• Volvo

    Barn på 12 år som inte kan sova själv!

    Hej!

    Jag har ett bonusbarn på 12 år.
    Han kan inte sova själv.
    Han kan inte ligga ensam själv i vårt sovrum heller utan man måste gå och lägga sig samtidigt som honom. Som läget är nu går han och lägger sig någon gång mellan 23 och 00. Det är ju absolut inte optimalt, men vi kan ju inte heller gå och lägga oss själva vid 21. 

    Vi har försökt muta honom att sova själv under 7-8 månaders tid, han har fått en egen stor platt-tv, ny säng och spel. Vi har prövat med nattlampa, radio, tv:n på i vardagsrummet, tv:n på i hans rum. Ja allt man kan tänka sig. Men det går inte. Han börjar gråta och gnälla bara vid tanken på att vara "själv" i rummet.

    Vi har även "tvingat" honom att sova själv. Alltså ignorerat att han ligger och gråter, han somnar ju efter några timmar och 10 "toabesök". Detta resulterade i att han hellre ville bo hos sin mamma i en månads tid. 

    Hemma hos sin mamma sover han i hennes säng varenda natt. (vi har ingen vidare kontakt med henne pga många skäl)

    Nu vågar inte min sambo be honom sova själv. För då "får han inte träffa honom". Samtidigt anser jag att han inte kan fortsätta på detta viset eftersom han är så pass gammal.

    Några förslag på vad man kan göra vore inte dumt =)  ?? 

    Tack på förhand!
     

  • Svar på tråden Barn på 12 år som inte kan sova själv!
  • viseversa
    MommyOf2 skrev 2012-03-09 15:51:28 följande:
    Men gud! Har inga ord...
    Men tror att kominisera med mamman som tillåter beteendet är ett måste.
    Ha ha tänkte samma sak när jag läste tråden. Vet inte vad jag ska skriva. Det ÄR INTE normalt med en 12 åring som inte klarar av att sova själv.
  • SIN74

    Har det alltid varit så här eller har något utlöst detta?
    Låter som att han verkligen behöver denna närhet.
    Är det likadant i andra situationer? När han ska iväg själv eller så?

    Jag skulle ta hjälp av kuratorn på skolan. Kanske kan det vara skönt att
    få prata av sig om detta med en utomstående.

  • zygoma girl

    Ser han det själv som ett problem? Vill han aldrig sova över hos kompisar, hos farmor, läger? Hur gör han på skolresor?

    Det torde vara ovanligt att 12-åringar ligger i sängen och gnäller men om det inte går att resonera med honom (vilket bode gå i den åldern!) så är det kanske en tröst att det är än mer sällsynt att 15-åriga grabbar vill sova med mamma eller pappa...

    Jag tycker ni verkar ha gjort vad ni kan för att fixa till hans rum. Kan man tänka sig en övergångslösning där han gradvis flyttar in på sitt rum (jag spånar bara). Typ, somna på madrass i vardagsrummet, sedan i hallen och så närmare o närmare sitt rum.

    Ni måste finna orsaken till varför han inte vill sova själv och hjälpa honom komma över det. Men några handfasta tips har jag itne tyvärr.

  • Volvo

    Hej igen,...

    Mamman tycker nog inte det är så roligt att sova själv heller så tyvärr har vi nog inget där att hämta. Hon ser lite mer till sitt eget än för hans skull. :-/

    Han kan sova med/hos komisar, oftast. 

    Det har alltid vait såhär tydligen. Men nu ligger han iaf på en madrass på golvet. Tidigare har han vägrat det osså.

    Jag har bett min sambo att fråga honom vad han är rädd för men han får inga riktiga svar. Och min sambo tycker det är jobbigt att prata med honom, för att sonen känner sig "trängd/hotad"....

    Jag försöker ha förståelse för detta och inte lägga mig i... Men eftersom min dotter sovit själv sedan hon var 2 mån utan gnäll ( haft tur) så tycker jag det känns märkligt ändå att det kan bli såhär... Samt att jag inte ser slutet på det.. :(

    Tog upp det med min sambo att han kunde prata med kurator, men det uppskattades inte!! ... 

  • Volvo
    zygoma girl skrev 2012-03-09 15:58:45 följande:
    Ser han det själv som ett problem? Vill han aldrig sova över hos kompisar, hos farmor, läger? Hur gör han på skolresor?

    Det torde vara ovanligt att 12-åringar ligger i sängen och gnäller men om det inte går att resonera med honom (vilket bode gå i den åldern!) så är det kanske en tröst att det är än mer sällsynt att 15-åriga grabbar vill sova med mamma eller pappa...

    Jag tycker ni verkar ha gjort vad ni kan för att fixa till hans rum. Kan man tänka sig en övergångslösning där han gradvis flyttar in på sitt rum (jag spånar bara). Typ, somna på madrass i vardagsrummet, sedan i hallen och så närmare o närmare sitt rum.

    Ni måste finna orsaken till varför han inte vill sova själv och hjälpa honom komma över det. Men några handfasta tips har jag itne tyvärr.
    Om han somnar i vardagrummet ber han sin pappa at: Du får INTE lämna mig om du lägget dig??? LOVA???? LOVAR DU??? så ... tja... vi har varit inne på ngt sådant osså...
  • SIN74

    Förstå reaktionen om kuratorn men de är faktiskt mycket duktiga på att läsa av vad som ligger bakom och hjälpa barnet att få den självkänsla de behöver.
    Kanske var separationen mellan föräldrarna riktigt tuff och gav någon form av separationsångest?

    Grabben är så stor att han om han själv vill kan uppsöka kuratorn på egen hand. Kanske finns det annan vuxen att ty sig till. Farmor och farfar?

  • MommyOf2

    Ja, kurrator låter som en riktigt bra idee. Inte normalt eller bra (fast jag kan inte sätta fingret på vad som kan vara dåligt) att sova med sina föräldrar vid den åldern.
    Att man vill krypa in hos dom på morronen eller kvällen och gosa lite kan vara ok men att man Måste sova där är inte ok.
    Nåt måste ju ligga bakom det hela.

  • adiscobloodbath

    Min svägerska är 17 år och har sovit tillsammans med sin mamma till nu i vinter då svärmor har "avvänjt" henne genom att gradvis låta henne somna ensam. I höst låg svärmor på sjukhus i 6 veckor och då kunde dottern sova själv, med tv och lampor på, så vet inte varför hon gick tillbaka till att sova med sin mamma efter det. Tror det lätt kan bli så att både mamman och barnet blir beroende av att sova ihop om, som i den här situationen, mamman är ensamstående. Både mamman och pappan måste vara med på att avvänja barnet annars kommer det ta lång tid :-/

Svar på tråden Barn på 12 år som inte kan sova själv!