• avil

nyttiga efterrätter,godsaker??

goda tips på lite nyttigare efterrätter,glass eller frukt o goda röror -vad kan man ha istället för grädde liksom?
    pajer kanske? eller långpannekaka som är god fast lite nyttigare än vanlig sockerkaka typ? 

• Svar på tråden nyttiga efterrätter,godsaker??
  • Majija

Fruktsallad? Bara bär(vi köper frysta) Eller bär och mjölk? Men jag hoppas det kommer in många bra tips!

• avil

visst,men man vill ju ha nåt TILL tex fruktsalladen?

• Nyfiken gul

finns många saker man kan använda istället för grädde

Creme fraiche är ju lika fett som grädde men är ju ett alternativ

Kesella, keso,  Turkisk yougurt, naturell yougurt, smetana osv...
    Finns ju även enmassa färskostar (ricotta, mascarpone tex) som går utmärkt att använda.

Testa dig fram helt enkelt!

Sen finns det ju även möjlighet att göra en massa olika sorters sås att servera till, tex Hallonsås att ringla över något, där kan man ju bestämma sötman själv också.        

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • avil

men jag kan inte testa mig fram........vet inte vad jag ska göra med mascarponen tex? eller ricotta? vet knappt va det är ju.........

• tjej87

Vaniljkesella är jättegott till fruktsallad :) Hacka i lite mörk choklad också för lite extra lyx!

• Nyfiken gul
    avil skrev 2012-03-10 17:43:10 följande:
    men jag kan inte testa mig fram........vet inte vad jag ska göra med mascarponen tex? eller ricotta? vet knappt va det är ju.........

du ska inte göra något särskilt med färskosten, bara använd den som den är och ha istället för vispad grädde.

vill man så kan man vispa den lite lätt så blir den mer fluffig och "flytande".

Det jag räknat upp ovan är ju vanliga kylvaror och är alltså redan färdiga som dom är.  Smaksätt  tex turkisk yougurt med lite flytande honung så får du en god sötma till det du ska servera - tex fruktsalladen.

Har du vanlig god äkta vaniljglass kan du ta ett paket frusna jordgubbar och låt dom försiktigt smälta ner i kastrull, söta av med lite socker tills du är nöjd, skeda över dom ljumma jordgubbarna på glassen - ät och njut!           
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Crea Diem

Typ en deciliter kessela 1% med en tesked fun ligthsaft. Rör ihop och ät.

Svar på tråden nyttiga efterrätter,godsaker??