såriga bröstvårtor och sprängfyllda bröst, HJÄLP MIG!
Födde en helt fantastisk liten dotter i måndags och amningsbesvären började redan några timmar efter födseln... Amningen i sig går jättebra, hon tog bröstet direkt och suger helt klockrent och blir mätt och nöjd. Problemet är att jag nästan direkt fick var- och blodblåsor på bröstvårtorna som gör fruktansvärt ont! Jag har härdat ut trotts att jag vill dö av smärta varje gång jag vill amma.. Min barnmorska gav mig tipset att lufta brösten och smörja med bröstmjölk. Hon sa att det går inte att göra så mycket mer åt saken, det går över med tiden bara jag håller ut. Igår morse fick jag nog, det gjorde så ont att jag fick panik, så sen dess har bebisen fått mat ur flaskan. Jag har pumpat ur så mycket jag kan, och sen kompliterar vi med ersättning så hon blir ordentligt mätt..
MEN! Vad ska jag göra för att mina bröst ska bli bra så fort som möjligt? Jag vill kunna börja amma igen, helst nu! igår gick jag med bar överkropp hela dagen och det hjälpte lite grann, det kändes som att såren "läkte" lite, dom torkade iaf ut och blev sårskorpor, men sen på kvällen när jag pumpade ut med bröstpump var det som att jag slet upp alla blåsor igen och det började blöda, så bröstpumpen tänker jag inte använda mer förrän brösten är läkta, jag får handmjölka istället, men då till nästa problem, jag får nästan inte ut nånting... så brösten är helt sprängfyllda och ömma, är så rädd för att jag ska få mjölkstockning..
SNÄLLA, ge mig era bästa tips mot ömma, såriga och förjävligt onda bröstvårtor, och vad ska jag göra för att undvika mjölkstockning?
Jag smörjer med bröstmjölk och bephanten, samt vädrar brösten...
Tack! :)