• Roxter

Frysa färdiga tårtor - hur?

Hej!

Jag tänkte försöka mig på att frysa färdiga tårtor men vet inte riktigt vad jag ska tänka på för att det ska bli bra. Har tänkt fylla dem med olika mousser och täcka med mmf. Inga stora läckra dekorationer (tyvärr) utan mer platta och alltså inget som kan säcka ihop. Ska jag försöka få tag på tårtkartonger att lägga dem i innan de åker in i frysen? Blir det någon skillnad mot om jag lägger in dem som de är? Sen att jag ska lägga dem i kylen någon dag innan så att de får tina i lugn och ro, det är jag med på. Vad kan jag göra för att undvika att de svettas? Har lyckats undvika svettiga tårotor hittills och vill gärna fortsätta så

Tack snälla ni som vill svara!!

• Svar på tråden Frysa färdiga tårtor - hur?
  • Roxter

Är du säker? Tycker jag sett bl.a. bloggar där jag sett att man fryst hela tårtor men hittar inte mer info om hur.

• A82

Jag har fryst in hela prinsesstårtor jag bakat själv, fungerat jättebra. Och jag brukar använda hallonmousse och choklad som fyllning. Jag har inte gjort på något speciellt sätt inför själva frysningen men som sagt gett tårtan god tid på sej att tina.

• Roxter

Har du haft den i kartong, sådan där tårtlåda i plast eller ställt in den bara som den är?

• A82

Jag har använt kartong, nån gång när det krisat har jag fryst den i plastfolie för att sedan byta till kartong. Se dock till att ha den luftig när du tinar den för sitter plastlocket eller om du använder annan plast för tätt blir de svettiga....

• JessicaochMarkus

det ska gråv bra o frysa hela tårtor, det brukar jag göra med både fyllning o lock av sockerpasta, större figurer kan man dock sätta på när tårtan tinat igen, du kan frysa den som den är, utan kartong och ingen plastfolie heller

• Lundabebis

Jag tror att det beror lite på vilken tårtbotten man använder. Jag har fryst tårtor med bottnar av det tyngre slaget (amerikanska med filmjölk) och de blev torra och smakade inget gott alls. Besvikelse eftersom tårtan tagit lååååång tid att göra... Men som ni skriver - om den fått tina över natt kanske den göttat till sig igen. Är ju inte helt omöjligt.

Svar på tråden Frysa färdiga tårtor - hur?