Någon som INTE fått biverkningar av Noskapin/Nipaxon
Har sedan i onsdags haft hög feber, huvudvärk och torrhosta/rethosta. Med andra ord förkylningsinfluensa.
Har inte blivit mycket till sömn de senaste nätterna.
Var på vårdcentralen idag och fick Mollipect utskrivet. Jag kan inte förstå varför för jag lider inte av slemhosta, utan rethosta!! Hon tyckte att jag skulle fortsätta hosta för att bli av med viruset..
Har detta funkat på någon??
Fick en ask noskapin av svärmor som legat sjuk i exakt samma för 2 veckor sedan. Hon fick inga biverkningar men jag har läst mycket om att många tycks få extrema kramper av dessa tabletterna. Det står även i bipacksedeln:
Hos vissa personer kan noskapin ge upphov till intensiva buk/bröstsmärtor ½-4 timmar efter intag. Smärtorna går över av sig själv efter 1-3 timmar.
Har googlat runt på nätet och de flesta tycks drabbas av just dessa magsmärtorna. Vette katten om jag vågar mig på att ta en, har en 3årig dotter och en 1-månads son att ta hand om.
Så nu undrar jag, bör jag hålla mig till mollipecten? Eller ska jag prova en nipaxontablett? Någon som klarat sig ifrån biverkningar?
Vad kan man annars göra för att lindra denna förbannade rethostan? Hinkar te redan men det hjälper inte...