• kinder

Berättar ni sagor för era barn?

Min dotter vill gärna att jag ska berätta en saga vid läggdags. Har aldrig känt att jag lidit nån vidare brist på fantasi, men har nu kommit på att så måste vara fallet, blir oftast bara pannkaka av det hela och  ingen rolig saga alls.

Berättar ni spontan påhittade sagor för era barn? Är detta en förmåga man kan öva upp tro? 

• Svar på tråden Berättar ni sagor för era barn?
  • sweasmamma

japp , jämt och ständigt !! hon får hjälpa till , ... jag börjar med..det va en gång, sen fyller hon i ..en ko..sen jag , som hette?? sen hon osv osv , ganska kul faktiskt =)

och ibland så fortsätter vi den berättelsen ...

min pappa hittade på när jag va liten om HIHI OCH Cloy som bodde i en toffla och varje kväll va det nya äventyr =) 

• Pickeli

Ja det händer ganska ofta. Lättast är om du hittar inspiration från någon saga du läst tidigare eller någon händelse i livet och sedan gör om det lite. Du kanske kan berätta om hur du och pappan träffades fast byta ut det mot 2 spindlar tex?

Google it!
  • Ragnar

Min man är otrolig på att hitta på sagor för barnen. Ibland håller sagan på flera kvällar i rad. Själv berättar jag gamla klassiska sagor som rödluvan, Hans och Greta, Bockarna bruse (den älska båda barnen). Lånade en bok på biblioteket för något år sedan med gamla isländska sagor och de har jag sen berättat många gånger om. Eftersom jag sällan kommer ihåg exakt hur sagorna var ändras de med tiden och ibland rättar barnen mig.
    Vi läser även mycket böcker för barnen, men fördelen med en saga vid läggdags är att man kan har ljuset släckt och och ligga riktigt nerbäddad i sängen, de verkar slappna av bättre och somnar snabbare, yngre somnar ofta innan sagan är slut till och med.

• glad i livet

Ja, jag berättar ständigt sagor för min dotter. Hon älskar lite mer verklighetsbaserade berättelser som jag hittar på...tex om vattendroppen som längtade till havet (om vattnets kretslopp).
    Sagor kan berättas om allt, de behöver inte vara så avancerade...Använd fantasin bara.

• ouiouioui

Jag har precis börjat med det. Brukar hitta på sagor när jag ska massera henne, då ligger hon still och tar det lugnt. Kan inte påstå att jag är någon fena på att hitta på sagor men hoppas att övning ger färdighet. Hon är inte så kräsen än heller (hon är 4 år) - det mesta verkar vara intressant att lyssna på. Jag blandar hej vilt från böcker, sånger, livet och hittepå.

• skogsvitter

Har aldrig någonsin hänt, vi läser sagor istället, vid nattningen är det rutin men också annars läser vi. Hittar på eget det gör hon så bra själv, något sådant orkar inte jag lägga mig i

• augustisten

Min unge gillar att jag berättar om våran dag som en saga. Hitta på ett namn - som kanske rimmar på barnets - och berätta om hur hen vaknade, inte ville äta frukost, blev osams med mamma, gick till förskolan...

Jag tycker det är ett bra sätt att prata om konflikter på. Om vi berättar om Herr Pojkenson som blev jättearg för något kan jag fråga min pojke varför han tror att Herr P blev så arg. Var han kanske lite ledsen också?

Och så kan jag berätta att Herr P:s mamma var stressad för hon skulle göra en viktig sak på jobbet och blev lite för arg och att hon var ledsen för det sen och längtade efter Herr P hela dagen. Osv.

Ibland berättar jag vad som hände mamman på jobbet och så får sonen berätta om vad Herr P gjorde på dagis.

• Pickeli

Tycker det är så himla skönt ibland att bara hitta på en saga istället för att läsa. När man är sådär ap-trött och knappt orkar hålla i en bok. Då kan man bara ligga och blunda och fantisera

Google it!
  • Selma1966

Jag läser sagor och sjunger ur en tjock sångbok (sonens favorit). Hittar på egna dumdumverser på sångerna ibland men jag är rätt dålig på att hitta på egna sagor.

• Eisa

Nä sonen vill bara ha fakta om dinosaurier.

• Sniik

Min son är 3 år och han vill just nu bara ha påhittade sagor. Min make är jätteduktig på att hitta på spännade historier medans jag hade ganska svårt i början men nu tycker sonen att mina sagor är roliga. Så jag tror man kan öva upp sig, sedan så ger sonen mig ideer då han fyller sina egna fantasier i sagorna :)

• Persimon

Ibland även om vi oftast läser men ibland vill han bara fortsätta läsa, läsa, läsa... då är det bra att släcka lampan och fortsätta berätta i mörkret. Lättast är att du som tidigare nämnt hittar inspiration från det du själv har upplevt eller från någon bok ni har läst. Mitt barn gillar att höra hur jag och hans pappa träffades, dagen han föddes, länder vi varit i etc.

• Thursday

Jag berättar ofta om vår dag, "Det var en gång en liten pojke som hette Axel..." "Det är jag!" och så berättar jag om vad vi gjort idag, det gillar han.

I reject your reality and substitute my own.
  • splink

Ja absolut. Brukar berätta sagor där min dotter är huvudpersonen, och sen ställs hon inför en massa olika situationer och så får hon berätta hur hon ska göra för att den ska bli så bra/rolig/spännande som möjligt.

Läser också varje dag, både sagoböcker och faktaböcker. Mest intressant just nu är sagor och faktaböcker om hästar, dinosaurier och havet. Hon är fyra år.

Dotter född -07, BF med syskon 17/9 Bloggar på detsaknadebarnet.blogspot.com
  • valkyrian

Ja till min treåring, han är lättroad, vill alltid höra om de två kompisarna som går i skogen och hittar massa knöppa saker och lite kiss o bajs så är det bra. Sjuåringen berättar mer sagor för mig än jag för henne :D

Bebisen är här
  • Busflickan

Ja, jag berättar ofta sagor. Just nu är det mycket sagor om vad som hände när dottern var bebis.

• Bella Moon

Jag berättar påhittade sagor om barnet och dennes kompisar. Det brukar uppskattas. Ofta handlar det om saker som är lätt att hitta på, ex. om en brandstation, om trollen i skogen, om kossorna på ängen osv. Det kan vara helt enkla sagor som:

"Det var en gång en kossa som hette... Hon bodde på en bondgård tillsammans med några andra kossor, det var ... Varje morgon brukade de gå ut till kohagen och äta gräs, sen vilade de en stund. Ibland kom det en pojke på cykel dit, han brukade hälsa på kossorna och ge dem lite gräs." ...osv.  

Det behöver inte hända något särskilt, bara berätta om deras vardagliga liv liksom.

Ett tips om man vill få barnet att somna snabbare är att berätta sagor där man räknar sakta, har testat detta hemma och funkar som att räkna får . Ex. "...När sirenerna på brandstationen tjöt så sprang alla brandmännen till bilarna, de hoppade in en och en i bilen, 1 brandman.... 2 brandmän... 3 brandmän...."
    Räkna saaaaakta.... Zzzzz... 

Svar på tråden Berättar ni sagor för era barn?