• Monika 736

Kristallsjukan

Har haft stark yrsel nu i över tre veckor. Har haft yrsel attacker från aug men har haft bra perioder i mellan åt. Har yrsel nu dygnet runt,så jag har varit säng liggande för det mesta. Har varit på akuten två ggr,inlagd på sjukhuset förr två veckor sedan. Var på röntgen av huvudet och det var bra och även proverna som togs.
    Mår väldigt illa och har börjat få ångest.
    Är det någon annan som har haft detta,hur länge satt det i. hade ni yrsel hela tiden?
    Någon läkare säger att det är Kristallsjukan,har fått övningar att gör,men blir tyvärr sämre av dem.
    Det är så hemskt Gråter

• Svar på tråden Kristallsjukan
  • CallGirl

Jag har en mild variant som går bort med övning. Hur ser den övning du fått ut? Har någon läkare försökt slå kristallerna rätt?

• Monika 736

Är nog en mild variant jag haft innan. Men en svår nu. Övningen är att man ska sitta upp och sen hastigt falla ner på sidan åt höger och vänster och ligga kvar tills yrseln gett med sig,men det gör den inte på mig. Har tyvärr inte fått någon läkare som kan slå kristallerna rätt,är nog mest en undersökning de gjort.
    Har fått tid till Yrsel Center,men tyvärr har de ingen tid fören om två veckor.
    Vilken övning gör du?

• caroline1

Jag hade kristallsjuka som var extrem. Jag fick också övningar att göra hemma och det tog mig en och en halv månad att börja gå själv fast med stöd av väggar hemma. Två månader tills jag blev återställd. Det var kraftig yrsel och illamåendet gick inte att beskriva.

Min läkare sa att det skulle ta en vecka max två!!

• CallGirl
    Monika 736 skrev 2012-03-09 09:16:47 följande:
    Är nog en mild variant jag haft innan. Men en svår nu. Övningen är att man ska sitta upp och sen hastigt falla ner på sidan åt höger och vänster och ligga kvar tills yrseln gett med sig,men det gör den inte på mig. Har tyvärr inte fått någon läkare som kan slå kristallerna rätt,är nog mest en undersökning de gjort.
    Har fått tid till Yrsel Center,men tyvärr har de ingen tid fören om två veckor.
    Vilken övning gör du?
    Min övning är att jag ska sitta i sängen och kasta mig så hårt jag kan bakåt. Huvudet ska slå i sängen. Sen ska jag vända huvudet hastigt åt höger, sedan till väster och ligga kvar på väster sida (min kristallsjuka sitter i väster öra) i minst 30 minuter. Jag lider verkligen med dig som har det så jobbigt. Hoppas du får komma till en bra läkare.
  • Monika 736

Ja det är rent utsagt ett helvete. Ja jag hoppas jag ska få komma till en bra läkare. Har läst på Yrsel Centers hemsida och de verkar duktiga på detta. Önskar bara jag fick komma dit med en gång. Boka tid förr 9 dagar sedan och nu är det 14 dagar till jag ska dit, kämpigt.
    Har diabetes också sedan 35 år tillbaka så den blir ju också lite sämre nu,när jag inte kan gå ut och röra på. sig. Har ingen aptit längre i heller,var det så för er också?
    Hur har det funkat med tex att flyga,åka båt och resa med tåg efteråt? Är lite orolig för hur det ska bli sen,eftersom jag har fått lite yrsel av det innan också.
    Har det hänt att ni svimmat av pga denna yrsel? Det känns som jag ska göra det ganska ofta, väldigt obehagligt.

• Monika 736

9 månader låter länge och väldigt jobbigt. Var du lika dålig hela tiden? Kan tyvärr inte komma in på länken, står att den inte är tillgenglig. Är det någon som fått panikångest av detta? Det kommer liksom av sug själv utan att man tänker på något speciellt. Precis som kroppen eller hjärnan utlöser det själv när som helst. Går inte att styra, prcis som när man nyser tex, går inte att hindra hur gärna man vill.

• Eleonor01

Jag hade yrsel i flera månader senare fick jag feber i två veckor följt av en hemskhuvudvärk så jag inte kunde röra mig. Åkte in akut å det visade dig genom ryggmärgsprov att jag hade en virusbaserad hjärnhinneinflammation. De visste inte hur länge den hade suttit i men den är ej farlig såsom bakteriell hjärnhinneinflammation. Har de tagit ryggmärgsprov på dig? Borrelia e också högst tänkbart!

• Monika 736

Låter hemskt det också. Nej de har inte tagigt någon sådant prov. Men Borrelia prov togs i somras och i höstas. Vet att de kan se ner på det andra provet, de pratade om att jag skulle göra det i julas. Men alla andra prover var bra, även infektions provet. Så infektions läkaren tyckte inte jag skulle ta det. Har hört att det ska va väldigt obehagligt att ta det också. Är ett par läkare nu som tycker det ser ut som det är Kristallsjukan när de gjort den hör undersökning med att man faller och de tittar i ögonen.

• sweetbird

Mer än halva mitt inlägg försvann sök på Google epleys maneuver . Jag mådde illa jämt och va snurrig , tappa balansen och hade panik ångest , det sätter sig på balans sinnet , svimmade när det blev för snurrigt och kom inte ihåg vad som hänt. Hela kroppen domnade bort och då visste jag att det va på g , antingen svimmning eller att jag tappade minnet. Hörde inte vad folk sa omkring mig. Helt okontaktbar. Kör övningen nu oxå så de inte ska komma tillbaka. Har funkat . Har varit fri i 4 månader :D

• Monika 736

Tack för info! Har provat en övning nu. Ser att det finns lite olika. Ska man hålla sig till en eller man ska kanske ha flera? Hur många ggr om dagen brukar ni göra dem? Fick som sagt en av läkten, men blev bara sämre av den.

• sweetbird

Jag körde den som jag skrev om , Ett par gånger i veckan . Började med vare dag sen minskade

• Rocky 79

Om du är yr precis hela tiden så låter det inte som kristallsjuka/lägesyrsel. Mer som virus på balansnerven.

• CallGirl
    Rocky 79 skrev 2012-03-09 19:11:51 följande:
    Om du är yr precis hela tiden så låter det inte som kristallsjuka/lägesyrsel. Mer som virus på balansnerven.
    man kan absolut vara yr hela tiden vid kristallsjuka också
  • Monika 736

Läkten trodde inte det var virus balans nerven. Det brukar klinga av på 3-4 dagar. Mitt har ju varat så länge. De är mer inne på att det är Kristallsjukan.

• plommonsylt

Har också haft kristallsjukan. Vaknade mitt i natten av att jag mådde fruktansvärt illa och hela rummet snurrade. Försökte springa till badrummet men det var helt omöjligt att inte springa in i väggarna. Tänkte "typiskt, nu har man fått magsjuka också" och lyckades ta mig tillbaka till sängen och somna om. Vaknade igen, samma visa en gång till. På dagen var det ganska okej, kände mig mest ostadig i kroppen. Två dagar senare kunde jag inte vrida på huvudet utan att bli fruktansvärt yr och fullständigt illamående.
    Var ner till vårdcentralen där en läkare snabbt konstaterade att det var kristallsjukan, blev sjukskriven och fick ett träningsprogram som jag skulle göra varje dag. Till en början klarade jag inte av ens en fjärdedel mest för att det var så fruktansvärt obehagligt. Men ju mer man provocerar fram yrseln desto snabbare skulle det gå över enligt läkaren så det var bara att tvinga sig.

Ett par-tre månader senare var jag tillräckligt okej för att kunna fungera i vardagen men jag har fortfarande men av det. Tex kan jag inte ligga platt på rygg, då kommer yrseln direkt. Att luta huvudet bakåt och titta upp i taket när jag står eller sitter är inte att tänka på. Jag sover med två tjocka bulliga kuddar under huvudet vilket hjälper för mig. I samband med förkylningar kommer yrseln tillbaka fast betydligt svagare (men fortfarande väldigt obehagligt) när jag vänder mig om snabbt. Märker det tydligast när jag ligger i sängen.

Hoppas verkligen att jag ska bli helt bra igen för det är väldigt jobbigt. I sämre perioder kör jag inte bil bla annat vilket känns som ett ytterligare handikapp. (Enligt läkaren är det okej att köra bil, men jag tycker att det är obehagligt om jag blir yr när jag måste vända på huvudet snabbt, tex vid korsningar.)

Nu har det gått snart ett och ett halvt år sedan första symptomen uppstod. Utbrottet kom efter långvarig förkylning. 

• real01

Tänkte höra om ni har flera bra råd om olika övningar!?...Jag har inte fått någon diagnos än men jag har precis som ni beskriver men har haft det i ett år, och ingen läkare bryr sig så jag får aldrig någon hjälp! fast jag har sökt hjälp ett x antal gånger!..mår så extremt illa så jag blir säng liggandes mesta delen och blir jätte yr, men de försvinner när jag ligger i ett visst läge!. har svimmat flera gånger! så jag försöker hitta på lösningar själv så jag tänkte om jag skulle prova någon övning men som sagt jag får ingen hjälp så jag vet inte hur man hittar dom här övningarna?

Svar på tråden Kristallsjukan