Anonym skrev 2012-03-10 19:34:02 följande:
1. Jag fick reda på det när jag åkte till KK pga kraftiga smärtor när jag hade mens, kunde inte ens gå. Hade haft problem ett tag innan, va då 17 år. De såg något på VUL som liknade en chokladcysta på ena äggstocken och sedan hade jag klippkort där ett tag. Opererades ett tag senare för att fastställa att jag hade endometerios.
2. Mycket smärtor, hade så sjukt ont vid ägglossning och mens varje månad. Va helt grön i huvudet av smärta och låg och panikgrät. Flera dagar varje månad samma visa. Hade ont när jag gjorde nr 2 också för hade endo på ändtarm och även urinledare.
3. De gjorde många vaginala ultraljud men de kan endast se cystor då och inte fastställa om man har sjukdomen. Det kan man endast göra med titthålsoperation och det har jag gjort 2 gånger. En mindre och en större. Enkelt och ganska smärtfritt.
Har du bara dålig mage som symtom så kanske det är IBS eller någon annan tarmsjukdom. Visst påverkas magen av detta men ofta har man även smärtor och andra symtom. Lycka till
Jag har också väldigt ont vid ägglossning, inte så mycket vid mens - bara 1:a och ibland 2:a dagen. Har dock extrem ägglossning, jag är så blöt så jag måste byta trosor några gånger/dag och det är väldigt mycket...

Har även väldigt ont i ändtarmen till och från, och det börjar blöda ibland då jag är som hårdast i magen och måste ta i för att få ut nåt.
Vad är chokladcysta?
När jag väntade sonen (när det bara gått några veckor in i graviditeten) så hittade de cystor. Några små, men en var ganska stor. Men de gjorde inget åt de, och sa inget speciellt heller.
Kan man bli botad mot endometrios, via operationerna, eller har man det jämt? Får man medicin eller liknande?