• Anonym
    Äldre 10 Mar 14:20
    23281 visningar
    8 svar
    8
    23281

    blödning efter sex, gravid

    Jag är grav i v8 och igår hade jag och sambon sex. Det var ganska många dar sen senast eftersom förra fången blödde jag gammalt brunt blod. Men vi vågade igår eftersom det står överallt på nätet att sex inte kan vara någon fara under en normal grav. Vilket jag antar att jag har? Efter att vi haft sex så börjar jag blöda, det är rosa, alltså färskt. Men det är lite. Idag så blöder jag inte rosa utan brunt istället. Så nu undrar jag om det här är skadligt på något vis?

    Jag kommer inte våga ha sex om man ska blöda varje gång. : /

    Det står på nätet att det är vanligt att blöda efter sex för att man är skörare där nere. Kan jag vara lugn då eller?  Vad tror ni?

     

  • Svar på tråden blödning efter sex, gravid
  • Anonym
    Äldre 10 Mar 14:31
    #1

    Det torde ju inte vara någon fara, men tills du vet att du har en "normal graviditet" kanske det skulle vara bäst att vänta med samlag, eller åtminstone ta det försiktigt?

    Det sägs så mycket att det är helt lugnt att ha sex när man är gravid, men det passar inte alla! Jag blev t.ex. avrådd av min gynekolog  att ha sex ända fram till v.36, pga risk för missfall, och senare för för tidig födsel. Så, om jag var du skulle jag vänta tills jag besökt en gynekolog för att se om allt är bra (vilket det säkert är, men för säkerhets skull!)!

  • Emelie­Josefi­na
    Äldre 10 Mar 14:39
    #2

    Var lika orolig som dig åkte till och med upp och kollade. Dom sa att det var normalt och det gick över sen. Haft det 2 gånger. Efter det har jag inte haft det mer är i dag i vecka 19

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 10 Mar 14:41
    #3
    Anonym skrev 2012-03-10 14:31:44 följande:
    Det torde ju inte vara någon fara, men tills du vet att du har en "normal graviditet" kanske det skulle vara bäst att vänta med samlag, eller åtminstone ta det försiktigt?

    Det sägs så mycket att det är helt lugnt att ha sex när man är gravid, men det passar inte alla! Jag blev t.ex. avrådd av min gynekolog  att ha sex ända fram till v.36, pga risk för missfall, och senare för för tidig födsel. Så, om jag var du skulle jag vänta tills jag besökt en gynekolog för att se om allt är bra (vilket det säkert är, men för säkerhets skull!)!
    Tack för ditt svar! 

    Borde jag boka tid hos en gyn nu tycker du för att få det kollat?

    Jag tycker inte det borde vara någon fara för skulle något vara fel, att det skulle vara ett mf så borde ja väl blöda mycket mer och klumpar borde väl komma ut tänker jag?

    Sen kom blödningen just efter sexet. Man bli alltid orolig när man blöder under grav. Även om det inte behöver vara någon fara.
     
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 10 Mar 14:42
    #4
    EmelieJosefina skrev 2012-03-10 14:39:08 följande:
    Var lika orolig som dig åkte till och med upp och kollade. Dom sa att det var normalt och det gick över sen. Haft det 2 gånger. Efter det har jag inte haft det mer är i dag i vecka 19
    Tack! Det här kändes tryggt att läsa. Grattis till dig!

    : ) 
  • Anonym (2gg)
    Äldre 10 Mar 14:47
    #5

    jag blödde 2 gg vid sex innan jag ens visste att jag var gravid var nog i v 6 jag trodde det var mensen som var på väg men sen i v7 var jag på ett vul och såg att jag var gravid och allt såg bra ut så det är nog ingen fara att det kommer lite lite blod så länge det inte är mörkt och färskt ..

  • Anonym (2gg)
    Äldre 10 Mar 14:48
    #6
    Anonym (2gg) skrev 2012-03-10 14:47:16 följande:
    jag blödde 2 gg vid sex innan jag ens visste att jag var gravid var nog i v 6 jag trodde det var mensen som var på väg men sen i v7 var jag på ett vul och såg att jag var gravid och allt såg bra ut så det är nog ingen fara att det kommer lite lite blod så länge det inte är mörkt och färskt ..
    kan väl tillägga att jag idag är i v 16 och vart på 2 st ul efter det och allt ser fortfarande bra ut =)
  • Äldre 10 Mar 14:50
    #7

    Det kan vara normalt och då pga sköra slemhinnor. Det kan också vara så att något är fel. Så boka tid för VUL och se så graviditeten är normal, sen kan ni sexa på trots blödningarna!


    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 och gravid igen med BF 24/3-12 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Äldre 13 Mar 11:36
    #8

    Jag har haft blödning efter varje gång vi haft sex. Ingen fara så länge du inte får ont :) de är livmodertappen som är känslig och börjar blöda lätt har 2 olika läkare och 2 olika barnmorskor sagt till mig. 

    Man blir ju helt nojjig när det sker. hehe!
    Då kan ja även lägga till att det är rött blod jag haft, bruna flytningar har ja också men allt såg bra ut på Ultraljudet, gjorde ett idigt sånt för flytningarna. är i v 7+0 idag :)

    Grattis till bebisen :) 

Svar på tråden blödning efter sex, gravid