• SandraMariaH

Badsko till 1åring

Jag har en 14månaders liten tjej som följer med oss på två spanienresor i maj & juni-juli i sommar. Hon går för fullt inne men ute är det lite svårt än, dock tror jag det kommer ordna upp sig tills vi åker. Vi kommer ju vara en del på stranden & har kollat på lite badskor både på internet & butiken men tycker de flesta är så stora. De i butik är oftast för 2år och uppåt dvs storl 22-25.

Var & mätte hennes fot som var rätt precis 11cm så storlek 19 skulle vara bra till sommaren (skiljer ju dock i innermått även på den storlek så självklart ska man mäta också!)  har sett ett par badskor på jollyroom.se de minsta är i 18/19 med innermått 12.7 låter lite stort eller?
    antar att sanden kommer vara rätt så varm, lika så vill man ha lite halkskydd under fötterna när man är vid poolområdet. Har ni andra tips? eller tror ni att de i storlek 18/19 skulle passa? skickar med en liten bild också.    

• Svar på tråden Badsko till 1åring
  • Catbride

En barnsko ska ju vara ca 1cm större än foten, samt att hon kommer att vara 18 mån när ni åker i sommar, så hon växer ju. Har sett barn på sonens babysim som har de där skorna och de verkar sitta jättebra på fötterna. Så jag tror det blir ett bra köp!

• SandraMariaH
    Catbride skrev 2012-03-10 11:02:40 följande:
    En barnsko ska ju vara ca 1cm större än foten, samt att hon kommer att vara 18 mån när ni åker i sommar, så hon växer ju. Har sett barn på sonens babysim som har de där skorna och de verkar sitta jättebra på fötterna. Så jag tror det blir ett bra köp!

de kostar ju bara 99kr så skulle ju inte vara hela världen om de inte passar. Foten mätte vi för ca 2veckor sedan & första resan är 19maj, så över två månder kvar dvs kommer hon att vara 16månader då vi åker, samt 17månader.
    Alla de andra jag sett är på tok för stora, så tror också på dessa faktist. Jag gör nog en chansning & hoppas att de passar. Vill som sagt ha något skydd på fötterna mot varm sand & halt poolgolv. tack för ditt svar :) 
  • Lumo

Vanliga halksockar är smidigare i poolen. I sanden behövs knappast något om det inte är suuupervarmt o då är man ju ändå inte där med småfolk. men halksockar funkar där med.

• Catbride

Fast vanliga halksockar är svårare att få på när de är blöta. Annars fyller de nog samma funktion.

• SandraMariaH

Jo det låter ju smidigare med sockor dock har jag en tjej som avskyr strumpor på fötterna, skor är också rätt tråkigt
    men sitter oftast bättre med spänne eller snöring dvs får de stanna kvar längre.
    jag testar & köper skorna så hoppas jag de passar & fåt sitta kvar. Sjlävklart ska man inte vistas på allt för varma platser. när vi är på stranden kommer vi att ha ett soltält med UVskydd men ett bar på 1.5år vill nog knappast sitta i vagn 24h om dygnet så något att gå i på spranden behövs, om inte annat när det är dags att bada i havet :)

• Lumo

Köp sån där solkeps i baddräktsliknande tyg med "sjal" som hänger ner i nacken. Skitbra. Finns på barnens hus bla. Och soldräkt såklart. :)

• SandraMariaH

har lagt en beställning på både jollyroom & lekmer.se nu :)
    blev solhatt med uvskydd, halksockor, badskor samt armpuffar allt från märket swimpy. dessa skor såg mer rejäla ut med sulan, innermått 12.6 hon hade dryga 11.1 när vi mätte i helgen igen, växer sakta. Men gör en chansing, passar de så vore det ju toppen :)

• Lumo

Ser fina ut. Swimpy-badkepsar har vi flera, jättebra. :)

• Liafia

När det gäller badskorna behöver de inte vara 1-1,5 cm för stora. Blir dom för stora är de svåra att gå i när de är blöta. Dom
    ska sitta nästan som en socka eftersom sulan inte ger någon styrsel och är de allt för stora subblar dom på överskottet i tån.

• SandraMariaH

Jo swimpy verkar vara ett riktigt bra märke så satsade på det :) Tog storlek 0-12månader på solhatten
    då min lilla tjej på 15månader är som en 9månaders i storlek, så hoppas att den passar och att hon låter den sitta kvar :)

Jag köpte både badsockor med halkskydd för jag tror de sitter bättre, dessa badskor gjorde jag en chansning på. Tror de kommer att vara lite stora men vi åker på två resor den sista om 4.5månad så kanske att foten växt lite tills dess, samt att den sväller nog lite extra när det blir varmare ute. annars är det väl 1cm på sommarskor och 1.5-2cm på vinterskor? :)    

Svar på tråden Badsko till 1åring