lykantrophona skrev 2012-03-09 00:29:14 följande:
Det händer absolut, och RFSL har jobbat med frågan:
www.rfsl.se/brottsoffer/?p=4273
Jag minns att jag sett någon statistik på det, och jag har för mig att det var ungefär lika vanligt som i hetero-relationer. Inte säker, eftersom det var ett tag sen.
Med tanke på att homosexuella par är ovanligare än heterosexuella, så blir ju också våldsamma homo-relationer ovanligare, trots att det kanske är samma andel partners som är våldsamma. Detta är kanske en anledning till varför det inte uppmärksammas.
Dessutom har vissa föreningar som jobbar med kvinnor som blivit slagna av män helt enkelt inte brytt sig om några andra kombinationer. ROKS är emot män som slår kvinnor, men pratar aldrig om män som slår män, kvinnor som slår kvinnor eller kvinnor som slår män. Det finns alltså en ideologisk bakgrund också. Hur kan man hävda att allt partnervåld beror på partriarkatet eller på mäns våldsamhet, om det inte handlar om män som slår kvinnor? Eller jo, ROKS hävdar att flator som slår har anammat "
dominerande maktstrukturer", alltså att ena kvinnan i förhållandet skulle ha tagit "mannens" roll? Hm. Har även hört om att de inte är särskilt välkomnande mot transkvinnor...
Men ja, det förtjänar absolut att pratas om detta problem. Jag känner också en kille som en gång var i en destruktiv relation med en kille som hotade honom etc.
Anmälde du någonsin tjejen som slog dig?
Nej jag anmälde aldrig tjejen som slog mig, för på den tiden så hade jag precis kommit ut.. o jag hade "enough"med dem känslorna. plus hon va min första flickvän o innan henne hade jag precis kommit från ett 6 årigt ångt förhållande med en kille som misshandlade mig på alla sätt han kunde. så jag var rätt trasig o skadad.
o jag gick in i förhållandet med tjejen o trodde aldrig att en tjej skulle behandla mig så som en kille gjorde.
men idag vet jag verkligen att det kvittar kön, alla kan misshandla oavsett kön osv.det beror mer på uppfostran,barndom o allt möjligt annars.
Om jag ska va ärlig så förhållandet jag har idag med min fru så är jag den feminina av oss o det är jag som är den som är mest "abusive" psykiskt. men jag vet det är MITT FEL..o det har o göra med mig sj..jag mår inte bra i mig själv..
o vi väntar på fam rådgivning..o jag väntar på psykiatriker..så jag hoppas med tiden det blir bättre..det är jag själv som ringt dem, ingen som tvingade mig, jag bara vaknade en dag o tänkte..det här går inte..måste göras ngt. livet e för kort för att levas såhär..o jag VET att jag inte är såhär som person. jag har bara så mkt ilska inom mig..
jag vet iaf att det är MITT fel inte hennes, ingen annans, sen klart hjälper det inte till att sett hela sin barndom o uppväxt mina föräldrar slå varandra o psyk misshandla varandra, men jag e vuxen nu o jag ska verkligen
ta tag i mig sj o bli en bättre männniska..jag önskar att fler vågade pratade om detta så man inte känner sig så ensam.
därav att jag är anonym, menar det är inget man e stolt över..att man behandlar den man älskar, så fel...
jag har blivit illa behandlade av många sen barnsben..o nu gör jag sj det.. =/ jag ska bryta cirkeln.. oavsett viken tid det tar..
o det du skrev att:
ROKS hävdar att flator som slår har anammat "
dominerande maktstrukturer", alltså att ena kvinnan i förhållandet skulle ha tagit "mannens" roll?
det var det löjligaste jag hört ! det är som att säga att inga tjejer har aggressivitet i sig själv.. att man inte kan va arg osv..
tack för era svar..hoppas fler skriver..