• Periskåpet

När är man för gammal för sex?

Jag ställer här en öppen fråga. Allt sedan vi onekligen åldras olika även på det här sättet. Men hur är förhållandet beträffande könen? Åldras kvinnor generellt fortare än män på såhär vis dvs. tröttnar på sex?  Eller hur ligger det till egentligen? För vad man kan läsa om +40 kvinnor är mycket förvirrande. Allt sedan vissa kan ha tröttnat totalt på sex. Medan andra känner en sexuell hunger som aldrig förr då. Men hur ligger det egentligen till? Måste egentligen sexlivet sluta så definitivt som det onekligen tycks göra för många kvinnor? Vad bygger på fakta och vad bygger på fördomar egentligen? Kan det verkligen vara en så stor skillnad mellan kvinnor och kvinnor? Vad är sant egentligen?

• Svar på tråden När är man för gammal för sex?
  • sexologen

Hej!

Allt som rör sexualiteten är mycket förknippat till individer och vi ser stora individuella skillnader snarare än skillnader mellan könen. Att känna lust och vilja ha sex är något som vi människor aldrig blir för gamla för, även om vissa sjukdomar och ålderskrämpor tyvärr kan försvåra detta för oss. Men många "hinder" går att överbrygga med adekvat hjälp.

Jag hoppas och tror att fördomar inte ska spela någon roll för hur mycket lust kvinnor och män vill visa och ge hela livet ut.

Hälsningar
    Sara Dahlin    

• Periskåpet
    sexologen skrev 2012-04-01 08:29:23 följande:
    Hej!

Allt som rör sexualiteten är mycket förknippat till individer och vi ser stora individuella skillnader snarare än skillnader mellan könen. Att känna lust och vilja ha sex är något som vi människor aldrig blir för gamla för, även om vissa sjukdomar och ålderskrämpor tyvärr kan försvåra detta för oss. Men många "hinder" går att överbrygga med adekvat hjälp.

Jag hoppas och tror att fördomar inte ska spela någon roll för hur mycket lust kvinnor och män vill visa och ge hela livet ut.

Hälsningar
    Sara Dahlin    

Hjärtligt tack för ditt svar. Men vad ska man göra då. Om nu man känner att den åldergruppens kvinnor som man själv tillhör. Inte vill förstå min situation såsom den oerfarne man jag trots allt ännu är. För jag har minsann inte bett om att hamna i min situation jag är. Där jag å andra sidan visst kan jag förstå att de både kan ha fått andra värderingar mm än mig. Och som kanske både har vuxna barn och barnbarn. Men hur ska jag göra för att bli förstådd? För detta med att vara närmast oskuld i min ålder. Är ingalunda något som gör mig speciellt attraktiv i kvinnors ögon.

Svar på tråden När är man för gammal för sex?