• Tussans

såriga bröstvårtor och sprängfyllda bröst, HJÄLP MIG!

Födde en helt fantastisk liten dotter i måndags och amningsbesvären började redan några timmar efter födseln... Amningen i sig går jättebra, hon tog bröstet direkt och suger helt klockrent och blir mätt och nöjd. Problemet är att jag nästan direkt fick var- och blodblåsor på bröstvårtorna som gör fruktansvärt ont! Jag har härdat ut trotts att jag vill dö av smärta varje gång jag vill amma.. Min barnmorska gav mig tipset att lufta brösten och smörja med bröstmjölk. Hon sa att det går inte att göra så mycket mer åt saken, det går över med tiden bara  jag håller ut. Igår morse fick jag nog, det gjorde så ont att jag fick panik, så sen dess har bebisen fått mat ur flaskan. Jag har pumpat ur så mycket jag kan, och sen kompliterar vi med ersättning så hon blir ordentligt mätt..

MEN! Vad ska jag göra för att mina bröst ska bli bra så fort som möjligt? Jag vill kunna börja amma igen, helst nu! igår gick jag med bar överkropp hela dagen och det hjälpte lite grann, det kändes som att såren "läkte" lite, dom torkade iaf ut och blev sårskorpor, men sen på kvällen när jag pumpade ut med bröstpump var det som att jag slet upp alla blåsor igen och det började blöda, så bröstpumpen tänker jag inte använda mer förrän brösten är läkta, jag får handmjölka istället, men då till nästa problem, jag får nästan inte ut nånting... så brösten är helt sprängfyllda och ömma, är så rädd för att jag ska få mjölkstockning..

SNÄLLA, ge mig era bästa tips mot ömma, såriga och förjävligt onda bröstvårtor, och vad ska jag göra för att undvika mjölkstockning?

Jag smörjer med bröstmjölk och bephanten, samt vädrar brösten...

Tack! :)

• Svar på tråden såriga bröstvårtor och sprängfyllda bröst, HJÄLP MIG!
  • Mammelutt

Testa att köpa en amningsnapp på apoteket, då suger inte bebisen så intensivt på bröstvårtan, sen lufta och smörj mycket som BM säger.

Lycka till. 

• Pickeli

tvätta brösten helt rena och smörj in dem med ett rejält lager silon eller inotyol och låt det sitta så länge som bara är möjligt! Sedan luftar du.

Se till att få bort salvan bara innan du ammar.

Min erfarenhet är att det går över fortare om man ammar som vanligt.

Usch jag lider verkligen med dig, jag känner verkligen känslan när det blir sårskorpor och det bara ilar i hela ryggraden när man rör vid dem. UUuuuuuuh!!

Google it!
  • Charlie85

Mitt tips: köp en amningsnapp och sätt över bröstvårtan! Men försöka att inte använda den för mycke då bebis kan bli lite för bekväm med att inte behöva suga tag på riktigt..

Den 2 januari såg Olivia världen för första gången.
  • Tussans

Tack för tipsen! Amninsnapp glömde jag skriva att jag redan testat, men jag upplever ingen skillnad, fast det är klart, det kanske är bättre för brösten även om det gör lika ont, kan ju vara värt att fortsätta testa!

Får fortsätta smörja då :) Men silon och inotyol, är inte det typ samma som bephanten? eller borde jag köpa någon av dom krämerna istället?

• Tjohalia

Jag hade också problem med såriga onda bröstvårtor i början, och fick det inte att fungera med amningsnappen. Men så läste jag av en slump bipacksedeln på Xylocainsalvan jag hade hemma och den kan man använda! Man smörjer bröstvårtorna nån minut innan amning, sen måste man tvätta bort salvan MYCKET noga innan bebisen ammar. Xylocain är ytbedövning så den minskar känseln helt enkelt och är ganska effektiv. Det jag upplevde gjorde ondast var när bebisen sög tag och de första minuterna av amningen. I mitt fall hade han rätt tag, men bröstvårtorna behövde helt enkelt bli lite härdade, det är ju ett jäkla sug dom har
    Sen är det ju bra råd att smörja och lufta. Smörja med bröstmjölk gav mig inget, men jag hade en salva som hette bröstvårtssalva som jag använde, fanns på apoteket. 

Flicka 050414 * Pojke 070309
  • Tussans

Tack snälla för alla tips! Ska prova ALLT.... nån som vet hur lång tid det brukar ta innan det läker?

• Pickeli
    Tussans skrev 2012-03-09 10:32:43 följande:

Tack för tipsen! Amninsnapp glömde jag skriva att jag redan testat, men jag upplever ingen skillnad, fast det är klart, det kanske är bättre för brösten även om det gör lika ont, kan ju vara värt att fortsätta testa!

Får fortsätta smörja då :) Men silon och inotyol, är inte det typ samma som bephanten? eller borde jag köpa någon av dom krämerna istället?

Nej silon och bepanthen är inte samma saker. Långt ifrån. Jag kan även rekommendera den till röda blöjrumpor, betydligt bättre än bepanthen!!

Mor min jobbar som uska och hon de använder silonsalva till otrevliga sår (liggsår etc) och låter det verka under en kompress över natten. Det blir jättestor skillnad!

Tycker du ska prova den alt bröstvårstkräm. Silonen är lite trixigare att få bort (går bäst med olja) men det kan ju vara värt att testa. Jag har dock personligen aldrig använt det på brösten så du kan ju höra med personalen på apoteket om det är okej?
    Google it!
  • education

Åh, din stackare. Jag var precis där själv.
    Det blir bättre!!! Men som sagt måste man härda ut vilket är lättare sagt än gjort.

Förstår inte riktigt rådet om inotyolsalva på bröstvårtorna? Var har ni hört det?
    Inotyol ska ju inte användas på öppna sår. Bättre att använda sig av naturliga ämnen som inte behöver torkas av före amning (det gör ju dessutom ONT att behöva torka Vie det tillräckligt för att bebisen inte ska få i sig något!). Satsa på bröstmjölken eller köpt ren lanolin (heter PureLan) på Apoteket. Dyrt men känns bra och är helt naturligt och du behöver inte torka bort det, bara att amma om salvan är kvar.

Sedan skulle jag också tipsa om amningnapp om det verkligen inte går annars men tänk på att risken för mjölkstockning ökar lite eftersom bebisen oftast inte tömmer brösten lika effektivt. Handmjölka är också ett bra råd.

Tar det lång tid innan mjölken drivs ut? Gör det skedet väldigt ont också? I så fall kan det bara bra med ett spray som heter syntocinon. Det är ren oxytocin, det hormon som stimulerar utdrivningen. Mjölken börjar då rinna ut av sig själv utan att bebis gör det onda arbetet för det! Krävs att du får recept dock.

Och sist men inte minst: Alvedon och/eller Ipren. Du behöver antagligen ren smärtstillande medicin nu när du har så ont. För att komma in i en mindre negativ trend är det viktigt att du känner att du inte behöver spänna dig till tusen av smärta varje gång bebis skall börja suga. Det är ju bara tillfälligt och är inte farligt att ta även om du ammar.

Känner du knutor eller smärtor i delar av brösten är det särskilt viktigt att mjölka ur eftersom risken annars är större för stockning särskilt nu när du har sår och risken för infektion är något förhöjd.

Men som sagt, DET BLIR BÄTTRE! Håll ut!!!!!

Svar på tråden såriga bröstvårtor och sprängfyllda bröst, HJÄLP MIG!