• Anonym

Översynt samma som långsynt?

Jag gick till optikern igår och fick reda på att jag är översynt. Är det samma som långsynthet?
    Optikern sa att jag måste börja med glasögon med plusstyrka. Jag har sfär +0,75 på höger öga och +0,50 på vänster. Jag frågade aldrig optikern igår, så vad innebär det? Någon kunnig här inne?

• Svar på tråden Översynt samma som långsynt?
  • sweasmamma

jag va översynt när jag va mindre ...då sa optikern att ögonen ansträngdes vid läsning och kolla tv....så man skulle ha glasögon för att låta ögat koppla av under läsning 

• Anonym (en närsynt)

Ja, det är samma. Kallas även hyperopi.

• Anonym (optiker)

Översynt (långsynt finns det inget som heter) betyder att ögonen är lite för svaga och för att se bra måste du spänna ögonen. Detta blir såklart jobbigt och du kan få problem med huvudvärk och likn framförallt när du gör något på nära håll. Glasögonen är till för att ögonen ska slappna av, så att du ser med hjälp av dem utan att behöva anstränga ögonen.

• Tååtan

Hehe det heter långsint när man går runt å e arg/ sur/ bitter länge över samma sak. Låter som långsynt vilket inte existerar. Det heter översynt. Och för de som inte kan så mycket om ögon så finns det ingen åkomma med ögon som heter försynt heller. Inget illa ment ts!! Bara kuriosa.

Svar på tråden Översynt samma som långsynt?