• Anonym

Fler som tar allergimedicinen tavegyl?

Är det normalt att bli så här trött av dom när man har tagit första tabletten? Jag tog min första igår och det känns som jag är drogad, kan knappt hålla ögonen öppna på jobbet.

• Svar på tråden Fler som tar allergimedicinen tavegyl?
  • She is Me

Det är en vanlig biverkning, trötthet och dåsighet är vanligt i början av behandlingen, det står i bipacksedeln. Tycker du att det är ovanligt mkt får du kontakta bården

• ViHi

Jag däckad alltid av dom, tar bara tavegyl inför natten och använder clarityn under dagen istället

• krakel

Ja fy. Det är ju som att ta en sömntablett. Be om nått annat istället. Jag tar Zyrlex. Kanon tablett. Det funkar allra bäst på mig iaf

• Pickeli

Ja alltså, tavegyl för mig var rena rama sömnmedicinen. Be om en annan antihistamin! Aerius är att rekomendera om man blir trött. Annars tycker jag att de flesta funkar lika bra. Loratadin etc.

Google it!
  • Tallbarr12

Tavegyl är en sort som funnits länge, vilket gör att man har bra koll på hur dek fungerar vid tex graviditet och amning, men den har också mer dåsighet som biverkning än många nyare antihistaminer!

Men om du fått den utskriven pga graviditet/amning så finns det alternativ som också är ok, tex loratadin som jag har fått. Tyvärr verkar läkare som inte är uppdaterade på antihistaminfronten skriva ut just tavegyl...

• Pickeli
    Tallbarr12 skrev 2012-03-09 09:06:29 följande:
    Tavegyl är en sort som funnits länge, vilket gör att man har bra koll på hur dek fungerar vid tex graviditet och amning, men den har också mer dåsighet som biverkning än många nyare antihistaminer!

Men om du fått den utskriven pga graviditet/amning så finns det alternativ som också är ok, tex loratadin som jag har fått. Tyvärr verkar läkare som inte är uppdaterade på antihistaminfronten skriva ut just tavegyl...
    Stämmer bra! Fock också inledningsvis tavegyl under graviditeten men det gick inte. Då fick jag aerius och loratadin uutskrivet av allergispec på akademiska. Hon förklarade hur det funkade och att det var helt okej att äta det. Dock skulle man vara försiktig med cetrizin (tror jag det hette) Men alla receptfria samt receptbelagda antihistaminer med loratadin är ok menade hon.
    Google it!
  • Mumin80

När jag var gravid fick jag ok på både aerius och nasonex. Tyvärr är läkare inte så uppdaterade alltid, men tavegyl är både gammalt och ineffektivt så det finns egentligen ingen anledning att använda det.

• Anonym

Tack för svaren :) jag bad om att få en annan medicin utskriven idag eftersom jag hade svårt att hålla mig vaken på jobbet, så nu fick jag en annan sort som är munsönderfallande tabletter och som man inte blir trött av.

Svar på tråden Fler som tar allergimedicinen tavegyl?