• Tjejen9001

Godaste efterätten?

Ska ha gäster och kan verkligen inte komma på vad jag ska göra för efterrätt. Någon som har något tips?
    Får gärna vara med choklad, sött och gott :) 

• Svar på tråden Godaste efterätten?
  • Norrlandstöus

Pannakotta är nog det godaste som finns., brukar göra vaniljpannakotta med ett lager chokladpannakotta längst upp;) mums

• Persimon

Vitchokladmousse  med bär eller tiramiso fast då måste du ha marsalavin.

• Tjejen9001

Tack för tipsen! Pannacotta är gott men brukar göra det rätt ofta. Vit choklad äter jag inte, men tack för tipsen endå :)

• lilljohansson
    Tjejen9001 skrev 2012-03-10 15:48:08 följande:

Den verkade god, och lätt att göra

ja och jättegod =) framför allt om man gillar choklad =P
    det man ska tänka på är att inte ta för stor bit, för den är väldigt maffig
  • Lumo

www.recept.nu/1.325887/katarina_malmo/efterratter_godis/frukt_bar/hallonsuffle_med_jordgubbar

Hallonsufflé från Halv 8 hos mig, fast jag skulle mer kalla det frusen hallontårta/glass.

Gjorde denna lätta men otroligt goda efterrätt o bjöd på som tårta på sonens kalas idag. Den var verkligen skitgod, lite ovanlig men simpel att göra. Vi gjorde dubbel sats, frös in den imorse o bjöd på den kl 14, så den behövde inte frysa så länge. Den blev väldigt stor så det hade nog räckt med enkel sats till 6-7 pers.

Tur för mig finns det kvar i frysen... Smask.

• supersemlan

Ja, man måste ha gelatin i pannacotta annars blir det inte pannacotta.  

• supersemlan

Vad blev det för efterrätt, eller har middagen inte varit ännu? 

Barnsligt (barnsligt gott!) men underskattat tänker jag annars att en klassisk marängsviss är. Med hemmagjorda maränger och chokladsås då. Var och en kan blanda sin egen efterrätt med önskade proportioner av allt. Jag brukar koka chokladsås av kakao, socker och vatten, en dl av vardera, och en nypa salt. Blir superbra, det som blir över håller sig länge i kylen och är en bra bas för mjölkchoklad.  

• Daffy
    nevermind skrev 2012-03-10 22:42:33 följande:
    Hur gör man egentligen pannacotta?? Måste man ha gelatin i?
    Man kan göra det på gelesocker också, som innehåller pektin istället för gelatin. Receptet finns på paketet.
  • Lumo

Supersemlan - karln skulle bjuda sällskapet på marängsviss förr, men upptäckte att han glömt vispgrädden. Vi testade då istället med turkyoghurt o tro mig, det var skitgott med glass, banan, maränger o chokladsåsen. En helt ny grej, så mycket fräschare. :) testa!

• Fiffigt
    Persimon skrev 2012-03-10 15:49:37 följande:
    Chokladfontdant med vaniljglass
  • supersemlan
    Lumo skrev 2012-03-11 15:51:56 följande:
    Supersemlan - karln skulle bjuda sällskapet på marängsviss förr, men upptäckte att han glömt vispgrädden. Vi testade då istället med turkyoghurt o tro mig, det var skitgott med glass, banan, maränger o chokladsåsen. En helt ny grej, så mycket fräschare. :) testa!
    coolt!
Svar på tråden Godaste efterätten?