• Vintertid

4,5 månaders bebis med väldigt löst, grönt och slemmigt bajs. Orsaker?

Hej!

Vår 4,5 månaders bebis har för två dagar sedan börjat bajsa flera gånger om dagen och då har det varit väldigt rinnigt, grönt, slemmigt och nästan skummigt. Jag helammar och äter en del mjölkprodukter, då h*n inte har reagerat på det tidigare. Efter nästan varje amningstillfälle pruttar h*n mycket och det kommer även en del bajs, med konsistensen jag nämnde tidigare. Har provat ringa 1177, men det kändes inte som att vi fick så mycket hjälp därifrån.

Någon som tror sig veta vad detta beror på? Väldigt tacksam för tips och hjälp.

• Svar på tråden 4,5 månaders bebis med väldigt löst, grönt och slemmigt bajs. Orsaker?
  • Vintertid

Kan tillägga att h*n inte verkar sjuk på annat sätt, ingen förkylning eller något annat vad vi vet och h*n beter sig som vanligt, förutom att h*n kanske är aningen gnälligare vid amning.. 

• dealinda

kanske tänder påväg?? om du misstänker någon födoämnesallergi kan du ju testa att utesluta det från din kost några dagar och se om det blir bättre! har dock för mig att min son hade samma, minns dock inte i vilken ålder, men det gick bort av sig själv!

• krompa

Färgen är pga något du ätit, slem och skum är vanligt vid förkylning och magsjuka hos barn.
    Min tös blev likadan när övriga familjen fick influensan...

• Vintertid

maddis88: Jo har faktiskt funderat lite på om det kunde vara så, värt att kolla upp.. Tack.

• Vintertid

Nja h*n har inte varit förkyld vad vi har märkt, men h*n kan ju ha varit det ändå iofs.. 
    Jag fyllde nämligen år nyligen och det var efter att jag hade ätit en del glass och jag ammade som h*n började få problem, men det behöver ju iofs inte ha ett samband för det. Har ju som sagt ätit en del mjölkprodukter tidigare utan att h*n reagerat på saken..

Tack för alla svar hittills.   

• Giraff

Är bajset som skum beror det med stor sannolikhet på att barnet svalt luft. Antingen har barnet fel tag, eller så är din utdrivningsreflex boven (kan hända tex i en period där man börjar amma mer sällan, medan brösten ställer om sig). 

Du kan exempelvis pumpa ur lite själv innan du ammar, eller ta bort bebisen från tutten precis när utdrivningen kommit igång så det värsta mjölksprutet inte hamnar i bebisen.

Du kan ge minifom tills det lugnar ner sig också!

• Vintertid
    Giraff skrev 2012-03-09 22:02:11 följande:
    Är bajset som skum beror det med stor sannolikhet på att barnet svalt luft. Antingen har barnet fel tag, eller så är din utdrivningsreflex boven (kan hända tex i en period där man börjar amma mer sällan, medan brösten ställer om sig). 

Du kan exempelvis pumpa ur lite själv innan du ammar, eller ta bort bebisen från tutten precis när utdrivningen kommit igång så det värsta mjölksprutet inte hamnar i bebisen.

Du kan ge minifom tills det lugnar ner sig också!

Hmm h*n har visserligen börjat amma mycket snabbare nu än tidigare då h*n kunde amma i upp till en timme och pga det kanske sväljer mer luft eller ibland har lite felaktigt tag (om h*n blir alldeles för ivrig), men själva bajsproblemet har inte uppstått förrän för tre dagar sen - tänker att det borde ha visat sig tidigare om det är pga fel tag eller mycket luft. Amma mer sällan kan jag inte heller säga att jag gör.. Ska dock prova dina tips iaf..
  • Vintertid

Kan ju tilläggas att h*n har börjat bli mer och mer orolig i hela kroppen och vaknar hela tiden på nätterna för att amma, men samtidigt vill h*n inte ha bröstet eller nappen efter ett tag - som att h*n inte får tillräcklig ro för att kunna somna om när h*n vaknar.. H*n är också rätt gnällig och vaknar och skriker om vartannat. Har försökt kolla i munnen om jag kunde se något tecken på tänder där, men såg inget.. Kan ju kanske komma snart ändå iofs, om det nu är det.

Någon som känner igen det hela och kan komma med fler tips på vad det kan bero på och vad man kan göra åt det? 

• Höst13

Kom det tänder? Eller var det något annat?! Gick det över? Min bebis har lika och är precis som du skrev att din var, orolig om nötterna och vaknar mycket i h har svårt att somna om och komma till ro. (Kastade för längesen för att du ska minnas hur det gick...) :)

• Höst13

Nätterna! (Inte nötterna) Kanske! (Inte kastade ) Auto corrector!! :(

• glassen

Jag fick lära mig att bajset blev grönt när det gick för snabbt genom tarmarna, dvs näringen togs inte upp ordentligt. Fast det jag minns att min son ofta ammade grönt när han hade en infektion i kroppen. BVC sade att det blev grönt om man ätit spenat, men det har du väl knappast gjort i flera dagar.

Svar på tråden 4,5 månaders bebis med väldigt löst, grönt och slemmigt bajs. Orsaker?