• Anonym (undrande)

Låg dos Seroquel i kombination med SSRI/SNRI, någon med erfarenhet?

Jag äter Venlafaxin på hög dos som inte riktigt verkar hjälpa mig fullt ut med att dämpa min ångest. Läkaren funderar på att kombinera med Seroquel och jag är nyfiken på hur man kan bli på de. Blir man väldigt trött?
    Jag har nu Lergigan vid behov och tar 50 mg om jag får panikångest och det dämpar attacken, men jag blir sååå trött och ofokuserad av dem så jag vågar knappt ta dem. 

• Svar på tråden Låg dos Seroquel i kombination med SSRI/SNRI, någon med erfarenhet?
  • Anonym

Ibörjan blev jag jättetrött, så trött att jag inte ville fortsätta. Jag blev yr och kunde inte hålla mig vaken. Läkaren försökte motivera mig att fortsätta och efter några veckor hade kroppen vant sig. Seroquel har hjälpt mig mycket. Mycket lugnare och sover bättre. Jag tar tabletten på kvällen vid 20-tiden. Blir då trött vid 22 och somnar bra! Tar jag den för sent på kvällen är jag supertrött på morgonen. Men den jobbiga insättningen går över. Seroquel är även antidepressiv vid doser över 300 mg.

• Anonym

Glömde att säga att jag ätit Seroquel tillsammans med Cymbalta (snri) påminner mycket om Venflaxin (eftxor).

• Cicek

Har ätit Seroquel tillsammans med Efexor, Lamictal och litium.. Jag blev helt galet trött av den tyvärr :( Fick sluta med depot och ta vanlig seroquel på kvällen innan jag skulle lägga mig, men det hjälpte inte. Gick runt som en zombie hela dagarna, så fort jag satte mig på t ex bussen för att åka i 5 minuter så somnade jag. När jag nattade sonen vid 19:30 somnade jag och det var helt omöjligt att vecka mig efter det. Jag hade inget val, var jättedålig och självmordsbenägen, så det var ju bättre att gå runt som en zombie, men det var inte roligt :( Men jag säger inte att du inte ska försöka, för biverkningar (t ex trötthet) varierar från en person till en annan. Dessutom är man ofta tröttast i början, det brukar gå över lite när kroppen vänjer sig vid medicinen. För mig gick tröttheten tyvärr aldrig över (fast den blev bättre, första gången jag tog seroquel somnade jag stående på gatan...) men jag tycker du ska prova den ändå, höj den långsamt och ge det lite tid för att se hur du mår. Det vore ju jättebra om den hjälpte :)

• Anonym (deprimerad)

Jag lider av depression, ångest och sömnproblem och äter Efexor, Seroquel, Seroquel depot, Litium, Stilnoct och dessutom Sobril vid behov. Behöver nästan aldrig ta Sobril, ångesten har verkligen minskat. Sover bättre gör jag också men jag är ganska trött på dagarna. Är sjukskriven så än så länge är det inget problem, jag kan gå och vila när jag behöver det.

• JohanLe
    Anonym (undrande) skrev 2012-03-09 13:01:17 följande:
    Jag äter Venlafaxin på hög dos som inte riktigt verkar hjälpa mig fullt ut med att dämpa min ångest. Läkaren funderar på att kombinera med Seroquel och jag är nyfiken på hur man kan bli på de. Blir man väldigt trött?
    Jag har nu Lergigan vid behov och tar 50 mg om jag får panikångest och det dämpar attacken, men jag blir sååå trött och ofokuserad av dem så jag vågar knappt ta dem. 
    Du bör definitivt läsa den här sidan http://anxietytreatmentcentre.com/sv/Lakemedel-mot-Angest.html

för att citera "Alla som behandlas med RÄTT läkemedel i RÄTT dos blir friska och mår bra."

Finns ganska bra riktlinjer för hur man ska behandla olika ångestsjukdomar med läkemedel.

Hoppas det hjälper och lycka till!
  • JohanLe

Kan förresten tillägga att du kanske borde ta något stämningsstabiliserande?  Typ Lamotrigin.

Sen bör du söka hjälp hos en KBT terapeut.

mvh

• Anonym (e)

Jag har tagit Venlafaxin och Seroquel samtidigt. Inte låg dos, tror det var 700mg. Jag blev väldigt trött och fick myrkrypningar. Ingen mirakelmedicin men den hjälpte sömnen och tog udden av ångesttopparna. Slutade pga biverkningarna.

Svar på tråden Låg dos Seroquel i kombination med SSRI/SNRI, någon med erfarenhet?