemen inte märkts förrän nu. Ska jag fråga om han ska ta hem matteboken och jobba hemma i lugn o ro. Men jag känner mig arg på att de inget sagt!! Varför har läraren inte berättat det här innan? Ledsen över att hon säger att det inte går att träna. Ledsen över att de har sett problem hos min son och inte sagt något till mig.

  • Litet My
    Hallon4 skrev 2012-03-09 14:01:41 följande:
    Tack för era svar! Jag har aldrig tänkt förut att han skulle ha en diagnos. Han har alltid lekt bra och har inte varit bråkig på något vis. Läser jättebra och kan fakta om alla världens flaggor och höga berg mm. Det kanske är som ni säger att de använder datorn för att inte lusten att lära ska bli hindrad pga sent utvecklad finmotorik. Efter jul tog han hem matteboken och räknade 15 sidor på två dagar! Så han kan ju... Jag har bara inte förstått att han skulle ha sådana koncentrationssvårigheter! Är kanske helt blind när det gäller mitt eget barn?! Han har alltid gillat att jag läser högt mm. Jag vet däremot att han inte gillar högljudtt stoj. Gillar inte innebandyträningen för att alla skriker. Han har många kompisar som gärna leker med honom. Så då tänker jag att om han skulle ha ADHD eller liknande skulle problemen vara mer omfattande. Eller så är det så att problemen inte märkts förrän nu. Ska jag fråga om han ska ta hem matteboken och jobba hemma i lugn o ro. Men jag känner mig arg på att de inget sagt!! Varför har läraren inte berättat det här innan? Ledsen över att hon säger att det inte går att träna. Ledsen över att de har sett problem hos min son och inte sagt något till mig.
    Min son har "Autismliknande tillstånd" och låter lite lik din son.

    Tidig med att räkna/läsa

    Jätteduktig på flaggor, rymden eller vad ghan för tillfället vill lära sig om, det han finner intressant kan han ALLT om.

    Pratar också lite rätt ut, det liksom bara kommer

    Tycker att många människor grupp är superjobbigt, för han hör alla ljud lika mycket, dvs har svårt att sortera vad som sägs och det blir rörigt.

    Blir också okoncentrerad emellanåt, speciellt om han blir avbruten/något är tråkigt, är det något intressant kan han sitta i timmar och fördjupa sig.

    Däremot handlar det mycket om personlighet också, inte bara diagnos. Alla barn är olika, alla kan inte ha lätt för allt eller svårt med allt, alla lär sig olika fort och har svårt med vissa saker som för någon annan är lätt osv.

    Klart det går att träna upp finmotorik, han är ju bara 7 år, allting kan alltid bli bättre och ditt barn är litet.
    Låter som en grinig lärare som dessutom har helfel.

    Be dem koppla in specialpedagogen tex för att lära sig hur man bäst lär in det som är svårt för din son tex finmotoriken.
  • SIN74

    Jag läser mellan raderna och gör en tolkning. Jag är lärare så jag drar lite egna tankar.


    Finmotorik går absolut att träna upp - jag tycker inte att man ska strunta i det. Är det svårt att läsa det grabben skriver så fine att man kör parallellt med skrivande på dator. Det ena utesluter inte det andra.
    Man ska ta till det som underlättar och för barnet framåt.

    Låter som om denne lärare tycker att det är lite jobbigt att din grabb inte följer mönstret. Men det är dennes skyldighet att möta upp honom där han är.

    Jag tycker att du fått bra råd i tråden. Ge inte upp om finmotoriken och be absolut om ett möte med specialpedagogen. Det är inte alltid att denne håller med läraren. Kanske kan denne komma med bra övningar.

  • Stjärnfall76

    Det låter ju inte klokt. man kan ju öva upp allt.

    Öva hemma då, skaffa en dagbok och skriv brev tex Be honom om hjälp att skriva handlarlista mm. man kan öva in ALLT och bli bättre på det!  

Svar på tråden Går inte finmotorik att öva i åk 1!!? Lärare hjälp mig!