Chef vägrar sjukskriva, stämma eller inte?
Drar storyn kort, Fick 2007 en dotter som under sitt första levnadsår fick en väldigt svår sjukdom. det uppkom en månad innan jag skulle återgå i tjänst att det var så pass allvarligt.
Sedan dess har jag vart hemma med henne med intygen "vård av allvarligt sjukt barn" och det har strulats en massa med min chef som jag antar vill att jag ska säga upp mig.
I oktober förra året fick jag veta att dottern mådde så pass att hon ska få börja på förskola och inskolning med assistent startade redan i december.
Jag meddelade chefen detta och bad om möte för att diskutera en återgång vilket aldrig skedde meddelade samtidigt att jag riktade in mig på att återgå i tjänst från januari.
Under julen blev jag väldigt dålig en kombo av psykiskt och fysiskt inte så konstigt att man rasar ihop efter att ha levt med ett svårt sjukt barn och sen lättar allt.
alla sjukintygen skickades till arbetsgivaren och till försäkringskassan.
Jag är fortfarande sjukskriven och lär vara det fram till och med minst april. vilket jag meddelat min chef.
FK har meddelat att min chef INTE har anmält till dem att jag är sjukskriven vilket gör att jag står helt utan inkomst förutom UH och BB och jag har alltså stått utan jan feb och nu ev. i mars med.
Jag har fått låna pengar av min syster för att klara av att betala dotterns mediciner, mat och vesentliga räkningar som jag inte kunnat få uppskov på och nu även för att köpa hennes födelsedags presenter (hon fyller på söndag).
Denna situation gör inte att jag mår bättre!!
Nu i slutet av månaden är de tveksamt om jag kommer kunna låna mer pengar för att gå runt.
Min chef anser sig inte ha skyldigheten att betala ut sjukpenning till mig, och inte heller att godkänna mig sjuk då jag rent tekniskt inte har återgått i tjänst. dessutom motiveras det med att "du har inte anmält hur många % du tänkt återgå till".
Jag 'är anställd 100% men har sagt att EVENTUELLT måste jag gå ner i tid men då kommer jag ha sjukintyg som styrker det.
chefen vägrar att själv kontakta FK och kolla reglerna.
FK säger sälja att jag har rätt. Min chef ska sjukanmäla mig och det ska baseras på dem kontrakt vi har alltså 100% tjänst. dessutom har ju jag fått ut baserat på 100% under tiden jag har haft TFP uppgifter som min arbetsgivare gett FK.
om inte min chef sjukskriver mig säger FK att "vi sjukskriver och börjar betala ut din SP dock förlorar du om 2 första veckorna tillsvidare för dom kan vi inte gå in med. Sen kommer vi att stämma din arbetsgivare"
Jag kan inte stå utan pengar. Men att stämma sin chef? tanken är ju från min sida att kunna återgå. Jag kommer ju bli mer hatad om jag dessutom stämmer min arbetsplats. då lär jag väl få sparken också?
Hur fan gör man? Dom på försäkringskassan tyckte att jag skulle säga "stäm henne" redan idag men fram till onsdag så borde jag hinna få allt klart så jag kan få utbetalat i slutet av månaden.
Vad hade ni gjort?