• Nizo

Juridik Tenta

Hej gott folk, hoppas på ni kan hjälpa mig!

Jag ska juridik tenta om ca 3 månader. men känner mig att jag fattar noll trots vi haft under visningar snart i 4 månader tycker språket är svårt och förstå...känner mig verkligen nervös inför tentan..vill verkligen klara det.

Någon som har varit med om samma sits och kan dela med sig så är jag så jävla tacksam!

Tack på förhand  

• Svar på tråden Juridik Tenta
  • Anonym

Eftersom det är tre månader kvar så är det ju bara att plugga! Juridiska är som att lära sig ett nytt språk har jag hört

• Pirum

Det enda råd jag kan ge dig är att arbeta med de texter som är krångliga Slå upp ord du inte kan och ge dig inte förrän du förstår allt i de viktiga styckena. Du har ju tre månader på dig. :) 

Gör som jag brukar göra med en krånglig engelsk text: Skriv sammanfattningar av de viktiga bitarna, dvs egna anteckningar som du själv förstår. Där skriver du också ner de begrepp som är knepiga och deras betydelse. Det är ett bra sätt att kontrollera att man förstått.

Det finns också juridiska ordböcker att köpa där olika begrepp förklaras. Det kanske vore något att satsa på. 

• Nizo

Tack för alla era råd! Nu har jag bara tre veckor kvar inför juridik tentan och det känns kanske bra efter allt pluggande, vi hoppas på det bästa. 

Svar på tråden Juridik Tenta