• Anonym (magont)

Ni med endometrios....

Skulle vilja ha lite info om endometrios......

-Hur fick Ni reda på att det var just det?
    -Vilka symptom hade Ni?
    -Hur går undersökningen till?

Berätta gärna allt ni vet!

Jag har alltid haft problem med min mage..... Men jag är varken laktos -/glutenintolerant. Magen kan vara uppsvälld och förstoppad ena dan, och nästa kan jag ha massor med diarreér...... Jag kan vara uppsvälld i flera dagar utan att kunna göra ''mina behov''.
    Jag äter fibrer, dricker mycket, rör på mig väldigt mycket........ Så det känns som jag gör allt jag kan, men att det inte räcker ändå.

/magont

• Svar på tråden Ni med endometrios....
  • Anonym

1. Jag fick reda på det när jag åkte till KK pga kraftiga smärtor när jag hade mens, kunde inte ens gå. Hade haft problem ett tag innan, va då 17 år. De såg något på VUL som liknade en chokladcysta på ena äggstocken och sedan hade jag klippkort där ett tag. Opererades ett tag senare för att fastställa att jag hade endometerios.

2. Mycket smärtor, hade så sjukt ont vid ägglossning och mens varje månad. Va helt grön i huvudet av smärta och låg och panikgrät. Flera dagar varje månad samma visa. Hade ont när jag gjorde nr 2 också för hade endo på ändtarm och även urinledare.

3. De gjorde många vaginala ultraljud men de kan endast se cystor då och inte fastställa om man har sjukdomen. Det kan man endast göra med titthålsoperation och det har jag gjort 2 gånger. En mindre och en större. Enkelt och ganska smärtfritt. 

Har du bara dålig mage som symtom så kanske det är IBS eller någon annan tarmsjukdom. Visst påverkas magen av detta men ofta har man även smärtor och andra symtom. Lycka till          

• Anonym (magont)
    Anonym skrev 2012-03-10 19:34:02 följande:
    1. Jag fick reda på det när jag åkte till KK pga kraftiga smärtor när jag hade mens, kunde inte ens gå. Hade haft problem ett tag innan, va då 17 år. De såg något på VUL som liknade en chokladcysta på ena äggstocken och sedan hade jag klippkort där ett tag. Opererades ett tag senare för att fastställa att jag hade endometerios.

2. Mycket smärtor, hade så sjukt ont vid ägglossning och mens varje månad. Va helt grön i huvudet av smärta och låg och panikgrät. Flera dagar varje månad samma visa. Hade ont när jag gjorde nr 2 också för hade endo på ändtarm och även urinledare.

3. De gjorde många vaginala ultraljud men de kan endast se cystor då och inte fastställa om man har sjukdomen. Det kan man endast göra med titthålsoperation och det har jag gjort 2 gånger. En mindre och en större. Enkelt och ganska smärtfritt. 

Har du bara dålig mage som symtom så kanske det är IBS eller någon annan tarmsjukdom. Visst påverkas magen av detta men ofta har man även smärtor och andra symtom. Lycka till          
    Jag har också väldigt ont vid ägglossning, inte så mycket vid mens - bara 1:a och ibland 2:a dagen. Har dock extrem ägglossning, jag är så blöt så jag måste byta trosor några gånger/dag och det är väldigt mycket... Har även väldigt ont i ändtarmen  till och från, och det börjar blöda ibland då jag är som hårdast i magen och måste ta i för att få ut nåt.

Vad är chokladcysta?

När jag väntade sonen (när det bara gått några veckor in i graviditeten) så hittade de cystor. Några små, men en var ganska stor. Men de gjorde inget åt de, och sa inget speciellt heller.

Kan man bli botad mot endometrios, via operationerna, eller har man det jämt? Får man medicin eller liknande?
  • Anonym (magont)

PUFF!!!!!!
    Kan väl inte bara finnas EN på FL med endometrios?

• Anonym (samma igen)

Hej. Varför du blöder ur ändtarmen vet jag inte, det är inte några symtom på endometerios vad jag vet. Kanske har du tarmproblem också?

Cystor kan alla få, det är vanliga gulkroppscystor som försvinner av sig självt och uppstår vid ägglossning. Chokladcystor (äckligt namn faktiskt) är blodfyllda cystor som kan ställa till med en del problem, som att vrida sig runt äggledare osv osv. Men endometerios är först och främst livmoderslemhinna som läcker ut utanför livmodern och sätter sig på ställen där det inte ska vara, vilket retar kroppen ganska mycket och framkallar smärtor. Man kan även få påverkat allmäntillstånd. Det är olika för alla hur mycket symtom man har.

Det är en kronisk sjukdom men som blir bättre av behandling med hormoner, p-piller, graviditet, medicin som gör att man förlorar mensen helt. Ja man har några alternativ. Ofta vill de göra en operation för att "rensa" magen innan behandling sätts in. Speciellt om man har mycket cystor som jag haft. Nackdelen med operation är att det blir ärrbildning som sedan endometeriosen sätter sig lättare i. Jag hade inget val, jag ville bli med barn och därför kunde jag inte behandlas. Det tog oss 3.5 år att bli gravida.

Jag åt smärtstillande en gång i månaden, då starkare varianter. 

Be om att få göra undersökning, i ditt fal även tarmen för det låter som två skilda problem. Lycka till             

• kramin
    Anonym (magont) skrev 2012-03-17 08:47:12 följande:
    PUFF!!!!!!
    Kan väl inte bara finnas EN på FL med endometrios?
    Det finns ett helt eget endometriosforum som de gömt under "svårt att få barn"

www.familjeliv.se/Forum-7-127/
  • Anonym (magont)
    kramin skrev 2012-03-21 10:02:13 följande:
    Det finns ett helt eget endometriosforum som de gömt under "svårt att få barn"

www.familjeliv.se/Forum-7-127/
    Tack för länken!! Ska skriva där och fråga.
  • Johannaaa85

Hej =)
    Jag fick min diagnos för ca 2 månader sedan. Det tog 17 år! Har haft besvär med smärta vid mens sen jag var 10 år och alltid varit väldigt infektionskänslig.
    Har under året åkt in akut p.g.a smärta i magen och läkare har trott att jag har fått missfall eller njurstens anfall. Men eftersom de aldrig har upptäckt något vid undersökningar så har jag fått åka hem med tron att jag "bara" har mensvärk.
    Det har känts som att ingen har trott på mig och i många lägen har jag tvivlat på mig själv.
    I perioder har jag haft mindre ont, exempelvis när jag tog p-spruta. Kunde dock ha väldigt ont under sex då också.
    Jag mådde ganska bra när jag hade en hormonspiral men efter 1 1/2 år satte den sig fel och jag fick åka in akut och dra ut den eftersom den hade växt fast.

Det hela uppdagades i höstas då jag blödde varannan vecka i åtta veckor och mådde så dåligt att jag låg i foster ställning och kräktes.
    Då fick jag ta ut en p-stav som suttit inne i 1 1/2 år. Sen prövade jag p-ring men fick ont av den med...då säger läkaren att de kan man inte ha! När jag under samma läkarbesök uttrycker min oro för att inte kunna få barn får jag bara svaret att du får väl gå hem och pröva. 
    Började efter de med p-piller Qlaira som tydligen ska vara de bästa mot just endometrios. Det innehåller naturligt gulkropshormon. 
    Två veckor senare var jag hos en annan gynekolog som talade om för mig att jag hade in infektion så de var ju inte så konstigt att jag hade ont. Han sa dessutom att det kan hände att jag har endometrios men att jag skulle avvakta och se om smärtan försvann om jag behandlade infektionen. Det gjorde den ju självklart inte..
    Fick en tid för operation. Två veckor innan operationen fick jag så ont att jag grät i 24 timmar sen åkte jag till Varbergs akut och blev inlagd i fyra dagar och fick morfinsprutor i magen några gånger per dygn.

Läkaren som utförde operationen är tydligen bäst i Sverige på just endometrios. Hon kunde se att jag har haft ännu mer ont tidigare p.g.a ärr bildningar. Mina ärr och slemhinnan som hon brände bort under titthåls operationen sitter i bukhålan och är därför väldigt svårt att se vid en vanlig gyn-undersökning.
    Det är skönt att ha fått en diagnos. Men den är svår att acceptera.
    Har fortfarande ont i stort sätt varje dag och mycket påverkas av vad jag äter. Dessutom har jag en tidspress vad de gäller att skaffa barn för när slemhinnan växer till sig igen så kan mina chanser bli väldigt mycket mindre om jag har otur.

Symptom som jag har upplevt är smärta i mage, bäcken, rygg och i underlivet vid sex, problem med tarmar, mycket infektionskänslig, deprimerad till och från.

• Maddsutt

hej!

jag fick min diagnos genom operation.

men jag tycker det låter som att du har IBS istället.

läs om IBS och se om du känner igen dig, gör du det kontaktar du din läkare.

jag har också iBS, så har du frågor så inboxa mig =)

Svar på tråden Ni med endometrios....