• mammapåsöder

barnvakt till barn med autism

Hej.
    Min son är tre och har autism. Vårt dagis där vår son går visat mycket lite intresse att hjälpa honom i hans vardag och även om vi har fått en resursperson så använder de den till alla barnen som en backup och inte till min son. Det är ett privatdagis som gör lite som de vill. Nu börjar vi fundera om att söka en barnflicka eller en barnvakt för vår son istället. Han mår jättedåligt på dagis och när vi hämtar honom sitter han i ett hörn och ingen bryr sig. Lärarna säger själva att de glömmer bort honom. Har någon något tips på barnvakt eller barnflicka för ett autistiskt barn och vad de betalar en barnflicka i timmen? Förmedlingar finns men det blir för dyrt, tyvärr. Tacksam för svar.

• Svar på tråden barnvakt till barn med autism
  • SIN74

Jag blir mycket illa berörd av det du skriver. Börja med att prata med kommunen och berätta ert dilemma. Kanske de har ett annat dagis med bättre förutsättningar. Det finns pedagoger med specialintressen som gärna skulle vilja få din grabb att utvecklas. Han har lika stor rätt att utvecklas som andra.

• Litet My
    SIN74 skrev 2012-03-10 14:17:00 följande:
    Jag blir mycket illa berörd av det du skriver. Börja med att prata med kommunen och berätta ert dilemma. Kanske de har ett annat dagis med bättre förutsättningar. Det finns pedagoger med specialintressen som gärna skulle vilja få din grabb att utvecklas. Han har lika stor rätt att utvecklas som andra.
    Instämmer

TS: Har också ett barn med Autism (Autismliknande tillstånd) och förskolepersonalen var väldigt emot att sätta in resurser, inte föränn han började bli utåtagerande i samspelet när han inte förstod satte de in en resurs och det efter att jag till sist gav dem en praktfull utskällning i telefon efter attständigt få höra hur jobbigt det var med sonen, varför jag inte sa till honom hemma och tom fick en socanmälan för att de trodde jag var ¨dålig som förälder eftersom sonen inte "var som de andra barnen" påspätt med "kafferastskvaller" fick de ihop en lååång historia om hur jag satt ensam i en bunker med sonen ungefär. Tom soc undrade vad misstankarna låg.

Nåväl din son har självklart rätt till det stöd han behöver, tycker också du skall prata med kommunen.
  • Cecci78

det där låter som något du kan anmäla till skolinspektionen! En resurs ska vara till DITT barn, inte till alla!

• 72Lisa

Kräv ett nytt dagis omgående! Kräv att kommunen utreder hur det nuvarande dagiset använder era resurser. Är er son i behov av särskola eller räcker det med resurspersson? Kräv omedelbar omplacering det du beskriver är oacceptabetl!! Pussa din som och lämna honom inte där mer!
    Däremot tror jag det är bättre med dagis än barnflicka då de i de flesta fall har utbildning och erfarenhet på dagis.

Svar på tråden barnvakt till barn med autism