• Anonym (Johanna)

Smörja magen, gravid

Är det någon som smörjer magen? 
    Isf med vad?  Just nu har jag en massageolja. Och jag avskyr oljor. Så kletigt. Finns det någon kräm som innehåller alla de oljor och vitaminer man ska ha?

Läste någonstans att det bara var en myt att smörja magen att det inte hjälper mot bristningar. Är det någon som vet?

Tack och kram på er 

• Svar på tråden Smörja magen, gravid
  • Delphin80

Hej

Jag fick ett tips av min kusin att smörja magen med Nivea Q10 varje dag. jag smörjde magen varje dag och även resten av kroppen och jag kan meddela att jag har inte en enda bristning.  Samt så badade jag 2ggr i veckan låg en tio minuter i varm bad med babyolja.

Så för mig fungerade med Nivea Q10.

Lycka till.

• jessan1

Det spelar ingen roll hur mkt man smörjer, ska man få bristningar så får man det ändå! Jag smorde 2 gånger om dagen varje dag med alla möjliga oljor och krämer men jag fick ändå mycket bristningar. Däremot är det bra att smörja för om man får bristningar blir huden öm och kliar, då hjälper det lite om man smörjer mycket!

• La Lola

Smörj med vad du vill.
    Bristningar kommer iaf.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    Delphin80 skrev 2012-03-09 09:51:50 följande:
    Hej

Jag fick ett tips av min kusin att smörja magen med Nivea Q10 varje dag. jag smörjde magen varje dag och även resten av kroppen och jag kan meddela att jag har inte en enda bristning.  Samt så badade jag 2ggr i veckan låg en tio minuter i varm bad med babyolja.

Så för mig fungerade med Nivea Q10.

Lycka till.
    Fast du hade nog inte fått några iaf.....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Jeff

Jag föredrar Cocoa (alltså kakao, inte kokos) Body Butter från Body Shop framför exempelvis Weledas havandeskapsolja som jag bara tyckte la sig på ytan och behövde användas stup i kvarten.

Tror det egentligen inte det har avgörande betydelse eftersom det man smörjer främst påverkar de översta hudlagren och bristningarna sker djupare. Allt pekar på att det är hormonellt betingat men har man en benägenhet att få streckmärken kan man kanske minska risken lite med långsammare viltuppgång så att huden hinner töja sig?

Däremot tänker jag att det i vart fall inte kan skada och när huden på magen börjar strama är all fukttillförsel uppskattad. Har 18 dagar kvar till BF och hoppas intensivt att jag tar mig dit utan att massa märken börjar dyka upp på magen. På brösten fick jag märken runt v 25.

• MalinV

Tror inte heller det spelar så stor roll om man smörjer magen eller inte...

Har inte haft bristningar på magen alls under mina graviditeter, har smort efter duschen (typ varannan dag) med vanlig hudlotion som jag brukar, inget annat.

Däremot bristningar på brösten när ammningen kom igång, trots de fått "samma behandling", ha, ha! Beror kanske en del på hur snabbt huden utvidgas om det blir bristningar eller inte?

• m0desty

Bristningar beror på hormoner inget annat. Jag smörjer bara för att det kliar så mycket annars.

• Anonym (Johanna)

Tack för alla svar.

Men då är det som jag misstänkte. Det är alltså bara en myt?

Jag fick bristningar när ja var yngre och började med p-piller. Gick från en 34 i storlek till 38 hur fort som helst. Fick bristningar på lår, höfter och bröst. Och det vill jag inte ha igen.
    Dock kanske jag kommer att få det då eftersom jag har fått bristningar förut. 

Suck! 

• Anonym (...)
    Jeff skrev 2012-03-09 12:14:09 följande:
    Jag föredrar Cocoa (alltså kakao, inte kokos) Body Butter från Body Shop framför exempelvis Weledas havandeskapsolja som jag bara tyckte la sig på ytan och behövde användas stup i kvarten.

Tror det egentligen inte det har avgörande betydelse eftersom det man smörjer främst påverkar de översta hudlagren och bristningarna sker djupare. Allt pekar på att det är hormonellt betingat men har man en benägenhet att få streckmärken kan man kanske minska risken lite med långsammare viltuppgång så att huden hinner töja sig?

Däremot tänker jag att det i vart fall inte kan skada och när huden på magen börjar strama är all fukttillförsel uppskattad. Har 18 dagar kvar till BF och hoppas intensivt att jag tar mig dit utan att massa märken börjar dyka upp på magen. På brösten fick jag märken runt v 25.
    Gick inte upp så fort över huvud taget och endast 12kg, fick ändå bristningar över hela magen så tror inte att det va snabb viktuppgång som påverkade mig utan hormonerna och den genetiska effekten... tror helt enkelt att om man har anlag för bristningar så får man det oavsett oljor eller långsam viktuppgång... sen kan det ju vara så att de som går upp 20-30 kg får bristningar just pga viktuppgången och då kanske de hade sluppit dem om de ej gick upp så mycket.
  • Anonym (inte)

Jag smorde inte magen en enda gång under mina två graviditeter, inte ens med hudlotion.

Första grav gick jag upp 13kg och fick inte en enda bristning, andra grav gick jag upp 35kg och inte en enda bristning då heller, varken min mamma eller mormor har heller några bristingar och de har heller aldrig smort magen.

Så det spelar ingen roll, de som smort magen och inte fått några bristningar hade heller inte fått bristningar om de låtit bli att smörja, däremot vill de väldigt gärna tro på att det berodde på att de smorde magen.

Sen kan det ju vara så att man klarar sig utan bristningar både första och andra gången men får dem vid en tredje grav, det är ingenting man kan veta innan.
    Så smörj om man tycker det är skönt men inte för att tro att man undviker bristningar. 

• MalinV
    Anonym (Johanna) skrev 2012-03-10 09:18:05 följande:
    Tack för alla svar.

Jag fick bristningar när ja var yngre och började med p-piller. Gick från en 34 i storlek till 38 hur fort som helst. Fick bristningar på lår, höfter och bröst. Och det vill jag inte ha igen.

Suck! 
    Det är inte säkert du får bristningar nu bara för att du fått det tidigare. Jag har "randiga" lår sedan tonåren, men inte en enda bristning på magen under mina graviditeter. Fick bristningar på brösten när jag började amma (C-kupa blev D-kupa), men de var borta igen på några månader. Denna graviditet har brösten ökat från D-kupa till H-kupa utan bristningar, kan ju undra hur de kommer se ut i maj när det är ammningsdags, ha, ha!
  • Anonym
    Anonym (Johanna) skrev 2012-03-10 09:18:05 följande:
    Tack för alla svar.

Suck! 
    Nej, det är inte alls säkert. Jag fick bristningar på brösten och insida lår när jag ökade i vikt (också av P-piller). Fick inte en enda liten strimma när jag var gravid och då hade jag STOR mage.

Dock så fick jag bristningarna när jag var runt 18 och var gravid när jag var 33. Och äldre brukar reagera bättre på hormoner (man är inte lika känslig då) än yngre. Så det kan spela in hur gammal du är också.
  • Anonym (Johanna)

Ja det visar väl sej hur det blir :) 

Jag smörjer mej som vanligt nu med hudlotion efter duschen. Inte tänkte jag smörja in mej med massage olja om det inte spelar sån stor roll. Vill inte bli oljig och kletig i onödan..

Jag blir 27 om någon månad.

Svar på tråden Smörja magen, gravid