• principisessan

Kissa i säng/på mattor efter sterilisering normalt?

Vår katt blev steriliserad för ca 24 timmar sedan, hon har innan hon blev steriliserad pinkat ett par gånger i våra sänger och på en matta, vilka vi tvättat förstås. 
    Nu ca 1 dygn efter steriliseringen så pinkade hon på samma matta igen nästan omgående efter att jag lagt den på golvet igen.
    Bör jag vara orolig, är det här normalt? Hon väljer ju våra sängar och en specifik matta och som tur är inte soffan. Men då vi har en sovalkov så kan vi ju inte stänga till heller. Samtidigt blir jag ju såklart orolig för hur det kommer att vara senare.. är det här normalt? brukar katter pinka inne efter sterilisering också?
    eller tror ni att vi antagligen måste köpa helt nya täcken och matta, vilket såklart kostar en slant, så det är ju inte helst det första jag försöker med.. jag vill ju inte testa det "för tidigt" och få dem nerkissade också.  

• Svar på tråden Kissa i säng/på mattor efter sterilisering normalt?
  • Parcae

Är hon kastrerad eller steriliserad? En sterilisering kan ibland innebära att löpbeteendet finns kvar och då fortsätter många katter att kissa överallt.

Hur gammal är hon? Om hon är lite äldre och har en lång historia av att ha kissat inne så kan det vara lite svårt att bli av med beteendet även efter en kastrering.

• principisessan
    Parcae skrev 2012-03-09 18:52:54 följande:
    Är hon kastrerad eller steriliserad? En sterilisering kan ibland innebära att löpbeteendet finns kvar och då fortsätter många katter att kissa överallt.

Hur gammal är hon? Om hon är lite äldre och har en lång historia av att ha kissat inne så kan det vara lite svårt att bli av med beteendet även efter en kastrering.
    hon är 9-10 månader, började pinka inne för typ 1,5 veckor sedan och vi ringde och bokade tid direkt men det var ju en viss väntetid. Faktum är att jag vet inte vilket ingrepp de gjorde. Det kostade 900 kr och hon har ett snitt på magen som är igensytt. <står inget på kvittot heller utan min sambo var iväg med henne och minns inte vad de kallade operationen.. får väl ringa på måndag och fråga

• Sinne12

Med största sannolikhet är hon kastrerad. Då tar man bort hela livmodern och allt. Då försvinner könsdriften.
    Vid sterilisering skär man bara av äggledarna, dvs katten är steril men har all könsdrift kvar. Dvs den kommer fortfarande att löpa osv.

Idag steriliseras i princip inga katter, då det inte finns någon egentlig vinst att ta bort bara fertiliteten men inte könsdrift. 900 kr är en rimlig kostnad att sterilisera en honkatt om det är drive/rabatter, eller en liten klinik. Och de får ett långt ärr på magen då (det kanske de får av sterilisering med, jag vet inte, men som sagt sterilisering förekommer knappt alls idag)

Ge katten lite tid, det tar ett tag innan könshormonerna går ur, och kan ta ännu längre tid innan ett lite invant beteende går ur. De kan få lite problem hålla sig närmast efter narkos osv med, och kan även känna sig lite otrygga och "förvirrade" (som folk mao).

Så ge henne lite tid, försök ta bort matta + täcke ett tag, lägg inte tillbaka det när ni tvättat det. Så låt golvet vara bart, låt sängen vara utan täcke (täck sängen med plast eller något eller plastad frotte så hon inte pinkar ner madrassen OM hon pinkar där igen). Eller om rummet är stort nog/sängen liten nog, ställ sängen på högkant på dagarna.

Finns ingen matta att kissa på där det brukar kan det räcka för att bryta beteendet ihop med kastreringen.

• Parcae
    principisessan skrev 2012-03-09 18:55:36 följande:
    hon är 9-10 månader, började pinka inne för typ 1,5 veckor sedan och vi ringde och bokade tid direkt men det var ju en viss väntetid. Faktum är att jag vet inte vilket ingrepp de gjorde. Det kostade 900 kr och hon har ett snitt på magen som är igensytt. <står inget på kvittot heller utan min sambo var iväg med henne och minns inte vad de kallade operationen.. får väl ringa på måndag och fråga
    Då låter det ju ändå som att ni var snabba med ingreppet.
    Låt bli att lägga tillbaka mattan och se om hon låter bli att kissa. Sängarna blir ju lite svårare, det kan hjälpa att byta täcke men det är ju ingen garanti.
  • principisessan

ok, ja nu tvättar jag sängkläderna med en skvätt citron i tvätten så att hon inte ska förhoppningsvis känna lukten av urin. Så vi får väl se om det går över. Vill bara kolla läget med er andra innan jag börjar köpa nya täcken eller medel som ska hjälpa osv.. det har ju trots allt bara gått en dag. 

• Sinne12

Lägg inte tillbaka de sängkläderna utan ha hellre inga sängkläder eller ta andra (om det är lakan etc, madrasser är ju svårare)

Katter är lite knepiga så, de kan kissa just FÖR ATT något luktar citron/annat. Hundar är lättare, men katter kan pinka över just våra doftdöljarförsök.

Ang tvätt så ÄTTIKA tar effektivt bort lukt, utan att lämna lukt. Kör en tvätt med rejält med ättika efter en vanlig tvättmedelstvätt. Inget sköljmedel etc, bara en - två dl REN ättika och ett vanligt program. Det luktar ättika när det kommer ut, men när det torkat är ättikan borta. Och lukten. (Man kan använda det när svettlukt satt sig fast i kläderna t ex) Så det är värt att prova på t ex madrasser osv.

Men som sagt, katter är ofta hemskt knepiga med när vi människor använder lukt för att försöka dölja kattkisslukt, och kan pinka pga citronlukten/annan döljarlukt.

Jag hade parfymerad sand i kattlådan förr. Katterna kissade lika glatt - och stod på led för att revirpinka in lådan när den var nybytt..

• principisessan

ok, jag har hört att just citron ska få katten att undvika eftersom de inte gillar den doften, att man tex inte ska tvätta rent kattlådan med citrondoftande medel .

• Sinne12

Det kan funka, men det kan lika gärna slå fel. Ibland undrar jag om katter har fel på luktsinnet ;)

Men du kan ju kolla hur mycket citrondoft det är kvar när tvätten är torr =)

• nemo1

Ta bort mattan en vecka eller två för att få bort beteendet. Stäng dörren till sovrummet några dagar så hon inte har möjlighet att kissa där. Tvätta sakerna hon kissat på med en skvätt ytdesinfektion i tvättmedelsfacket annars känner hon lukten, det hjälper inte med citron. Spriten "äter upp" lukten. Det tar några dagar innan hormonerna går ur kroppen. 

• principisessan

det har faktiskt gått över :) skönt! 
    nu är kissen sitt vanliga jag igen 

• nemo1

Det är därför jag förespråkar tidig kastrering, alltså vid sex månaders ålder och ej senare. Då slipper man att dom hinner börja pinka runt och som för en del är det beteendet svårt att få bort.

• ForReal
    nemo1 skrev 2012-03-14 21:29:39 följande:
    Det är därför jag förespråkar tidig kastrering, alltså vid sex månaders ålder och ej senare. Då slipper man att dom hinner börja pinka runt och som för en del är det beteendet svårt att få bort.

Håller helt med. Det är guld värt om de inte hinner börja markera inne för det är nog en av de vanligaste och svåraste problemen att bli av med.

Vad skönt TS att allt är som "det ska"! :)

• Marie-anne

när jag kasterade mina katter fick jag ändå ge dem en p-spruta efter ett tag, den ena två, men sedan tystnade dom och den enda gången den pinkade på fel ställe var hon sjuk

• principisessan

ja, det har funkar bra. Dock idag så pinkade hon i den kattbur som hon satt i när hon var till veterinären. Hade tagit bort överdelen på den som en "säng" för att ha då när hon var lite hängig.. men nu rätt vad det var så pinkade hon där. Så ja, kansek fick hon bara hjärnsläpp och fick för sig att det var en kattlåda. .får se om det händer fler gånger.. hoppas ju inte det dårå...

Svar på tråden Kissa i säng/på mattor efter sterilisering normalt?