• Anonym (ledsen)

Chef vägrar sjukskriva, stämma eller inte?

Drar storyn kort, Fick 2007 en dotter som under sitt första levnadsår fick en väldigt svår sjukdom. det uppkom en månad innan jag skulle återgå i tjänst att det var så pass allvarligt. 
    Sedan dess har jag vart hemma med henne med intygen "vård av allvarligt sjukt barn" och det har strulats en massa med min chef som jag antar vill att jag ska säga upp mig.

I oktober förra året fick jag veta att dottern mådde så pass att hon ska få börja på förskola och inskolning med assistent startade redan i december.
    Jag meddelade chefen detta och bad om möte för att diskutera en återgång vilket aldrig skedde meddelade samtidigt att jag riktade in mig på att återgå i tjänst från januari.

Under julen blev jag väldigt dålig en kombo av psykiskt och fysiskt inte så konstigt att man rasar ihop efter att ha levt med ett svårt sjukt barn och sen lättar allt.
    alla sjukintygen skickades till arbetsgivaren och till försäkringskassan.
    Jag är fortfarande sjukskriven och lär vara det fram till och med minst april. vilket jag meddelat min chef. 
    FK har meddelat att min chef INTE har anmält till dem att jag är sjukskriven vilket gör att jag står helt utan inkomst förutom UH och BB och jag har alltså stått utan jan feb och nu ev. i mars med. 

Jag har fått låna pengar av min syster för att klara av att betala dotterns mediciner, mat och vesentliga räkningar som jag inte kunnat få uppskov på och nu även för att köpa hennes födelsedags presenter (hon fyller på söndag).
    Denna situation gör inte att jag mår bättre!! 
    Nu i slutet av månaden är de tveksamt om jag kommer kunna låna mer pengar för att gå runt.

Min chef anser sig inte ha skyldigheten att betala ut sjukpenning till mig, och inte heller att godkänna mig sjuk då jag rent tekniskt inte har återgått i tjänst. dessutom motiveras det med att "du har inte anmält hur många % du tänkt återgå till".
    Jag 'är anställd 100% men har sagt att EVENTUELLT måste jag gå ner i tid men då kommer jag ha sjukintyg som styrker det.
    chefen vägrar att själv kontakta FK och kolla reglerna. 

FK säger sälja att jag har rätt. Min chef ska sjukanmäla mig och det ska baseras på dem kontrakt vi har alltså 100% tjänst. dessutom har ju jag fått ut baserat på 100% under tiden jag har haft TFP uppgifter som min arbetsgivare gett FK.
    om inte min chef sjukskriver mig säger FK att "vi sjukskriver och börjar betala ut din SP dock förlorar du om 2 första veckorna tillsvidare för dom kan vi inte gå in med. Sen kommer vi att stämma din arbetsgivare"

Jag kan inte stå utan pengar. Men att stämma sin chef? tanken är ju från min sida att kunna återgå. Jag kommer ju bli mer hatad om jag dessutom stämmer min arbetsplats. då lär jag väl få sparken också?

Hur fan gör man? Dom på försäkringskassan tyckte att jag skulle säga "stäm henne" redan idag men fram till onsdag så borde jag hinna få allt klart så jag kan få utbetalat i slutet av månaden. 
    Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Chef vägrar sjukskriva, stämma eller inte?
  • Anonym

Jag hade ringt chefen och meddelat vad FK rekommenderar och sagt att "så långt ska vi väl ändå inte behöva gå".

• Anonym

Gå med i facket och få hjälp där

• Anonym (.)
    Anonym skrev 2012-03-09 23:09:35 följande:
    Jag hade ringt chefen och meddelat vad FK rekommenderar och sagt att "så långt ska vi väl ändå inte behöva gå".
  • Anonym (Hjälpande hand)

Hej!

Jag jobbar som sjukpenningshandläggare på FK.

Jag vill att du ringer till Försäkringskassans kundcenter och begär att få göra en egen sjukanmälan eftersom din arbetsgivare nu undvikit att göra detta under så pass lång tid (arbetsgivaren är skyldig att göra sjukanmälan till FK innan dag 21 i den anställdes sjukperiod).  Du ska även begära att få hem "ansökan om sjukpenning vid tvist om sjuklön" (tror jag en heter), blanketten används inte så flitigt men den är till för just sådana situationer som din.

FK kommer då att göra en bedömning av ditt ärende och om FK godkänner din sjukperiod från första sjukdagen så kommer du att få sjukpenning/sjuklön utbetalt från FK för dag 1-14 i din sjukperiod (den ersättning som din arbetsgivare egentligen skulle ha betalat).
    FK kommer sedan i sin tur att kräva pengar av din arbetsgivare, detta behöver inte du göra själv.

Jag förstår att du är rädd för att din tvist med arbetsgivaren ska trappas upp och att det ska "ta hus i helvete." Där kan jag tyvärr inte ge dig något annat tips än att säga - Om du är ansluten till facket så ska du självklart vända dig dit och om du inte är ansluten så är det god tid att ansöka om medlemsskap nu.

Jag håller tummarna för dig! Kram

• Tjenixen
    Anonym (Hjälpande hand) skrev 2012-03-11 00:50:13 följande:
    Hej!

Jag jobbar som sjukpenningshandläggare på FK.

Jag vill att du ringer till Försäkringskassans kundcenter och begär att få göra en egen sjukanmälan eftersom din arbetsgivare nu undvikit att göra detta under så pass lång tid (arbetsgivaren är skyldig att göra sjukanmälan till FK innan dag 21 i den anställdes sjukperiod).  Du ska även begära att få hem "ansökan om sjukpenning vid tvist om sjuklön" (tror jag en heter), blanketten används inte så flitigt men den är till för just sådana situationer som din.

FK kommer då att göra en bedömning av ditt ärende och om FK godkänner din sjukperiod från första sjukdagen så kommer du att få sjukpenning/sjuklön utbetalt från FK för dag 1-14 i din sjukperiod (den ersättning som din arbetsgivare egentligen skulle ha betalat).
    FK kommer sedan i sin tur att kräva pengar av din arbetsgivare, detta behöver inte du göra själv.

Jag förstår att du är rädd för att din tvist med arbetsgivaren ska trappas upp och att det ska "ta hus i helvete." Där kan jag tyvärr inte ge dig något annat tips än att säga - Om du är ansluten till facket så ska du självklart vända dig dit och om du inte är ansluten så är det god tid att ansöka om medlemsskap nu.

Jag håller tummarna för dig! Kram

Helt klart bästa svaret.. Sedan om du inte redan är med i facket tycker jag du ska gå med i det och är du medlem så ring dom. Är du redan inte medlem så kan du ju räkna med att din arbetsgivare kommer fortsätta göra saker jobbigt för dig så facket kan hjälpa dig och du kan få stöd där.
  • Anonym (ledsen)
    Tack, precis så här har FK svarat mig när jag har ringt till ert kundcenter. dom har kollat på mitt hela ärende även nån "högre uppsatt chef". dom har sagt att jag har rätt och att ni kommer hjälpa mig med sjukskrivningen och utbetalningar. dock så kommer jag tillsvidare att förlora dom första 14 dagarna innan tvisten är igång. 
    och dessvärre är det nog precis så här det kommer bli har fått svar av Chefen att dom inte under några som helst omständigheter ska betala ut sjukpenning eller anmäla mig sjuk till FK. jag har mer eller mindre bönat att dom ska ringa till er och kolla upp med er vad deras skylldigheter är men nej. det vill dom inte.

om jag ringer till er i morgon eller på tisdag och ber om hjälp visst borde vi kunna komma igång med utbetalningar till slutet av denna månad? och jag borde väl få då för all tid jag varit sjukskriven med intyg -14 dagar? eller får jag från den dagen ni sjukskriver mig och mister alla dessa andra dagar?

inte nog med att man är sjuk och mår dåligt så ska detta ställa till det!

jag har gått med i facket igen nu, hur länge ska man ha vart medlem och när räknas man som medlem (först när man har betalat första kostnaden eller direkt?) alltså när kan jag begära hjälp av dom med?

• Tjenixen

Du är medlem från dagen du ringde och gick med.. Det är nog ganska vist i ditt fall och vara fackansluten om dom kommer krångla (inte för att jag önskar dig krångel men din arbetsgivare verkar krånglig)

• Anonym (ledsen)
    Anonym skrev 2012-03-09 23:09:35 följande:
    det är väl ändå självklart att jag har kontaktat min chef!!
    Anonym (ledsen) skrev 2012-03-11 13:31:09 följande:
    Tack, precis så här har FK svarat mig när jag har ringt till ert kundcenter. dom har kollat på mitt hela ärende även nån "högre uppsatt chef". dom har sagt att jag har rätt och att ni kommer hjälpa mig med sjukskrivningen och utbetalningar. dock så kommer jag tillsvidare att förlora dom första 14 dagarna innan tvisten är igång. 
    och dessvärre är det nog precis så här det kommer bli har fått svar av Chefen att dom inte under några som helst omständigheter ska betala ut sjukpenning eller anmäla mig sjuk till FK. jag har mer eller mindre bönat att dom ska ringa till er och kolla upp med er vad deras skylldigheter är men nej. det vill dom inte.

om jag ringer till er i morgon eller på tisdag och ber om hjälp visst borde vi kunna komma igång med utbetalningar till slutet av denna månad? och jag borde väl få då för all tid jag varit sjukskriven med intyg -14 dagar? eller får jag från den dagen ni sjukskriver mig och mister alla dessa andra dagar?

inte nog med att man är sjuk och mår dåligt så ska detta ställa till det!

jag har gått med i facket igen nu, hur länge ska man ha vart medlem och när räknas man som medlem (först när man har betalat första kostnaden eller direkt?) alltså när kan jag begära hjälp av dom med?
    Hej!

Eftersom jag inte har tittat på ditt ärende så kan jag inte svara på när eller om du kan förvänta dig en utbetalning i slutet på månaden. Normal handläggningstid är 30 dagar från det att du har skickat in din ansökan till FK.

Ditt ärende är inte enkelt och det är lättare att hjälpa dig om man har ditt ärende framför sig och samtidigt kan prata med dig i telefon så att man kan "stöta och blöta" tills du känner att du har fått all info du behöver.

Jag vill inte röra till det för mycket för dig och vill inte råka ge dig fel information så för att det ska bli så rätt som möjligt är det bättre om du ringer till FK och frågar alla frågor du har så ska du se att allting kommer att lösa sig till slut.

Kundcenter har öppet till 21.00 idag, tel: 0771-524 524 ring nu om du har tid :)
    Vardagar 08.00 - 21.00.
    lördagar 08.00-15.00
    Söndagar 15.00-21.00

Jag vill ju såklart hjälpa dig men det blir svårt att göra det här på Familjeliv.
  • Anonym (ledsen)

eftersom att jag inte fått tag på min chef i dag så ringde jag och försökte få hjälp av FK. dom svarar mig i dag att facket måste ha pratat med arbetsgivaren i första hand innan ni kan hjälpa till. Facket bad mig kontakta dom i morgon igen och meddelade att deras handläggningstid är ganska hög.
    Jag får på riktigt panik snart! jag har pratat med försörjningsstödet hos soc  om dom kan hjälpa mig men säger nej pga. att jag har rätt till sjukpenning.
    men jag får ju ingen sjukpenning av nån.....  

• MrsHughes

När det gäller tvist om sjuklön kan FK pröva tvisten ENDAST om den gäller om arbetsförmågan är nedsatt, nedsättningens omfattning eller om ett anställningsförhållande föreligger. Gäller tvisten något annat som t ex att arbetsgivaren vägrar göra sjukanmälan omfattas tvisten inte av sjuklönegarantin. Detta har många i telefonikundtjänsten inte koll på så innan du gör dig omaket att fylla i en ansökan, ring kundtjänst och be att få bli uppringd av en handläggare som jobbar med sjuklönegaranti. Det sitter i Stockholm ( och det har många på kundtjänst inte heller koll på...). Lycka till!

• Anonym (.)

Arbetsgivaren begår ett lagbrott om denne inte anmäler sjukdom inom 7 Kalenderdagar efter den första sjuklöneperioden på 14 dagar. Detta enligt sjuklönelagens 12 och 19 paragraf. I 19 paragrafen anges att arbetsgivare som ej fullgör sin anmälningsskyldighet skall dömas till böter.. Be din chef läsa dessa lagparagrafer.. www.notisum.se/rnp/sls/lag/19911047.htm

Anonym (.) skrev 2012-03-13 00:22:51 följande:
    Arbetsgivaren begår ett lagbrott om denne inte anmäler sjukdom inom 7 Kalenderdagar efter den första sjuklöneperioden på 14 dagar. Detta enligt sjuklönelagens 12 och 19 paragraf. I 19 paragrafen anges att arbetsgivare som ej fullgör sin anmälningsskyldighet skall dömas till böter.. Be din chef läsa dessa lagparagrafer.. www.notisum.se/rnp/sls/lag/19911047.htm
    Gilla!
  • Sinne12
    Tjenixen skrev 2012-03-11 13:33:12 följande:
    Du är medlem från dagen du ringde och gick med.. Det är nog ganska vist i ditt fall och vara fackansluten om dom kommer krångla (inte för att jag önskar dig krångel men din arbetsgivare verkar krånglig)
    Kanske olika på olika fackförbund. Men mitt fack (kommunal) så är du medlen från första dagen i den månaden du anmälde dig. Dvs ringer man idag är man medlem from 1/3.
  • Anonym (*)
    Anonym (ledsen) skrev 2012-03-12 16:27:17 följande:
    Jag får på riktigt panik snart! jag har pratat med försörjningsstödet hos soc  om dom kan hjälpa mig men säger nej pga. att jag har rätt till sjukpenning.
    men jag får ju ingen sjukpenning av nån.....  
    Soc brukar kunna "låna ut" pengar om de vet att ersättning från FK är på väg men dröjer. Då skickar de samtidigt en framställan till FK där de begär att summan som de lånat ut till dig skall betalas tillbaka till dem direkt när din sjukpenning kommer. Då får du det eventuella överskottet till ditt konto och resten går direkt till socialnämden.
  • Chianti
    Sinne12 skrev 2012-03-13 11:27:56 följande:
    Kanske olika på olika fackförbund. Men mitt fack (kommunal) så är du medlen från första dagen i den månaden du anmälde dig. Dvs ringer man idag är man medlem from 1/3.
    Spelar ingen roll. De flesta fack kräver att man ska varit med innan tvisten uppstod. Annars skulle ju alla kunna skita i att betala till facket tills den dag en tvist uppstår, tror ni facken skulle överleva då?
    Facken tar inte i tvister som uppstått innan du blivit medlem.
    Sen gör de flesta undantag för ungdomar, men TS kan få svårt att få hjälp.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Sinne12
    Chianti skrev 2012-03-13 13:04:44 följande:
    Spelar ingen roll. De flesta fack kräver att man ska varit med innan tvisten uppstod. Annars skulle ju alla kunna skita i att betala till facket tills den dag en tvist uppstår, tror ni facken skulle överleva då?

Facken tar inte i tvister som uppstått innan du blivit medlem.

Sen gör de flesta undantag för ungdomar, men TS kan få svårt att få hjälp.

Kommunal resonerade inte så. Vilket positivt överraskade mig just pga det du också tog upp - att man kunde strunta i att gå med tills det blev problem och få hjälp ändå.

Men det kunde man alltså utan problem i kommunal i alla fall.
  • Anonym (ledsen)

jag blir inte alls klok på det här. Försäkringskassan svarar mig olika hela tiden. för bara minuter sedan va de en kille som svarade "öööh nääää vi hjälper aldrig till med sånt utan det ska din chef göra så ööööh aaah asså du får vänta tills dom har anmält dig sjuk"
    förklarade hela historian
    ööh asså som sagt vi kan inte hjälpa mig.

facket har kontaktat chefen som har meddelat hur lagarna ser ut osv. men har gett min chef till nästa vecka (!?) att göra denna anmälan.
    enligt fk har anmälan ännu inte gjorts.

mår så fruktansvärt dåligt speciellt som det sakta går upp för mig att jag förmodligen inte får pengar denna månad heller och på köpet blir jag väl av med mitt jobb med.

chefen har inte bara slutat svara på mina samtal utan nu även på mina mail. 

• MrsHughes

Ring till FK och kräv att få göra en egen sjukanmälan. De kan inte vägra att ta emot den.

Sen tycker jag att du ska be att få bli uppringd av en handläggare som jobbar med sjuklönegaranti. Det är inte säkert att du har rätt till det men det kan de bäst bedöma. De handläggarna sitter på Nationellt försäkringscenter (NFC) Stockholm Klara och det är de du ska prata med om problemen med sjuklön. Inte en sjukpenninghandläggare eller kundtjänsthandläggare.

Svar på tråden Chef vägrar sjukskriva, stämma eller inte?