• braun

    råttägare se hit!

    Nu är det så att jag har en han råtta, Bamse.
    Som jag har ensam och haft sen Oktober.
    Men han bits nämligen.. Och läst rundor att det är för att han är aggressiv för att han inte har någon kompis. Är det så? För isåfall så är jag på att skaffa en till.
    Men hur gör jag då när dom ska träffas? Hur ska jag gå till väga för att det ska bli så bra som möjligt utan några extra kostnader för en till bur osv.
    Tacksam för svar.
    Tack o hejs. 

  • Svar på tråden råttägare se hit!
  • Styrmansmamma

    Ja råttor är flockdjur och SKA vara minst 2, om du inte planerar att umgås med råttan 24/7 dvs...
    Har du en okasterad hane så är det nog bäst att satsa på en hane till. Utan "hon-doft" går det bra med två hanar ihop. Bästa är om du skaffar en ung hane, och du behöver inte skaffa en till bur men bäst är om du låter dem träffas på neutral mark. På golvet i ett rum där de inte kan försvinna iväg, eller i badkaret lr så så att du har koll.
    Passa då på att stor-städa buren så att den är neutral sen när de ska flytta in ihop.

    Att han bits beror troligtvis på att han är rädd och osäker vilket han kan ha blivit efter att han levt ensam och blivit "olycklig". Var även noga med att tvätta händerna så du inte luktar mat eller om du har handsvett kan de bitas eftersom det luktar salt...
    Tänk på att städa buren 2 ggr i veckan med 2 råttor och ha dem gärna ute ut buren / ha buren öppen så de kan gå ut 2-3 timmar per dag...

    Lycka till! :)

  • Mrs Lilac

    Låt kastrera honom på djurklinik. Vänta 1 månad och skaffa sedan en kompis. Hona eller hane spelar ingen roll. Kan nästan garantera att han kommer sluta bitas och gå bra ihop med kompisen samt bli enormt mycket lyckligare.

Svar på tråden råttägare se hit!