• Pillowcase

Någon som INTE fått biverkningar av Noskapin/Nipaxon

Har sedan i onsdags haft hög feber, huvudvärk och torrhosta/rethosta. Med andra ord förkylningsinfluensa.
    Har inte blivit mycket till sömn de senaste nätterna.

Var på vårdcentralen idag och fick Mollipect utskrivet. Jag kan inte förstå varför för jag lider inte av slemhosta, utan rethosta!! Hon tyckte att jag skulle fortsätta hosta för att bli av med viruset..
    Har detta funkat på någon??

Fick en ask noskapin av svärmor som legat sjuk i exakt samma för 2 veckor sedan. Hon fick inga biverkningar men jag har läst mycket om att många tycks få extrema kramper av dessa tabletterna. Det står även i bipacksedeln:

Hos vissa personer kan noskapin ge upphov till intensiva buk/bröstsmärtor ½-4 timmar efter intag. Smärtorna går över av sig själv efter 1-3 timmar.

Har googlat runt på nätet och de flesta tycks drabbas av just dessa magsmärtorna. Vette katten om jag vågar mig på att ta en, har en 3årig dotter och en 1-månads son att ta hand om.

Så nu undrar jag, bör jag hålla mig till mollipecten? Eller ska jag prova en nipaxontablett? Någon som klarat sig ifrån biverkningar?

Vad kan man annars göra för att lindra denna förbannade rethostan? Hinkar te redan men det hjälper inte...

• Svar på tråden Någon som INTE fått biverkningar av Noskapin/Nipaxon
  • Themis

Fick Noskapin när jag var barn, har aldrig fått några biverkningar av det vad jag vet...

När jag har bigtime bihålestrul kör jag på Mollipect dagtid för att tillåta hostan och få ut slem, och Cocillana Etyfin på natten för att stänga ner hostreflexen så jag får sova.

Annars hinkar jag också te, och om det är bakteriellt så sköljer jag med Listerine varannan timme, det dödar av en halsfluss om man är envis.

Full frontal nerdity.
  • Floff

Har käkat noskapin ett par gånger det senaste året och aldrig fått någon biverkning.

• Lottizen73

Usch jag får anafylaktiska chocker av noskapin tig tre gånger tills läkarna kom på att det var det som jag reagerade på. Mun dotter får magkramper så starka att hon ville åka på akuten - så här gäller mollipect, Cocillana-Etyfin (vuxna) eller Lepheton-desentol (barn).

• Pillowcase

Min hosta har bara blivit värre.... Ska ringa upp dom igen på måndag o be om att få cocilana utskrivet

• Schweppes

Aldrig fått besvär. Men klart googlar du kommer det ju såklart upp massa som fått besvär bara för det skrivs ut på nätet. Men jag tror inte det är jättevanligt. Självklart tål inte alla personer alla mediciner och biverkningar finns alltid.

• qatteriin

Varken jag eller maken, eller nån annan i familjen, har fått några biverkningar av Noskapin. Har en bekant som fått sådana magkramper, men det är den enda. Han beskrev dem som plågsamma, så att han inte kunde sova, men inte handikappande. Noskapinet var min bästa vän i somras när jag hade rethosta i åtta veckor.

• Coyote

Varken jag eller maken har fått några som helst biverkningar av Noskapin.

• Ollibolli

Jag köpte Nipaxon för ett par månader sedan mot min hosta. Jag blev så dålig efter ett par timmar så jag fick åka in till akuten. Visste inte varför jag hade så ont. Ont i hela buken, och bak i ryggen och upp i lungorna på något sätt. Fy fan vad ont jag hade. Höll väl i sig i ca 2 timmar. Sedan kom jag ihåg att jag läst på bipacksedeln att man kan få dessa biverkningar. 

• Månstenen
    Jag provade denna medicin för första gången igår. Har haft extrem hosta några dagar och trodde ett tag att jag skulle hosta ut mina lungor
    Har förmodligen även knäckt något revben av hosta - inte skönt!
    Inte sovit på två nätter pga hostan.
    För att kunna sova åkte jag till apoteket igår och köpte denna hostmedicin. Tog den cirka en timme före sovdags, men låg då redan i sängen, kl. 21. Efter cirka en halvtimme avtog hostan. Sedan somnade jag och sov till cirka kl. 3 av att jag åter hostade. Tog ytterligare en tablett, och åter efter cirka en halvtimme somnade jag om och sov till morgonen. För mig har denna medicin gjort underverk. Känner inga biverkningar så långt. Men om man får biverkningar kanske man ska prova något annat.
Svar på tråden Någon som INTE fått biverkningar av Noskapin/Nipaxon