• Äntligen dax

Hur skiljer sig hormonplitor från utslag p.g.a. t.ex mjölkallergi?

Min dotter är 6,5 vecka och har blivit alldeles prickig i ansiktet och på bröstet. Prickarna är röda och många har en gul prick i mitten som en finne. De kommer och går under dagen och blir mer illröda när hon blir varm. Var på 6 veckors läkarbesök igår på BVC och hoppades att de med säkerhet skulle säga att det var hormonplitor men varken läkaren eller sköterskan visste vad som var typiskt för sådana. När jag frågade om ev någon reaktion på något jag ätit tyckte de att jag skulle prova utesluta mjölk i några dagar. Jag tycker inte det är alldeles enkelt och skulle gärna slippa. Vill gärna ha lite mer stöd för den teorin innan jag börjar experimentera med kosten. Brukar dessutom ge lite ersättning ibland och då måste jag ju köpa dyr mjölkfri sådan. Vad tror ni med erfarenhet av mjölkallergi? Vilka mer symtom skulle kunna tyda på det i så fall? Hon har jättemycket gaser och bajset är alldeles fullt med luftbubblor t.ex. Inget blod dock. Tacksam om någon har en teori

• Svar på tråden Hur skiljer sig hormonplitor från utslag p.g.a. t.ex mjölkallergi?
  • acento

Sådan blev våran dotter också vid samma ålder! Ringde BVC och de sa att det var hormonplitor, en vecka senare provade vi att ge henne ersättning och tre dagar efter det såg det ut som hon var helt brännskadas i huden. Många turer fram och tillbaka till akuten och BVC så har de konstaterat mjölkallergi.

Prova och se om det blir bättre! Det låter svårare än det är! Finns massa produkter som är mjölkfria. Men det är värt att göra det ett par dagar istället för att det ska bli som för oss!

• Flickan och kråkan

Har hon haft hormonplitor innan? Typiskt för hormonplitor är ju annars att de ser ut just som små finnar med en lite vit/gul prick i mitten, upphöjd, och så ett rött område runtomkring så att det ser irriterat ut. Mina har sett ut som prickigkorvar....helprickiga...under ett par veckor. Jag har ingen erfarenhet av mjölkallergi så vet inte om det finns likheter.

• Bebis i Dec 2010

Tycker du pengar och ditt eget obehag är viktigare än att få redan på om ditt barn mår dåligt av det den får i sig?
    Märkligt tycker jag, lägg av med mjölkprodukter i en månad så vet du! Liten uppoffring för ditt barns hälsas skull...

• Flickan och kråkan
    Bebis i Dec 2010 skrev 2012-03-17 19:40:48 följande:
    Tycker du pengar och ditt eget obehag är viktigare än att få redan på om ditt barn mår dåligt av det den får i sig?
    Märkligt tycker jag, lägg av med mjölkprodukter i en månad så vet du! Liten uppoffring för ditt barns hälsas skull...
    Jag hade nog kontaktat en barnmottagning. TS verkar inte direkt ha stött på särskilt kunnigt folk på BVC-besöket. Nog ska de ha en aning om utslag ett barn har är hormonplitor eller kan vara en allergisk reaktion. TS fick själv fråga om det kunde handla om allergi.
  • acento

Det såg ut som hormonplitorna hon hade när hon kom men den vita pricken inuti försvann efter ett par dagar! Började i ansiktet och spred sig ner över axlarna och resten av kroppen! Men kontakta barnmottagnibgen och prata med dom!

Men så som du beskriver sin lilla tjej stämmer även på våran.. Men alla är olika så det behöver ju inte vara samma! :)

• MariaT

Hur har det gått TS? Vår pojk hade precis samma symptom både med utslag, gaser och bubbligt bajs. Uteslöt mjölkprodukter för ett par dagar sedan och magen är redan bra (mycket mindre gaser och inget löst bubbligt bajs) Utslagen är kvar men börjar försvinna.

• Äntligen dax

Det verkar som att mjölken var problemet i vårt fall också. Eventuellt soja också. Prickarna är jag lite osäker på vad det egentligen var för de försvann innan jag uteslöt mjölk. Men magen blev bra

Svar på tråden Hur skiljer sig hormonplitor från utslag p.g.a. t.ex mjölkallergi?