• Alexandra 112

Han vill behålla barnet, men jag är inte redo.

Jag sitter i en svår situation och vet inte hur jag ska kunna ta mig ur. Jag fick förra måndagen reda på att jag är gravid. Min första tanke och känsla var att jag ville ta bort det, jag menar hur kan det vara möjligt? jag är inte redo för barn nu. 
    Jag är 19 år och är tillsammans med världens underbaraste människa sedan 7 månader tillbaka. Vi har kännt varandra sedan vi var små, och jag står nära hans familj. 

När jag tog testet och fick beskedet var något utav det första jag gjorde att ringa honom. Båda var chockade, och varken han eller jag visste hur vi skulle reagera.
    Det tog lite tid för mig att orka prata med honom om allting, men när vi väl var där så kom vi fram till att vi börjar med att boka en tid för ultraljud etc. Och därefter se hur vi kände. Jag var längre gången än vad jag väntad, därför var medicinsk abort utesluten. Då återstod två alternativ, kirurgisk abort eller att behålla barnet. 

Vi har betänketid på oss till den 16 mars, det är våran deadline, eftersom att jag går in i v.11 då. 

Menmen, efter att vi varit på ultraljud fick vi bolla med tankarna av att behålla barnet eller ta bort det, och ju mer jag tänkte och ju längre tiden gick, kände jag starkare och starkare för att behålla barnet. 

Jag vet hur det ser ut och att man kan få hjälp oavsett det val man väljer. Det jobbiga är inte att vi bor i en etta på 35 kvadrat eller  att jag är arbetslös. För jag tror att om man bestämmer sig för något, så får man det att fungera. 
    Men jag sitter nu här idag, 3 dagar efter besöket på gynmottagning och har mer ångest över detta än någonsin. 

För det första mår jag inte bra i mig sälv just nu, jag äter antidepressiva i vanliga fall, och slutade när jag fick reda på allting, för att det kan vara skadligt för barnet. Jag visste inte då vad jag ville.

Nu sitter jag här med pmsx100, vilket är ganska vanligt pga alla hormoner, samt stor ångest, extra stark ångest för att jag inte tagit min medicin. Och igår kändes det som att jag kom fram till ett beslut, jag vill inte ha barn, inte nu. Starkt starkt starkt, känner jag, jag vill inte ha barn!!!
    Jag talade om det för min sambo, och fick inte så mycket respons då. Men senare på kvällen när vi låg i sängen och skulle sova, så släppte han ut allt.

Han mår jätte dåligt av tanken på att ta bort det, han vill hellre behålla det. Han vill inte behöva tänka på vad det kunde ha blivit. Han skulle bli världens finaste pappa. Han grät så mycket igår kväll. Och jag kände verkligen, att vi är på två helt olika plan. Jag vill inte ha barn nu, och han vill så mycket hellre behålla det. Det känns nästan som ombytta roller, brukar det inte vara tjejen som vill ha barnet o mannen som tvekar? Jag vet inte.
    Hur som helst, jag behöver råd, jag behöver hjälp, jag mår så innerligt dåligt och vet inte vad jag ska ta mig till. Jag brister snart, jag orkar inte mer. Det värsta av allt är att jag försatt mig i situationen själv.

Men jag är ingen dålig människa. I grund och botten vill jag att framtiden ska bli bra, särskilt för barnet/barnen jag någon dag ska få. Jag har trots alltid velat ha barn, men räknade aldrig med det så snart.
    Snälla hjälp mig.    

//Alexandra   

• Svar på tråden Han vill behålla barnet, men jag är inte redo.
  • Never ending story

Ring bvc o be om att få prata med en kurator o ta med pojkvännen.. du behöver prata NU! o glöm nu inte att eftersom du är deppresiv kan de va annat än dig själv som pratar eftersom du slutat så fort med medicinen.. ja går själv på det med har gjort i många många år o vet hur man påverkas av den o av att sluta så fort.. iaf ring o be om tid så du får prata, lugna nerverna o få hjälp.

• Alexandra 112

Jag glömde skriva att jag och min pojkvän var på ett kuratorsamtal, men det gav oss ingenting, bara en tid och prata om sånt vi redan visste. Han satt tyst under nästan hela mötet. Han klarar inte av att prata med andra människor om sånna saker. 
    Det är det jag är rädd för, att det är mitt mående som talar och att jag egentligen inte vill ta bort det.  
    Jag tror själv som du säger att det bästa är att ha någon att prata med. Men det kommer dock bara bli jag. 
    Ush, jag vet inte om jag klarar av det här. Måste ta mod till mig att försöka ringa till bvc eller få tag på någon kurator att prata med.

• Fru HH

Precis som ovan talare.
    Du måste få prata med någon omedelbart för dessa känslor och tankar är inte lätt!

Ni är givetvis 2st om beslutet, men jag förstår paniken.
    Jag är 26 och känner mig redo först nu, och efter 8 års förhållande.
    Hade också fått panik om jag blev med barn när jag var 19, man vill ju så mycket annat först.
    i alla fall jag ville det.
    jag ville resa, upptacka nya saker, skaffa jobb, hus, bil, leva livet med min kille, gifta mig. ALLT ville jag ha och uppleva innan barn.
    Så först i år kan jag tänka mig att få barn.

Du ska inte känna dig som en dålig människa för att du går i abort tankar.
    För du är ingen dålig människa, du har hamnat i en svår sits.
    Men som tur är så är du inte ensam, du har din kille även om ni har delade meningar.

Jag hoppas verkligen du får den hjälp du behöver med detta och att ni kommer fram till ett bra beslut!
    Lycka till och stor styrkekram!

• Alexandra 112

Exakt så som du beskriver, precis så känner jag, eller rättare sagt kände jag. Tills jag började tvivla på om jag verkligen måste göra alla dem där sakerna innan jag får barn. 

Jag vill ha mer tid med min älskade sambo, jag vill resa, uppleva massa saker, jag vill bara vara han och jag ett tag till.

Hur vart det för dig, har du blivit gravid och tagit bort det någon gång? 

Jag är glad att det finns så fina människor som ger råd och hjälper andra människor som för dem är främlingar. 
    Jag uppskattar verkligen ditt svar, enormt!!
    Du beskrev verkligen de tankar jag kände, dem tankar som fick mig att känna att jag inte riktigt är klar. 

Men något jag är rädd för att jag ska ta bort det, och sedan ångra mig. Men samtidigt kan man inte tänka så heller, man måste vell tänka på det som känns bra idag eller hur?
    Om det känns bra idag, är det kanske rätt val?          

• Fru HH

Jag gjorde en abort när jag var 18, ca 7 mån innan jag träffade min Man.
    Men jag var i en helt annan sits än du är, och har aldrig ångrat det och tänker inte på det.

Klart att du inte måste uppleva allt det där innan ni skaffar barn, det är fullt möjligt att ha ett minst lika givande liv ihop även med ett barn.
    Ibland blir vardagen inte som man tänkt sig.
    Just när man blir gravid med någon man älskar och ser sig med är det genast svårare att ta beslut om abort.

Viktigast tror jag för er båda om ni väljer att göra abort är att ni inte går och tänker på det som ett foster som kunde blivit ert barn, plåga er inte med sådana tankar.
    Jag var i v. 18 (visste ingenting) när jag gjorde min absort, men plågar mig aldrig med sådana tankar.
    Dem tankar förändrar ingenting.

Absolut måste du tänka på vad du vill idag och inget annat, men jag tror att du behöver ha hjälp med dem tankarna. Inte lätt att veta vad man vill.

• Alemonia

Jag instämmer med övriga. Se till att få en samtalskontakt och det NU!

Hur livet kommer att bli oavsett hur du väljer gå ALDRIG att veta innan.
    Att du har din sambo är en stor fördel oavsett hur du väljer.

Visst är det vanligt att relationer inte håller men OM du/ni väljer att bli föräldrar nu så verkar det som att det kommer finnas en engagerad pappa där.

Ett par bekanta till mig fick sitt första barn när det var ca 19-20 (fortfarande gick i gymnasiet) två eller tre år senare skaffade de nr 2 och när vi umgicks var äldsta i skolstartsåldern och som de uttryckte det så var det skönt att vara runt 30 och ha småbarnsåren bakom sig när jämnåriga just hamnat där.
    MEN det är som sagt vad olika och de flesta anpassar sig efter hur livet blir.

Svar på tråden Han vill behålla barnet, men jag är inte redo.